کد خبر: ۴۴۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 17
عضو مرکز تحقیقات سرطان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تشخیص سرطان پانکراس را به دلیل این که در پشت شکم واقع شده، نسبت به سایر سرطان ها دیرترو سخت تر اعلام کرد.

دکتر مهرداد بهلولی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: مبتلایان به سرطان پانکراس بسته به این که توده سرطانی چه محلی را درگیر کرده است فرد را با علائمی نظیر زردی، کم اشتهایی، بی اشتهایی، دردهای پشت و گاهی هم تهوع و استفراغ نیز مواجه می کند.

وی ادامه داد: سرطان های قسمت سر پانکراس با علائمی نظیر زردی نمایان می شود که به همین دلیل زودتر قابل تشخیص است. در حالی که سرطان دم یا انتهایی پانکراس به دنبال بزرگ و حجیم شدن در مراحل خیلی پیشرفته ای بروز می کنند.

جراح عمومی و سرطان خاطرنشان کرد: در صورتی که توده قابل برداشتن باشد درمان سرطان پانکراس با جراحی امکان پذیر است و بعد از جراحی می توان شیمی درمانی یا رادیوتراپی هم انجام داد.

وی سن ابتلا به سرطان پانکراس را در سنین بالا؛ معمولأ بالای 60سال اعلام و تأکید کرد: خوشبختانه در سرطان پانکراس تغییری در سن ابتلا به آن در ایران مشاهده نشده اما بعضأ با مراجعین در سنین پائین هم مواجه می شویم.

بهلولی به شفا آنلاین گفت: عواملی نظیر مواد شیمیایی شانس ابتلا به سرطان پانکراس را افرایش می دهند اما اکثر عوامل مساعد کننده ایجاد سرطان های دستگاه گوارش و پانکراس قابل تشخیص نیستند.


وی هشدار داد: استفاده از الکل هم دیگر عامل مستعد کننده سرطان محسوب می شود و افرادی که به صورت حاد از الکل استفاده می کنند نیز در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه اصلاح سبک زندگی و تغذیه سرطان ها را قابل پیشگیری می نماید توصیه کرد: در صورت بروز دردهای ناگهانی در ناحیه پشت همراه با زردی، کم اشتهایی و کاهش وزن حتمأ برای بررسی نسبت به ابتلای سرطان پانکراس باید به پزشک نیز مراجعه شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: