کد خبر: ۴۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 13
شفاآنلاین :پرمويي در نژادها و قوميت هاي مختلف تعاريف متفاوتي دارد. نژاد ايراني ها نسبت به نژادهاي اروپاي شمالي و آسياي شرقي نژاد پرمويي محسوب مي شود. ممکن است افراد کم موي ما در آن نژادها پر مو در نظر گرفته شوند. بنابراين تعريف پرمويي در شهرها و نژادهاي مختلف، تعاريف متفاوتي دارد
به گزارش شفاآنلاین ،  دکتر مسعود داوودي، متخصص بيماري هاي پوست و مو و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله الاعظم، با بيان اينکه پرمويي مي تواند علاوه برزمينه ژنتيکي، به دلايل مصرف داروها مانند قرص ماينوکسيديل که براي درمان پرفشاري خون مي باشد، بيماري هاي زمينه اي مانند بيماري هاي هورموني، دريافت انواع پيوند اعضاء، لاغري بيش از حد و دارا بودن بيماري با زمينه روحي-رواني بنام آنورکسي نروزا اتفاق بيفتد، گفت: از نظر بسياري از مردم وجود مو روي بدن آنها خوشايند نيست و از قديم روش هاي متنوعي را براي از بين بردن آنها بکار برده اند. روش هاي سنتي از بين بردن مو به دو دسته کندن و تراشيدن موها تقسيم مي شود. در روش کندن مو، استفاده از موچين، اپيلاسيون، بند انداختن و موم باعث مي شود که موها تا مدتي در زير پوست پنهان بمانند. در تراشيدن مو هم از تيغ ها، کرم موبر و سمباده استفاده مي شود.
 داوودي با بيان اينکه بزرگترين حسن کندن مو اين است که موها يک تا دو هفته مشاهده نمي شوند و جلسات استفاده نيز کمتر مي باشد، گفت: ولي اشکال بزرگ اين روش اين است که ممکن است موهاي زير پوست به جاي عبور از سوراخ طبيعي مو، در داخل پوست رشد کنند و مانند جسم خارجي باعث قرمزي، التهاب و جوش شوند.
 وي افزود: عليرغم اينکه موها روي بدن مشاهده مي شوند، اما کاربرد آنها مشخص نيست. گرچه نکته مهم، کمک ريشه مو در ترميم پوست و زخم هاي آن مي باشد.
 عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله الاعظم اظهار داشت: روش هاي مدرن از بين بردن موهاي زائد، ليزر و الکتروليز مي باشد که روش هاي دائمي تري مي باشند. ليزر مو اصولاً خطر خاصي براي سلامتي ندارد.
 در اکثر اوقات ممکن است بيماران ليزر را با اشعه راديواکتيو اشتباه بگيرند که يک اشعه يونيزه کننده مي باشد. اما جنس ليزر يک نور طبيعي است که در طبيعت يافت مي شود. منتهي اين نور طبيعي را به وسيله دستگاه، داراي انرژي فوق العاده کردند. نزديک به 60 الي 70 سال است که در صنعت و صنايع نظامي و پزشکي از ليزر استفاده مي شود اما مورد سرطاني يا موارد خطرناک در استفاده از ليزر گزارش نشده است. مهمترين مشکلي که در استفاده از ليزر داريم اين است که چون يک نور فوق العاده قوي است اگر به چشم غير مسلح برخورد کند باعث نابينايي مي شود. بنابراين، در هنگام انجام ليزر، اپراتور و بيمار بايد از محافظ براي چشم استفاده کنند. البته در موارد اتفاقي، پوست هاي حساس ممکن است دچار سوختگي سطحي شوند که ظرف چند هفته يا چند ماه برطرف مي شود.
 الکتروليز حتي ممکن است از ليزر هم موثرتر باشد، ولي بزرگترين مشکل استفاده از الکتروليز، دردناک بودن آن نسبت به ليزر است و مهارت انجام دهنده الکتروليز بسيار مهم مي باشد که سوزن را درست در نقطه ريشه مو فرو کند. موارد ترجيح الکتروليز در موهاي بور و سفيد و کرکي مي باشد که نسبت به ليزر موثرتر مي باشد. ولي ليزر نسبت به خاطر سرعت بالا، درد کمتر و همچنين طولاني بودن اثر، بر استفاده از الکتروليز ترجيح داده مي شود. وي ادامه داد: درمان پرولاکتين بالا ممکن است مشکل پرمويي را برطرف کند، اما هميشه اينطور نيست که اگر زمينه هورموني مشکل برطرف شد، حتماً پرمويي برطرف مي شود. همچنين پرمويي نازايي نمي آورد، اما ممکن است عامل ايجاد کننده پرمويي تا زماني که درمان نشود، باعث نازايي شود. قرص اسپيرونولاکتون که قرص فشار خون مي باشد، خواص ضد هورمون مردانه دارد و مي توان آن را براي درمان موهاي زائد استفاده کرد. منتهي استفاده از اين قرص که بايد طولاني مدت مصرف شود غير منطقي مي باشد.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: