کد خبر: ۴۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 04
شفا آنلاین:امروزه معضل اکثر جوامع از جمله کشور ما، بیماری‌های غیرواگیر مثل انواع سرطان، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و کبد چرب است که به دلیل نوع تغذیه نادرست ایجاد می‌شوند و وزارت بهداشت را بر آن داشت تا بعضی موادغذایی را در لیست سیاه قرار دهد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه، گفت: بعضی موادغذایی مثل پفک، چیپس، کله‌پاچه، فست‌فودها، انواع نوشابه‌های گازدار و مواد لبنی پرچرب، اخیراً از طرف سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در لیست سیاه قرار گرفته است که 2 دلیل عمده را می‌توان برای این تصمیم مطرح کرد. 
 
وی گفت: اولین علت این است که بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، کبد چرب، مشکلات قلبی – عروقی و انواع سرطان‌ها، عمدتاً به چاقی و اضافه وزن مرتبط هستند. از طرفی، غذاهای اعلام شده در لیست سیاه وزارت بهداشت بسیار پرکالری هستند که مصرف آن‌ها موجب دریافت انرژی زیاد و در نهایت ابتلا به چاقی می‌شود که زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر است. 
 
دکتر حسینی ادامه داد: دلیل دیگر اعلام این اقلام به عنوان موادغذایی مضر در لیست سیاه، این است که چربی مصرفی در اکثر این مواد، منشأ حیوانی دارد که این نوع چربی، مستقیماً منشأ بعضی بیماری‌ها مثل مشکلات قلبی – عروقی، اختلالات متابولیک مثل دیابت و کبد چرب است. 
 
این متخصص تغذیه، نیاز روزانه افراد به چربی را 30 – 25 درصد انرژی در طی روز دانست و گفت: سهم مصرف چربی حیوانی از نیاز چربی روزانه باید از همه کمتر باشد. به عنوان مثال، مصرف گوشت قرمز، هرچند درصد بالایی در نیاز روزانه پروتئین افراد را تأمین می‌کند ولی چربی حیوانی را هم ناخواسته به همراه دارد. می‌توان با جایگزین کردن شیر به جای گوشت قرمز، ضمن تأمین پروتئین، میزان قابل توجهی کلسیم هم برای فرد تأمین می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: