کد خبر: ۴۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
شفاآنلاین-معاون فناوري اطلاعات و آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به ثبت يک ميليون و 200 هزار درخواست صدور کارت هوشمند ملي گفت: تا کنون حدود يک ميليون کارت هوشمند ملي صادر شده است و از ابتداي سال جاري نيز در 700 نقطه از کشور اين درخواست‌ها به ثبت مي‌رسد.
به گزارش شفاآنلاین،حميد پارسايي در يک برنامه تلويزيوني گفت: از سال 1304 تشکيل سند در سازمان ثبت احوال آغاز شد و افراد در آن زمان شناسنامه دريافت کردند. در طول اين مدت تا به امروز شکل شناسنامه‌ها بيش از 10 بار تغيير کرده تا شکل فعلي که استاندارد نوع 3 و در اندازه پاسپورتي است.
وي افزود: از حدود سه سال پيش ايجاد پايگاه اطلاعاتي جمعيت کشور آغاز شد البته برنامه ريزي‌ها از دهه 60 شروع شده بود و ورود اطلاعات به سيستم‌هاي رايانه‌اي نيز از سال 70 آغاز شده بود. در سال 76 قانون الزام صدور شماره ملي براي تمام افراد ايراني ابلاغ شد که بر اساس آن سازمان ثبت احوال موظف شد به کليه افراد بالاي 15 سال کارت ملي ارائه کند.
وي تاکيد کرد: در حال حاضر کارت شناسايي ملي در کشور پوشش بالاي 95 درصد دارد و کليه افراد زنده و فوت شده که از سال 1304 اطلاعاتشان در سازمان ثبت احوال به ثبت رسيده است داراي شماره ملي هستند. در حقيقت هر ايراني يک شماره ملي دارد و امکان اينکه يک فرد دو شماره ملي داشته باشد به هيچ عنوان وجود ندارد.
پارسايي ادامه داد: از سال 79 تا 83 طي چهار مرحله کارت‌هاي بدون عکس صرفا جهت اطلاع رساني شماره ملي داده شد و از سال 83 به بعد کارت شناسايي ملي که عکس و کد پستي به آن اضافه شده بود براي مردم صادر شد.
وي در خصوص دوام و مقاومت کارت شناسايي ملي نيز گفت: اين کارت‌ها از نوع کاغذي، همراه با روکش پلاستيکي بود که کاغذ استفاده شده خارجي و از نوع خاصي شبيه کاغذ پول است. اما کارت هوشمند ملي با دوام و مقاومت بيشتري از جنس پلي کربنات صادر مي‌شود که حدود 10 سال عمر خواهد داشت.
معاون فناوري اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آغاز فرايند صدور کارت هوشمند ملي از سه سال پيش در قم به صورت پايلوت، گفت: حدود 10 هزار کارت هوشمند ملي در اين طرح صادر شد و از ابتداي سال جاري نيز در 700 نقطه از جمله 120 دفتر پستي و 50 دفتر پيشخوان خدمت دولت در سراسر کشور درخواست براي صدور کارت هوشمند ملي را ثبت مي‌کنند.
وي تاکيد کرد: از مهرماه سال جاري براي افرادي که نخستين بار است کارت ملي دريافت مي‌کنند و همچنين افرادي که مي خواهند کارت ملي المثني دريافت کنند کارت هوشمند ملي صادر مي‌شود.
وي ثبت اطلاعات به صورت ليزري بر روي کارت هوشمند ملي را از خصوصيات اين کارت معرفي کرد و افزود: در کارت‌هاي قديمي احراز هويت در فضاي فيزيکي انجام مي‌شد و اين کارت‌ها به دو سوال «کيست ؟ و کجاست؟» با اطلاعات هويتي و کد پستي پاسخ مي‌داد اما کارت هوشمند ملي ضمن اينکه دوام بالايي دارد امکان جعل هم در آن بسيار کاهش پيدا کرده و تقريبا غيرممکن است و فرد در فضاي مجازي نيز مي‌تواند خود را معرفي کند.
معاون فناوري اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: امضاي الکترونيک، کد پستي، اثر انگشت و اطلاعات هويتي در تراشه کارت هوشمند ملي وجود دارد و فرد مي‌تواند در فضاي مجازي و اينترنت خود را معرفي کند و از اپليکيشن‌هاي مختلف در فضاي اينترنت استفاده کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: