کد خبر: ۴۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 15
‌شفاآنلاین-صنایع دستی به عنوان هنری سنتی، هویت فرهنگی و تاریخی یک ملت را شکل می دهد، اما برای حفظ بقای خود به نوآوری نیاز دارد تا پاسخگوی سلایق مختلف باشد.
به گزارش شفا آنلاین،ایران به علت فرهنگ غنی و شاخص خود از نظر تنوع صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد، اما ‌متاسفانه برخی از این صنایع در کشور رو به نابودی است. صنایع دستی میراثی است که نسل به نسل منتقل شده و ما نیز باید آن را به بهترین شکل به نسل‌های بعد انتقال دهیم.

متاسفانه به علت بی توجهی به صنایع دستی کشور در برخی نقاط شاهد هستیم که این صنایع توسط چینی‌ها و هندی‌ها تولید شده و در سراسر جهان به نام آنها فروخته می‌شود. هنرمندان کشورمان در حوزه صنایع دستی از توانایی‌های سرشاری برخوردارند و این قبیل مشکلات به وضعیت معیشتی آنان آسیب می‌زند.

در زمینه صادرات صنایع دستی نیز با موانعی روبرو هستیم که از جمله آنها می‌توان به عدم شناخت صنایع دستی کشورمان در بین جهانیان اشاره کرد و تنها تعداد معدودی از کشورهای جهان، ایران را به عنوان تولید کننده صنایع دستی می‌شناسند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس که ایران را یکی از سه قطب تولیدکننده صنایع دستی در جهان معرفی و اضافه کرد: با اینکه 366 رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد، اما از موقعیت مناسبی برای فروش محصولات برخوردار نیستیم و از این لحاظ در جهان رتبه پنجم یا ششم را به خود اختصاص داده ایم.

همت محمدی صنایع دستی ایران را از محصولات چینی و هندی متنوع تر دانست و افزود: در سال‌های اخیر به دلیل فشارهای اقتصادی، حضور قدرتمند کشورهای رقیب در بازارهای صادرات جهانی و واردات بی رویه برخی محصولات از سایر کشورها به ایران، آسیب‌های مهلکی به صادرات صنایع دستی ایران وارد شده است.

او گفت: فارس از مجموع 366 رشته صنایع دستی موجود در کشور، 85 عنوان را به خود اختصاص داده و سهم آن در جریان اقتصادی استان نسبت به سایر صنایع قابل توجه است.

محمدی با تاکید بر لزوم فراهم کردن شرایط صادرات هوایی، زمینی و دریایی به صورت مستقیم از فارس، ادامه داد: فارس در حدود 180 هزار بافنده دارد که در عرصه بافت فرش، گبه، جاجیم و گلیم فعالیت می‌کنند، اما بیش از 95 درصد از این بافت‌ها که جنبه صادراتی دارند، از گمرگی سایر استا‌ن‌های کشور صادر می‌شوند.

وی اضافه کرد: صادرات دریایی از طریق استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان و صادرات زمینی و هوایی از تهران انجام می‌شود و ‌اگر فارس بتواند ارتباط زمینی خود را به دریا امتداد دهد، در صادرات مستقیم کالاها موفقیت چشمگیری خواهیم داشت.

این کارشناس مسئول‌، در خصوص وضعیت سفال و سفالگری گفت: فارس به دلیل پیشینه تاریخی خود در زمینه تولید ظروف سفالی جایگاه ویژه‌ای داشت، اما به تناسب تغییر نیاز انسان و گسترش شهر‌نشینی، استفاده کاربردی این ظروف تبدیل به هنری تزئینی شد.

وی افزود: فارس به لحاظ تولید سفال در مقایسه با استان‌هایی مانند همدان و یزد جایگاه قابل قبولی ندارد، اما اقداماتی برای احیای سرامیک استهبان و حمایت هایی از سفال لار صورت گرفته است.

محمدی با بیان اینکه به علت تغییر سبک زندگی در جامعه امروز، هنرمندان این عرصه به مشاغل دیگری روی آورده‌اند، ادامه داد: با وجود تغییر شغل بسیاری از فعالان عرصه صنایع دستی، محصولاتی مانند فرش دستباف، خاتم‌، منبت‌، مینا و قلم زنی هنوز هم در جهان مایه مباهات و افتخار ایرانیان به شمار می‌رود.

وی نسبت به پرورش استعدادهای عرصه صنایع دستی در فارس اظهار امیدواری کرد و گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی همچنین راه اندازی کارگاه‌های مورد نیاز می‌توان در راستای بازیابی موقعیت فارس گام‌های ارزشمندی برداشت.

محمدی همچنین از احداث کارگاه‌های سفالگری در شیراز خبر داد و گفت: امیدواریم با برنامه‌های پیش بینی شده و اقدامات صورت گرفته، هنرمندان فارس بتوانند سهم خود را از بازار سفال به دست بیاورند.

وی افزود: 80 درصد از سفال‌های لار و گراش به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود که انتظار می‌رود با تقویت این صنعت سهم موثری در تقویت اقتصاد کشور داشته باشیم.

مسئول آموزش، توسعه و ترویج معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز در مورد وضعیت صادرات صنایع‌دستی فارس گفت: صادرات تنها ارسال یک کالای خاص به کشور دیگر نبوده و اگر استاد‌کاران شیرازی برای مرمت و ساخت مساجد مذهبی به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کنند هم‌، نوعی صادرات مذهبی محسوب می‌شود.

ارژنگ ربیعی با ابراز خرسندی از تنوع صنایع دستی در فارس، اضافه می کند: گردشگران بسیاری به فارس سفر می‌کنند که این موضوع موقعیت مناسبی را برای شناخت و عرضه صنایع دستی استان به وجود می‌آورد.

وی که معتقد است با برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌توان در کنار عرضه کالا، روند تولید آن را نیز به نمایش گذاشت، ادامه داد: گردشگر با دیدن زحمات هنرمند ضمن آشنایی با مراحل تولید محصول، اشتیاق بیشتری برای خرید پیدا می‌کند.

ربیعی بسته بندی‌های نا‌مناسب صنایع دستی را در افت صادرات این قبیل محصولات موثر می‌داند و اضافه کرد: بسته بندی مناسب در جذب مشتری و فروش کالا اهمیت قابل توجهی دارد و این موضوع نباید برای صنعتگر بی‌اهمیت تلقی شود.

وی افزود: تشکیل تعاونی از سوی صنعتگران و به دنبال آن تشکیل اتحادیه در راستای توسعه صادرات صنایع دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ربیعی صادرات را مهم ترین رکن در رشد تولیدات می داند و تاکید کرد: صنعتگران باید در کنار کارهای هنری خود محصولاتی مطابق با نیاز بازار تولید کنند به شرطی که از مصادیق هنری نیز برخوردار باشند.

وی که بر اشاعه فرهنگ ایرانی از طریق معرفی صنایع دستی اصرار دارد، معتقد است: اگر صنایع دستی ناب ایرانی در بازار جهانی به موفقیتی دست یابد، می‌تواند معرف فرهنگ غنی و پیشینه با افتخار ایرانیان باشد.

راه‌اندازی مجدد نمایشگاه صنایع‌دستی سراسری شیراز، بعد از وقفه‌ای دو ساله، یکی از اقدامات تاثیرگذار در مسیر رونق این صنعت به‌شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، اعلام کرده است که نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی، بهمن‌ماه پذیرای فعالان این عرصه خواهد بود و در آن 100 صنعتگر صنایع‌دستی از کشور و 130 صنعتگر هنرمند از استان فارس حضور خواهند داشت.

این نمایشگاه قرار است در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز برگزار خواهد شد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: