کد خبر: ۴۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۳ - 2014December 28
فوق تخصص روماتولوژی تشریح کرد:
شفاآنلاین-یک فوق تخصص روماتولوژی با تأکید بر شکل گرفتن حداکثر تراکم استخوان در جوانی، مصرف کورتون را عامل پوکی استخوان دانست و از میزان تحرک و آفتاب لازم برای پیشگیری از این بیماری سخن گفت.
به گزارش شفا آنلاین،عبدالرحمان رستمیان، فوق تخصص روماتولوژی اظهار کرد: حداکثر تراکم استخوان در جوانی قبل از 25 سالگی شکل می‌گیرد بنابراین افراد باید سعی کنند در این سنین تراکم استخوانی را به بالاترین حد ممکن برسانند تا در سنین بالاتر این ذخیره مدت زمان بیشتری مصرف شود.

وی افزود: مصرف کورتون یکی از علل پوکی استخوان است و چنانچه همزمان با استفاده از کورتون‌ها مکمل‌های کلسیم و ویتامین D مصرف نکنند به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند در صورت توجه نکردن به عوارض این بیماری پوکی استخوان خواهند گرفت.

رستمیان گفت: پوکی استخوان در زنانی که عادت ماهیانه خود را زود از دست می‌دهند یا استروژن کمی دارند و همچنین در مردانی که تستسترون کمی دارند بیشتر روی می‌دهد.

وی تأکید کرد: پوکی استخوان در افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و تغذیه و فعالیت نامناسبی نیز دارند بیش از دیگران دیده می‌شود.

این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: پوکی استخوان می تواند ناشی از ژنتیک و شرایط محیطی باشد و مسائل ژنتیکی نقش 70درصدی و شرایط محیطی نقشی 30 درصدی را داراست.

وی گفت: تا کنون برای علل ژنتیکی و حل این مشکل راهکاری یافت نشده است ولی افراد می توانند با رعایت شرایط محیطی مناسب مانند تغذیه و فعالیت بدنی مناسب تا 30 درصد از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کنند.

رستمیان تأکید کرد: قرارگرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 دقیقه در روز همراه با ایستادن یا راه رفتن برای پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش تراکم استخوان لازم است که این مقدار در جوانان به میزان 3 بار در هفته و  هر بار یک ساعت و برای سالمندان نیز 3 بار در هفته هر بار 30 تا چهل دقیقه توصیه می شود تا به استخوان ها فشار وارد شود.

این فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: این بیماری بدون علامت و خاموش است و معمولاً به صورت ناگهانی با شکستگی خود را نشان می دهد که در این بین شکستگی لگن خطرناک است و در مواردی به مرگ منجر می شود.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: