کد خبر: ۴۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 02
شفاآنلاين :معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سکته های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی و حوادث ترافیکی چهار علت عمده مرگ ومیر ایرانیان است.

به گزارش شفا آنلاين از وزارت بهداشت، دکتر «علی اکبر سیاری» در نخستین هم اندیشی منتخبین جامعه هنری و ورزشی درمورد پیشگیری و کنترل سرطان تصریح کرد: عمده مرگ ها در فاصله سنی 30 تا 70 سالگی است.

وی افزود: بیماری های قلبی و عروقی سالانه منجر به بروز 93 هزار سکته قلبی می شود.

سیاری با اشاره به بالا بودن آمار دیابت در کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سال، 43 هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: اغلب مرگ های اتفاق افتاده در کشور قابل پیشگیری است و با رفتارها و سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

سیاری افزود: جامعه هنری و ورزشی نقش مهمی در انتقال دانش سبک زندگی سالم و پیشگیری از سرطان دارند.

وی با بیان اینکه بدترین حادثه در هر خانواده ای مرگ عزیزان است، گفت: در دنیا 57 میلیون نفر در سال جان خود را از دست می دهند که از این تعداد 36 میلیون مرگ به علت بیماری های غیرواگیر است.

سیاری خاطرنشان کرد: 10 درصد مردم در کشور سیگار می کشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می کنند و این درحالیست که 90 درصد علت سرطان ریه سیگار است بطوریکه خطر سکته قلبی را چهار برابر افزایش می دهد.

وی ادامه داد: هنرمندان و ورزشکاران که مورد علاقه مردم هستند، می توانند در آموزش و پیشگیری از این بیماری ها به مردم کمک موثری کنند.

سیاری یادآور شد: تغذیه ناسالم، مصرف بیش از حد نمک، غیراستاندارد بودن روغن های مصرفی و کمبود مصرف سبزی و میوه، زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیرواگیر است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، مردم ایران سالانه 33 لیتر نوشابه مصرف می کنند که این عدد قبلا 42 لیتر بوده و با آگاهسازی مردم نسبت به مضرات نوشابه به این میزان کاهش یافته است.

سیاری ادامه داد: 25 میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و 34 هزار نفر مرگ مربوط به چاقی است.

وی گفت: از سوی دیگر، 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که 83 هزار مورد مرگ در سال مرتبط با فشار خون است؛ علاوه بر آن 27 هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شدند که برآورد ما 85 هزار نفر است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: معتادان تزریقی در کشور با مصرف سرنگ مشترک، به شیوع ایدز دامن می زنند.

سیاری تاکید کرد: جامعه هنری در انتقال دانش سبک زندگی سالم می توانند نقش مهمی داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: