کد خبر: ۴۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 13
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکزدرگفتگو با شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که تحصیلات و مطالعات دوران جوانی هیچ تاثیری در تغییر ساختار شخصیتی ندارد گفت: داشتن تحصیلات مانع از بروز واکنش های خشونت پذیر یا خشونت گرا نمی شود و نمی تواند اینگونه رفتارها را در فرد خنثی سازد.

دکتر علی نجفی توانا-جرم شناس وحقوقدان در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره عواملی که باعث بروز چنین جرم هایی می شوند اظهار کرد: وجود استرس، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بیماری های روحی مانند، افسردگی آستانه مقاومت افراد را به گونه ای ضعیف می کند که رفتارهای هیجانی افراد در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

وی ادامه داد:افراد به حدی تحت تاثیر رفتار هیجانی قرار می گیرند که شخص در زمان ارتکاب به فعل به عواقب اقدامات خود نمی اندیشد و بدون استفاده از تجارب گذشته نوعی حرکت غریزی که تحت تاثیر خوی حیوانی را از خود بروز می دهد.

دکتر نجفی توانا درباره اقدامات جراحی که به مدیر بیمارستان خود اسید پاشی کرده است به شفاآنلاین گفت: در جامعه ماچنین مواردی بسیار اتفاق می افتد وآماری که اخیر توسط منابع رسمی اعلام شده است نشان میدهد که ما با افزایش روز افزون جرایم جسمی روبه رو هستیم.

این جرم شناس و حقوقدان همچنین اضافه کرد:بحث اسید پاشی در چند سال اخیر به عنوان یک انعکاس رفتار خشن،پرخاشگرانه،عصبی،هیجانی ویا وحشتناک در حال افزایش بوده است و اقدامات افرادی مانند پزشک جراح اسیدپاش نشان می دهد که یک نوع خشونت تعارض آمیز در جامعه در حال وقوع و شکل گیری است.

وی افزود: درآخرین نمونه اسیدپاشی ،با بررسی اظهارات پزشک حراح درمی یابیم وی برای تامین شیوه های خود وبدلیل  تعارض با مدیری که سالها با او همکاری داشته  به علت ضعف گفتمان و فقدان قدرت مدیریت نتواسته اختلافش را به صورت متمددانه و انسانی حل کند وطرف مقابل نیز توانایی تغییر شرایط را نداشته است.

دکتر نجفی توانا توصیه کرد: برای جلوگیری از چنین اقداماتی افراد باید به برنامه ریزی کوتاه مدت و دراز مدت و بحث فرهنگ سازی، آموزشی، ریشه یابی وآسیب شناسی بپردازند و همچنین توان مدیریتی خود را افزایش دهند.

وی اضافه کرد:بحث رفتارهای بحرانی یک امر اجتماعی ساده  نیست ،بلکه یک امر پیچیده  است که پیام از مشکلات و مسائل ریشه ای دارد که بایستی به آن بیشتر پرداخت و مسئولانه اندیشید.

دکتر نجفی توانا برای بهبودی وضعیت موجود در جامعه گفت: امید واریم دولت به کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه بتواند برنامه سازمان یافته ای برای پیشگیری در این خصوص به تصویب رسانده و آن را عملی کند.

.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: