کد خبر: ۴۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 18
شفاآنلاین-در آینده ای نه چندان دور تشخیص زودهنگام سرطان سینه تنها با انجام آزمایشی ساده برای تعیین تغییرات سطح روی (Zinc) در بدن امکانپذیر خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین،به طور معمول برای مطالعه تغییرات جوی و فرآیند شکلگیری سیارات، تغییرات مربوط به ترکیبات ایزوتوپیک روی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و حالا دانشمندان دریافته اند که این تغییرات که در بافت سینه نیز قابل ردیابی است می تواند به عنوان نشانگر زیستی قابل اطمینانی برای تشخیص احتمال ابتلای به سرطان در مراحل اولیه به کار گرفته شود.

در این پروژه جدید علمی – پزشکی که با همکاری سه دانشگاه آکسفورد، کالج سلطنتی و موزه تاریخ طبیعی انگلیس صورت گرفته دانشمندان سطح روی و تغییرات آن را در نمونه های خونی 10 داوطلب (5 بیمار مبتلا به سرطان سینه و 5 فرد سالم) مورد بررسی دقیق قرار دادند. به طور همزمان نمونه های بافت سینه بیماران سرطانی نیز به دقت مورد مطالعه قرار گرفت.

دکتر فیونا لارنر از دپارتمان علوم زمینی دانشگاه آکسفورد که هدایت دانشمندان را در این پروژه بر عهده داشته است می گوید: طی یک دهه گذشته ارتباطی میان روی و سرطان سینه وجود داشته است با این حال مکانیسم دقیق این عنصر در بافت سینه هیچ گاه به طور دقیق مشخص نشده است.

وی ادامه می دهد: اکنون به این نتیجه رسیده ایم که اگر تغییرات روی در بافت سینه را به دقت دنبال کنیم می توانیم احتمال ابتلا به سرطان سینه را خیلی زودتر از آنکه به بیماری شدید و دردآوری تبدیل شود تشخیص دهیم.

به عقیده این دانشمند تکنیک هایی که امروزه در علوم زمین شناسی به کار گرفته می شوند می توانند به ما کمک کنند تا نه تنها پی به این نکته ببریم که روی چگونه توسط سلولهای سرطانی به کار گرفته می شوند بلکه به روشن شدن این نکته کمک کنند که سرطان سینه به چه ترتیب به ایجاد تغییراتی در خون فرد منجر می شود.


مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: