کد خبر: ۴۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 01
در هفتادو سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد؛
شفا آنلاين-سخنگوی قوه قضاییه در هفتادو سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین پرونده های مطرح شده در قوه قضاییه به افکار عمومی پاسخ داد، البته در برخی موارد نیز به تذکر این نکته قانونی اکتفا کرد: پرونده در دست رسیدگی است و توضیح بیشتری نمی توان داد.

به گزارش شفا آنلاين،به نقل از خبرانلاین، غلامحسین محسنی اژه ای که از آخرین نشست خبری اش در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، 3 هفته ای می گذشت، در جلسه امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی از جمله اسیدپاشی اخیر در تهران، بازداشت یک مدیر شهرداری تهران به جرم جاسوسی، سعید مرتضوی، معاون اول احمدی نژاد، پرونده محمود احمدی نژاد و سایر مسایل توضیح داد.

معاون اول دستگاه قضا ضمن گرامیداشت روز مجلس و سالگرد شهادت آیت الله مدرس، درباره اسیدپاشی های اخیر توضیح داد: برخی از این اقدامات اسیدپاشی که شاهد هستیم، موجب تاثر همگان است و امیدواریم دستگاه انتظامی و قضایی، بتوانیم طوری حرکت کنیم که بازدارنده باشد. امیدواریم مردم نیز هشیار و مراقب باشند که چنین جنایت های خشن و نامعقول انجام نشود.

او از نیروی انتظامی تشکر کرد که در اسیدپاشی اخیر، به موقع و خوب، عوامل را بازداشت کرد و گفت پرونده این افراد به زودی دنبال می شود. همچنین اژه ای گفت از دادستان خواسته ام هر چه زودتر دو مورد احکام اسیدپاشی را که صادر شده بود، هر اجرا کند.

اژه ای از اداره کل اطلاعات اصفهان و ناجای این استان نیز خواست هر چه زودتر، عوامل اصلی اسیدپاشی های این شهر را بازداشت کنند. او توضیح داد: برخی افراد مظنون در روزهای اول بازداشت شدند، ولی هنوز عوامل یا عامل اصلی دستگیر نشده است.

معاون اول قوه قضاییه، همچنین درباره برخورد با برهم زنندگان آرامش و امنیت جامعه، خبر داد و گفت: برخورد با کسانی که امنیت و آرامش جامعه را بر هم می زنند، با جدیت دنبال می شود. از جمله در روزهای اخیر، در مشهد و بندرعباس و قم محکومانی که تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه داشتند، به مجازات اعدام رسیدند.

او درباره پرونده نزاع در بیمارستان قم هم توضیح داد: طرفهای نزاع، به بیمارستان رفته بودند و فرد مصدومی را که در یک نزاع بود، در بیمارستان به قتل رسانده بودند. این پرونده نیز با قصاص قاتل خاتمه یافت و بنا داریم کسانی که تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه و شرارت دارند را به شدت به مجازات برسانیم.

اژه ای باز هم درباره بحث مواد مخدر، سخن گفت و از خانواده کسانی که بار اول بازداشت شدند ولی مورد رافت قرار گرفتند، درخواست کرد از آنها مراقبت کنند تا بار دوم بازداشت نشوند که ممکن است مجازات زندان و بعضا اعدام در انتظارشان باشد.

وزیر اسبق اطلاعات درباره ضبط بیش از 15 هزار کیلوگرم مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت: به عوامل اصلی دسترسی پیدا شده و نفرات اصلی متهم در این پرونده ها حدود 53 نفر هستند که بازداشت شده اند. مواد مخدر در کشورهای همسایه تولید می شود و از ایران ترازیت می شود و باید کاری کرد که این مواد داخل کشور نشود.

دادستان سابق کل کشور درباره عملکرد سازمان ثبت اسناد نیز توضیح داد و گفت: در طول 6 ماه ابتدایی امسال، خدمات ثبتی این سازمان 27 میلیون و 413 هزار مورد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بیش از 55 درصد افزایش داشته. این افزایش مرهون تلاش مدیران و سازمان و همچنین الکترونیک شدن سیستم برنامه های ثبت بوده است. همچنین صدور اجرائیه معوقات بانکی در این سازمان باعث شده در نیمه اول امسال بیش از 1600 میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شده است. همچنین در این بازه زمانی 1381 مورد ثبت اختراع، 8266 مورد ثبت علائم تجاری، 1660 مورد ثبت طرح صنعتی و 1452 مورد اظهارنامه ثبتی بین المللی در این سازمان انجام شده است. همچنین 7میلیون و 488 هزار و 920 فقره سند رسمی به صورت آنلاین تنظیم شده است.

همچنین تعداد 15 میلیون و 307 هزار و 478 مورد استعلام ثبتی صورت گرفته که رسیدگی و پاسخ به این تعداد از استعلامات، قابل توجه است.

پس از اعلام عملکرد سازمان ثبت، اژه ای به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و سومین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

 

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی از جمله ورود سازمان بازرسی به عنوان شاکی جدید و همچنین قرار کفالت 2میلیارد تومانی چیست؟

خبرآنلاین

برخی از جزئیات را معذورم بیان کنم. پرونده این فرد در حال رسیدگی است. اخیرا نیز از ایشان تحقیق شده و هنوز در پرونده کیفرخواست صادر نشده است.

محکومیت 15 سال زندان و 9میلیارد تومان جریمه برای معاون اول احمدی نژاد درست است؟

-

اصل محکومیت درست است ولی چون پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است و نمی توانم درباره جزئیات تا قطعی شدن حکم اظهار نظر کنم.

هتلی که در حریم رودخانه جاجرود ساخته شده چه شد؟

باشگاه خبرنگاران

اگر همه دستگاه ها هر کاری که لازم است انجام دهند، هزینه جرم برای مردم و جامعه و دستگاه قضایی کمتر خواهد بود. از دولت خواهش می کنیم اختلافات دستگاه ها در صدور جواز ساخت را حل کنند هر چند این مسئله را وزارت کشور و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی می کند. جایی اختلاف است این مسئله داخل حریم است یا بیرون، بر اساس اینکه داخل حریم است،شهرداری جواز می دهد ولی سازمان دیگری می گوید این خارج از حریم است و جواز غیرقانونی است. این مشکلات و اختلافات را دولت باید حل کند. این پرونده نیز توسط دستگاه قضایی، مجلس و استانداری تهران در دست پیگیری است.

پرونده ای برای گودبرداری غیراصولی متروی حقانی (اطلس پلازا) تشکیل شده؟

آفتاب یزد

مکرر با نشستهای مشترکی که بین دادستانی تهران و شهرداری های مناطق، این مسایل پیگیری می شود، ولی این مورد را خبر ندارم.

بازداشت یک مدیر شهرداری تهران به اتهام جاسوسی و دادن نشانی دوربینهای ترافیکی به سازمان مجاهدین خلق درست است؟

مهر

پرونده ای که در حال تحقیقات مقدماتی است، از بیان جزئیات قانونا معذوریم. اجمالا این فرد بازداشت شده و اتهام نیز امنیتی است ولی از بیان جزئیات دیگر معذورم.

پرونده یک متهم برای معوقه 2هزار میلیاردی چه شد؟

ایران

پرونده به دادگاه نرفته. هنوز کیفرخواست صادر نشده.

سرنوشت پرونده احمدی نژاد چه شد؟

اعتماد

هنوز پرونده تمام نشده و در حال رسیدگی است. مجلس گزارش داده و بر اساس قانون، این گزارشها به قوه قضاییه رسیده و در حال رسیدگی است. پرونده عادی است و طبق قانون، مستقیما بدون صدور کیفرخواست در دادگاه رسیدگی می شود.

آخرین اقدامات درباره فیتراسیون و پالایش محتویات مجرمانه شبکه های اجتماعی چیست؟

نسل فردا

دادستان تهران مشغول بررسی محتوای برخی از شبکه های اجتماعی است. دوشنبه هفته پیش هم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تشکیل جلسه فوق العاده داشت و می خواستند در این باره تصمیم بگیرند که وزارتخانه ذیربط مجددا درخواست مهلت کرد و هنوز این مهلت تمام نشده که البته ارتباطی با اقدامات دادستان تهران و سایر استانها ندارد.

اعلام اسامی 6 محکوم به جرم پولشویی توسط دادستان اعلام شد. جزئیات این پرونده چیست؟

همشهری

حضور ذهن ندارم کدام پرونده را می گویید. در سایت، پرونده های قطعی شده اعلام می شود.

جرم اصلی خانم غنچه قوامی چیست؟

ایسکا

او دو اتهام داشت. یکی اتهام تبلیغ علیه نظام و دیگری هم اتهام امنیتی بود. در آن خصوص اتهام دوم، قرار منع تعقیب صادر شد ولی برای تبلیغ علیه نظام، کیفرخواست صادر شد. دادستان به قرار منع تعقیب اعتراض کرد و دادگاه پذیرفت و الزام کرد آن اتهام نیز رسیدگی شود. بر همین اساس در صدور حکم پرونده توقف انجام شد. آن اتهام در حال رسیدگی است. آزادی با وثیقه برای جرایم امنیتی و جاسوسی هم رایج است. نپرسیدم حکم برای اتهام تبلیغ صادر شده یا نه.

موضع قوه قضاییه درباره زیان عمومی پارازیت ها چیست؟

ایرنا

این امر، تخصصی است و قضایی نیست. از چندین سال پیش تاکنون مسئله مطرح بوده و شخصا پیگیری کردم، هر سیگنالی که داده می شود ضرر دارد. ولی این که میزان آن چقدر است، مهم است. در برخی پارازیتها که هست، میزان در حدی است که بیش از متعارف است یا نه. موبایل و بی سیم هم ضرر دارد، ولی چقدر؟ درباره پارازیتها گفتند به هیچ وجه نمی توان گفت در این حد سرطان زاست و غیراستاندارد است. هر چند اخیرا اختلاف نظر شد و گفتند می تواند اینطور باشد. اگر روزی از لحاظ کارشناسی این مسئله مشخص شد، طبیعتا دستگاه های ذیربط انجام نخواهند داد و اقدام نخواهند  کرد و اگر جرمی واقع شود، دستگاه قضایی وارد می شود.

موضع قوه قضاییه درباره جرایم ناشی از نوسانات نرخ ارز چیست؟

میزان

اگر جرمی واقع شود، ما وارد می شویم. در بحث های پیشگیری هم مسئله مطرح شده.

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی چه شد؟

ایسنا

او همکاری لازم را در معرفی اموال نداشته. برخی اموال شناسایی شده هم معارض و بدهی دارد. در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم تصمیم گرفته شد اموال شناسایی شده تقویم به ریال شود و با نظارت دادستانی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد که متهم نیز در این باره وکالت لازم را داده است.شخص جدیدی هم بازداشت نشده و دو سه نفری که بازداشت بوده اند هنوز هستند. تحقیقات همچنان ادامه دارد. مدیر وزارت نفت هم هنوز بازداشت است.

پرونده کارتهای پایان خدمت جعلی فوتبالیستها چه شد؟

حزب الله

درباره ورزش دادستان تهران وارد شده و دو بخش موارد مطرح شده، یکی جنبه عمومی دارد و مدعی العموم وارد شده و در بخش دیگری نیز باشگاه ها شکایت کرده اند. هنوز کسی بازداشت نشده ولی ممکن است منجر به بازداشت برخی افراد شود. هفته آینده اقدامات بیشتری می شود. دادستان احضارهایی کرده که ممکن است منجر به برخی بازداشتها شود.

آیا عفو محکوم به سب النبی صحت دارد؟

جارپرس

حکم این فرد به عنوان مفسد فی الارض است ولی درخواست اعاده دادرسی کرده اند که پذیرفتن آن در دیوان عالی کشور بسته به رسیدگی آینده در این نهاد دارد. ولی بحث عفو در این باره وارد نیست.

پرونده معاون اول احمدی نژاد چه شد؟

ایلنا

قبلا توضیح دادم. او فعلا در دادگاه محکوم شده و اعتراض در دیوان عالی کشور رسیدگی می شود.

آیا حکم محاربه برای اسیدپاشی صادر می شود؟

فارس

رئیس قوه قضاییه فرمودند چنانچه کسی با سلاح سرد یا گرم اقدامی کند که موجب ترس مردم شود، به عنوان محارب اعدام می شود. یعنی لازم است سلاح استفاده شود و ترس و وحشت ایجاد کند چه با چاقو یا اسلحه، درباره اسیدپاشی، نقطه نظرات مختلف است. اولین اسیدپاشی سال 34 بوده و اولین قانون نیز در سال 37 تصویب شد. در این قانون مجازات اسیدپاشی منجر به قتل اعدام بود، ولی در سایر موارد حبس به درجات مختلف پیش بینی شده بود. در قانون قصاص پس از انقلاب، هر کسی عمدا کسی را به هر وسیله ای با قصد کشتن، بکشد، قصاص نفس می شود. اگر این اقدام موجب صدمه شد، قصاص عضو می توان انجام داد. در دو مورد اخیر، کور شدن بر اثر اسید داریم که می تواند قصاص کند. از جنبه عمومی جرم نیز مجازات دارد. نظر دیگر تکرار موارد اسیدپاشی و ترس مردم است، در حکم محاربه است و باید اعدام شود، ولی این فتوای همه علما و نظر همه حقوقدانان نیست. برخی نیز می گویند اسیدپاشی افساد فی الارض است که می شود اعدام کرد. قانون، شفاف نیست که می توان اسیدپاش را به عنوان محارب یا مفسد اعدام کرد. برخی نیز می گویند در ماده 628 قانون جدید مجازات پیش بینی شده و می گویند می توان اسیدپاش را اعدام کرد. این اختلاف است.

اسیدپاشی تهران با اصفهان در ارتباط است؟

جام جم

هیچ ارتباطی بین آنها نیست و مسئله اخیر، صنفی و شخصی است. عمو و برادر زاده ای که دکتر و دانشجو هستند، با اختلافات شخصی با مصدوم، این کار را کردند.

پرونده های سنگین مواد مخدر که اخیرا مطرح شده، چه شد؟

اطلاعات

بسیاری از این افراد در استان هرمزگان بوده اند و برخی از موارد مشخص است و نیاز به کارکارشناسی زیادی ندارد و نوعا همراه طرف می گیرند و قابل انکار نیست.

پرونده قصاص عضو در اسیدپاشی چرا اجرا نمی شود؟

تسنیم

این احکام در مرحله اجراست و مشکل پزشکی درباره اجرا داریم که امیدوارم مشکل حل شود.

پرونده ای درباره برج پارس در خیابان جردن که به بیمه مرکزی ایران با رشوه و قیمت غیرواقعی فروخته شده، به کجا رسید؟

خبر رادیو

حضور ذهن ندارم.

پرونده جدید رئیس عرفان حلقه، موضوع افساد فی الارض است؟ آیا او اعتصاب کرده؟

نسیم آنلاین

درباره اعتصاب غذای او، اگر هم چیزی بود، الان نیست. پرسیدم و گفتند او در حال اعتصاب نیست. درباره پرونده جدید او هم خبر ندارم.

پرونده معدن چادرملو در ارومیه چه شد؟ آیا معادن زیر نظر دستگاه های نظارتی نیستند؟

مردمسالاری

مسئله متفاوت است. اگر صددرصد خصوصی باشد، دستگاه های نظارتی نمی توانند وارد شوند. ولی اگر از بودجه دولتی استفاده کند، دستگاه نظارتی می تواند وارد شود. اگر هم جرم واقع شود، هر جایی باشد دستگاه قضایی وارد می شود.

وضعیت بودجه قوه قضاییه در سال 94 را چگونه ارزیابی می کنید؟

قدس

هنوز میزان بودجه دستگاه قضایی را نمی دانیم ولی حقیقتا وظایف ما هر روز سنگین تر می شود و به شدت در مضیقه هستیم و امیدواریم دولت و مجلس نهایت مساعدت را به جهت کمک به مردم انجام دهند.

پرونده حسین کشان سه روز بعد از روز عاشورا به کجا رسید؟

شبکه خبر

این خبر خلاف منتشر شده. اصلا بحث این عبارت نبود. البته تخلفی صورت گرفته بود، نه از این باب. اصلا قصدی در این باره نداشتند. با تحقیقات ما، فهمیدیم مطلقا چنین قصدی نداشتند. در فرصت نامناسب اقدام خوبی نکرده اند. ما چرا بی خود خبر را به وجود می آوریم و پر و بال می دهیم. پرونده نیز در حال رسیدگی است.

آقای علم الهدی درست گفته که ییلاق و قشلاق میرحسین موسوی و مهدی کروبی به جاست. آیا راست است؟

فرهیختگان

چرا از من می پرسید؟ بحث قضایی نیست.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
0
0
ببخشيد سؤال باپرسش چه فرقي دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
ظاهرا که سوال با جواب فرقی نداشت!!!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: