کد خبر: ۴۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 21
پاییز غم انگیز هنرمندان به یلدا رسید؛
شفا آنلاين-مرتضی احمدی بازیگر با سابقه نمایش‌های ایرانی، سینما و تلویزیون ایران روز یکشنبه 30 آذرماه چشم از جهان فروبست.

به گزارش شفا آنلاين،مرتضی احمدی از چهره‌های شناخته شده و مطرح بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بعد از مدتی بیماری دار فانی را وداع گفت.


ناشر آلبوم‌های مرتضی احمدی با تأیید این خبر گفت: این هنرمند پیشکسوت یکشنبه - 30 آذر ماه - به دلیل مشکل ریوی در منزلش درگذشت.

زنده‌یاد احمدی در ۱۳۰۳ در جنوب تهران به دنیا آمد. برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.

«مرتضی احمدی» درگذشت

در شانزده‌ سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه‌های تهران رتبه‌هایی به دست‌ آورد. بعدها در تیم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.

پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عده‌ای از دوستانش «تماشاخانه ماه» را روبه‌روی باغ فردوس دایر کرد اما پس از چند هفته مجبور به ترک آنجا شد. در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده‌خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد. مدتی بعد پدرش از فعالیت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بیرون کرد. مرتضی احمدی پس از مدتی هم‌زمان با هنرپیشگی در راه‌آهن تهران به‌عنوان تعمیرکار استخدام شد.

مرتضی احمدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده‌ها آواز خواند. احمدی در سال ۱۳۲۳ به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران) به کار کردن پرداخت تا برنامه‌های کمدی اجرا کند. در دوره‌های مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبک‌های مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربیننده «هردمبیل»، نوشته پرویز خطیبی را بازی کرد. در نظرخواهی‌ از مردم در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان محبوب‌ترین هنرپیشه رادیو انتخاب شد.

وی در ۱۳۲۶ گوینده فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیه انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت اما پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام «تک‌مضراب» از سر گرفت. از سریال‌های تلویزیونی دیگری که بازی کرده است می‌توان از «سلطان صاحبقران»، «هفت شهر عشق» (۱۳۵۶)، «آئینه و زیر بازارچه (۱۳۷۷، رضا ژیان)» نام برد.

در فروردین ۱۳۴۹ نیز احمدی به دعوت علی حاتمی ترانه عنوان‌بندی فیلم «حسن کچل» را، ضربی‌خوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته می‌شود). در همین سبک در ۱۳۲۸ پنج صفحه موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانه ضربی و صد و پنجاه ترانه فکاهی خوانده است، این ترانه هااز نوشته‌های نصیری‌فر، نویسنده کتابی است به نام مردان موسیقی سنتی و نوین ایرانکه بیشتر کارهای موزیکال مرتضی احمدی از آن کتاب گرفته شده است.

از ماندگارترین آثار احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه «پینوکیو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپیشگی کرده است.

«آرایشگاه زیبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و... از کارهای تلویزیونی مرتضی احمدی است. وی در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است.



عادل فردوسی‌پور از مرتضی احمدی گفت/ هنرمندی محبوب برای قرمز و آبی‌ها


تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی 90 که پیش از این در یکی از برنامه‌ها خود میزبان زنده‌یاد مرتضی احمدی بود، از احمدی به عنوان هنرمندی دوست‌داشتنی یاد کرد که جامعه هنری قدر‌ او را ندانست.

عادل فردوسی‌پور که از شنیدن خبر درگذشت زنده‌یاد مرتضی احمدی بسیار متأثر شده بود، درباره این بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو که علاقه زیادی به ورزش فوتبال نیز داشت گفت: آقای مرتضی احمدی خیلی دوست‌داشتنی بود و آدم را یاد تهران قدیم، یاد مادربزرگ و پدربزرگ، یاد پرسپولیس و طرفداران این تیم فوتبالی می‌انداخت و حضورش خیلی تأثیرگذار بود.

مرتضی احمدی درگذشت

تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی «90» درباره برنامه‌ای که مهمان آن زنده‌یاد احمدی بود، یادآور شد: آن برنامه خیلی دوست‌داشتنی و گرم بود. مخاطبان نیز استقبال خیلی خوبی از آن برنامه داشتند که آن استقبال و دوست‌داشتنی شدن برنامه به خاطر حضور آقای مرتضی احمدی بود.

این چهره شناخته شده عرصه کارشناسی فوتبال ایران که به عنوان مخاطب عرصه‌های مختلف هنری از جمله سینما و تئاتر نیز حضوری مستمر دارد با اشاره به ارتباط مداوم خود با زنده‌یاد مرتضی احمدی، افزود: مدام با آقای مرتضی احمدی در تماس بودم و وقتی پرسپولیس می‌برد یا می‌باخت با هم درباره بازی‌ها صحبت می‌کردیم. آخرین بار که برای صحبت با ایشان تماسی تلفنی گرفتم، متوجه شدم که حالشان خوب نیست و خیلی متأثر شدم. حتی قصد داشتم که گزارشی از این وضعیت تهیه و در برنامه پخش کنم که دخترشان صلاح ندانست.

فردوسی‌پور با بیان اینکه ما هنرمندان علاقه‌مند به فوتبال زیادی داریم، تأکید کرد: اما آقای مرتضی احمدی با بقیه فرق داشتند. ایشان از طرفداران پر و پا قرص تیم پرسپولیس بود که استقلالی‌ها هم خیلی دوست‌اش داشتند.

مجری برنامه تلویزیونی 90 که در نمایش «فنز» به کارگردانی محمد رحمانیان هم به عنوان گزارشگر فوتبال حضور داشت، از زنده‌یاد مرتضی احمدی به عنوان هنرمندی یاد کرد که زندگی با عزتی داشت و خاطرش از یادها نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: آقای مرتضی احمدی یک تهرانی قدیمی بود و درگذشت‌اش همزمان با شب یلدا نیز کنایه‌ای به ماست. متأسفانه جامعه و جامعه هنری قدر زنده‌یاد مرتضی احمدی را ندانست.



اعلام زمان تشییع پیکر «مرتضی احمدی»

پیکر زنده‌یاد مرتضی احمدی روز چهارشنبه (3 دی ماه) تشییع‌ خواهد شد.

آیین تشییع‌ پیکر هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز چهارشنبه از مقابل تالار وحدت با حضور هنرمندان و دوستداران مرتضی احمدی انجام خواهد شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام خواهد گرفت.

مرتضی احمدی صبح امروز (30 آذرماه) به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن در منزلش درگذشت.

از ماندگارترین آثار احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه «پینوکیو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپیشگی کرده است.

«آرایشگاه زیبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و... از کارهای تلویزیونی مرتضی احمدی است. وی در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است.



چند خطی برای پدربزرگ طهرون

 آنهایی که از مرتضی احمدی به عنوان بازیگر سینما، تلویزیون و گوینده یاد می‌کنند، شاید ندانند که او در زمینه‌ی خوانندگی و ضربی‌خوانی هم توانایی زیادی داشت.

مرتضی احمدی خدمت مهمی به موسیقی ایران کرده است. او تلاش زیادی برای حفظ قطعات موسیقی تهرانی که در حال فراموشی بودند، انجام داد و انتشار دو آلبوم «صدای طهرون» با صدای این هنرمند پیشکسوت، سندی بر این ادعا است.

مرتضی احمدی کسی بود که برای اولین‌بار به سبک «بیات تهران» در پیش پرده‌ها آواز خواند. او در سال 1349 نیز به دعوت مرحوم علی حاتمی ترانه‌ عنوان‌بندی فیلم «حسن‌کچل» را ضربی‌خوانی کرد که به نام «روحوضی» نیز شناخته می‌شود.

در همین سبک در سال ۱۳۲۸ پنج صفحه موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانه‌ ضربی و 150 ترانه فکاهی خوانده است.

اولین مجموعه ضربی‌خوانی‌های زنده‌یاد احمدی سال 91 با عنوان «صدای طهرون (توپخونه)» شامل قطعات موسیقی رو به فراموشی تهران و سال 92 با عنوان «صدای طهرون (شمس‌العماره)» به همت مرکز موسیقی «بتهوون» ضبط و منتشر شد.

قرار بود امسال اوایل زمستان، مجموعه سوم این ضربی‌خوانی‌ها با 13 قطعه‌ منتشر شود، اما از آنجا که مرتضی احمدی با پاییز همسفر شد، باید دید ناشر اثر چه تصمیمی برای آن خواهد گرفت.

بابک چمن‌آرا (مدیر مرکز موسیقی بتهوون)  گفت:‌ از او دیگر به عنوان «صدای طهرون» یاد نکنیم و به او «پدربزرگ طهرون» بگوییم.



خداحافظ! پرسپولیسی ترین مرد جهان


مرتضی احمدی مرد دوست داشتنی رادیو و تلویزیون ایران دارفانی را وداع گفت. او بعد از 9 دهه زندگی و به جای گذاشتن اقار هنری بسیار در تاریخ هنر ایران چشم از جهان فرو بست . این مرد دوست داشتنی اما نه فقط در عالم هنر که در ورزش هم نامی ماندگار است.

مردی که 70 سال پیش و به عنوان کارمند راه آهن سنگ بنای تشکیل یکی از ریشه دارترین تیم های فوتبال ایران را گذاشت. مردی که یک عمر شاهینی بود و پرسپولیسی.

 او خود را همیشه اینگونه معرفی می کرد:«پرسپولیسی ترین مرد روی زمین.» مردی که سال های سال در کنار پرسپولیس بود و برایش حتی از درآمدهای شخصی هزینه می کرد.

کری می خواند ، تلاش می کرد تا این تیم سرپا باشد و در نزدیک به 90 سالگی هنوز شال قرمز روی دوش می انداخت و به ورزشگاه آزادی می رفت تا تیم مورد علاقه اش را تشویق کند.

او البته حالا دیگر نیست و مثل این چند سال گذشته برای دیدن پرسپولیس جرص نمی خورد. روحش شاد و یادش گرامی .







نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: