کد خبر: ۴۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۳ - 2014December 23
متخصص بیماری های عفونی و تب دار در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- متخصص بیماری های عفونی، هر نوع اختلالی که باعث نارسایی در سیستم ایمنی بدن می شود-مادرزادی یا اکتسابی- را بیماری های نقص ایمنی دانست و هشدار داد: این نوع بیماری ها در سطح جامعه به شدت رو به افزایش اند.

دکتر جمال میرزایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: به طور کلی افراد دارای بیماری های نقایص ایمنی نسبت به افرادی که به صورت طبیعی دچار بیماری های معمولی نمی شوند، مستعد ابتلا به عفونت های معمول اند که به دنبال آن گرفتار مشکلات فراوانی هم خواهند شد.

وی ادامه داد: برای نمونه تفاوت فرد مبتلا به ویروس HIV با یک فرد سالم این است که سیستم ایمنی فردبیمار ضعیف تر از حد طبیعی است، بنابراین دچار عفونت های کشنده خیلی وحشتناکی می شود که شاید فردی با سیستم ایمنی طبیعی در تماس با همان عفونت های خاص مبتلا نشود.بنابراین افراد دچار بیماری های نقص ایمنی به عنوان گروه خاصی از بیماران گرفتار عفونت های خاصی هم می شوند.

وی تأکید کرد: برای نمونه فرد رماتیسمی به دلیل مصرف کورتون، داروهای سرکوب کننده ایمنی، سرطانی یا پیوندی نقص ایمنی دارد که منجر به بروز یکسری از بیماری های فرصت طلب مانند بیماری های قارچی، باکتریالی خیلی وحشتناک می شوند.


فوق تخصص بیماری های نقص ایمنی هشدار داد: در واقع بیماری های ویروسی که در افراد عادی دیده نمی شود در افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی دیده می شوند. بنابراین افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی اکتسابی بقای عمر پائینی دارند.

وی یادآور شد: برای نمونه برای فردی که دچار بیماری های نقص ایمنی است و باید پیوند شود(حال هر نوع پیوندی) با اقدام های پیشگیرانه سعی می شود تا پیوندش را از دست ندهد؛ در این راستا با تجویز داروهایی به صورت آنتی بیوتیک و آنتی ویروس سعی می شود تا به خاطر سرکوب ایمنی نیز دچار عفونت نشود.


میرزایی ادامه داد: یا در بیماران مبتلا به سرطان خون؛ اقداماتی انجام می دهیم تا کمتر به آن عفونت های فرصت طلب دچار شوند یا در صورت ابتلا؛ موفق به درمان به موقع شویم.


وی شیوع بیماری های نقص ایمنی اکتسابی را نسبت به بیماری های نقص ایمنی مادرزادی بیشتر دانست و به شفا آنلاین گفت: بیماری های نقص ایمنی مادرزادی نادرند اما نه به این معنی که وجود ندارند.

وی در خصوص ریزفاکتورهایی که افراد را در معرض ابتلا به بیماری های نقص ایمنی قرار می دهند نیز تصریح کرد: در واقع به دنبال  یکسری از ریز فاکتورهای درون زاد فرد در سیستم بدنش دارای مشکل است که به طبع مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری های نقص ایمنی نیز خواهد شد.

متخصص بیماری های عفونی و تب دار نقش ژنتیک را در ابتلا به بیماری های نقص ایمنی مادرزادی بی تأثیر ندانست و ادامه داد: برای نمونه استرس های بیرونی، مصرف مواد غذایی نا مناسب تحت تأثیر مواد شیمیایی، لایه ازون و اشعه آفتاب نیز فرد را مستعد ابتلا به سرطان های خاص می کند.

به گفته وی بیماری هایی نظیر سرطان ها، رماتیسم و نقایص ایمنی مادرزادی قابل انتقال نیستند اما مستعد عفونت هایی می شوند که این عفونت ها می توانند مسری باشند.

میرزایی خطاب به جوانان در شرف ازدواج توصیه کرد: برای بررسی مشکلات کوروموزمی زوجین و به منظور جلوگیری از تولد نوزادی با ابتلا به بیماری های نقص ایمنی به صورت مادرزادی،حتمأ قبل از ازدواج با یک مشاور ژنتیک نیز مشورت شود. همچنین جلوگیری از ابتلا به ویروس HIV تماس جنسی ایمن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: