کد خبر: ۴۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 06
شفاآنلاین-کاش می‌شد از ایدز و رنج مقابله با این بیماری فرار کرد. بیماری پردردسری که روزها و ماه‌ها بستری شدن در بخش قرنطینه مراکز درمانی، تنها یکی ازمصایب پر شمار آن به حساب می‌آید اگرچه تا این لحظه راهی برای خلاصی از بیماری ایدز ارائه نشده است. اما شاید، تصحیح برخی عادات نادرست غذایی و بررسی نیازهای تغذیه‌ای این بیماران بتواند راهی پیش پای مبتلایان به بیماری ایدز قرار دهد.
به گزارش شفا آنلاین،درحال حاضر، تأثیر وضعیت تغذیه در درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت شیرین یا بیماران کلیوی به اثبات رسیده است. این موضوع ضرورت شناسایی نیازهای غذایی مبتلایان به HIV را نیز چند برابر می‌سازد. دراین باره برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند: بررسی تاریخچه تغذیه‌ای جزئی از شرح حال پزشکی بیمار تلقی می‌شود. به اعتقاد آنها اگرچه درمان‌های تغذیه‌ای در زمره درمان‌های مکمل محسوب می‌شود و به تنهایی نمی‌تواند تأثیر چندانی در افزایش ایمنی مبتلایان به HIV مثبت داشته باشد اما توجه همزمان به تغذیه و درمان می‌تواند موجب افزایش ایمنی فرد مبتلا به ایدز شود. موضوعی که دکتر علی میلانی، متخصص تغذیه نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: مواد غذایی نقش های متعددی در دستگاه ایمنی بدن ایفا می‌کند.  او در تعریف رژیم غذایی مطلوب برای مبتلایان به بیماران ایدز می‌گوید: رژیمی که مواد غذایی مناسب و مورد نیاز بدن را برای رسیدن به حالت مطلوب سلامتی تأمین کند، می‌تواند نقش کلیدی در افزایش طول عمر بیماران ایفا کند و کمبود هر یک از مواد غذایی شناخته شده، توانایی بدن آنان را در مبارزه با عفونت کاهش خواهد داد. این متخصص تغذیه با اشاره به نقش انکار ناپذیر پروتئین‌ها در تولید اسید های آمینه لازم برای اعمال ساختاری، حرکتی، متابولیکی و هورمونی بدن بویژه بیماران مبتلا به ایدز می‌گوید: اسیدهای آمینه برای بسیاری از بافت‌ها، آنزیم‌ها و واسطه‌های عصبی به عنوان واحد‌های ساختمانی عمل می‌کنند.
به گفته او در این بین نباید از نقش چربی‌ها در تنظیم ایمنی بدن غفلت کرد چرا که چربی‌ها محافظ مناسبی برای حفظ غشاهای سلولی و نگهداری مواد غذایی ضروری برای اعمال لنفوسیت‌ها محسوب می‌شوند.
این متخصص تغذیه می‌گوید: ویتامین‌ها و مواد معدنی به مقادیر مختلف برای متابولیسم بدن مورد نیازند و به عنوان کوانزیم(پیش ساز آنزیم) در بدن عمل می کنند. این ریز‌مغذی‌ها همچنین روند مرگ سلول‌های کشنده را تسریع می‌کنند. به گفته او کمبود ویتامین‌ها، ایمنی سلولی را کاهش داده، پاسخ آنتی بادی‌ها و تکثیر سلول های ایمنی را مختل می کنند. این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بدن ما قادر به تولید مواد معدنی نیست و باید آنها را از منابع غذایی مختلف جذب کند، می‌گوید: با خوب بودن وضع تغذیه هر یک از این مکانیسم های دفاعی درحد مطلوب عمل می کنند و سدهای فیزیکی بدن مانند پوست و مکانیسم‌های غیر اختصاصی بخوبی می‌توانند با عفونت مقابله کرده و با عوامل تهاجم مقابله کنند. دکتر میلانی در بخش دیگری از گفته هایش فقر مواد غذایی را از جمله دلایل اختلال در عملکرد سیستم دفاعی بیماران ایدزی برمی‌شمارد و می‌گوید: در اغلب بیماری‌های عفونی به دلیل ضعف و نارسایی‌هایی که در تغذیه بیمار به وجود می‌آید، دستگاه ایمنی بشدت ضعیف می‌شود و در ایدز این میزان به اوج خود می رسد. به گفته او اگرچه تا امروز از سوی محققان درمان قطعی برای بیماری ایدز ارائه نشده است، اما تصحیح برخی عادت‌های تغذیه‌ای و مداخله در این روند می‌تواند به طولانی ترشدن عمر بیماران ایدزی بینجامد. این متخصص تغذیه یادآور می‌شود: خود‌داری از مصرف فست فودها و گنجاندن میوه و سبزیجاتی که دارای ریز مغذی‌هایی مانند ویتامین B6یا A هستند در این زمینه نقشی غیر قابل انکار دارد.
این متخصص تغذیه می‌گوید: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که یکی از علل عمده افزایش بروز بیماری ایدز در کشورهای آفریقایی نسبت به سایر مناطق دنیا، سوء تغذیه و پایین بودن سطح ایمنی آنها به عفونت است. او با اشاره به نقش ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن (پیش ویتامین A) در جلوگیری از ایدز، سرطان و بیماری‌هایی که به واسطه نقص سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند می‌گوید: به‌طور مثال کمبود پروتئین‌ها، سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌ها را کاهش می‌دهد و کمبود املاحی مانند مس می‌تواند میزان ابتلا به ویروس HIV را افزایش دهد. به گفته میلانی کمبود منیزیم نیز باعث اختلال در میزان پاسخ ایمنی، هورمونی و سلولی در مبارزه با بیماری‌ها (بخصوص ایدز) می‌شود.
ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: