کد خبر: ۴۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 30
رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:
شفا آنلاین- رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که اسیدهای چرب دست ساز باید از روغن ها حذف شود؛ تأکید کرد: تا پایان دولت یازدهم به طور قطع در هیچ روغنی اسیدهای چرب نباید بیش تر از 2 درصد باشد.
به گزارش خبرنگار شفا آنلاین دکتر رسول دیناروند در حاشیه نخستین کنگره بین المللی و سیزدهیمن کنگره تغذیه در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر افزود: با وجود این که میزان اسیدهای چرب روغن های خانگی به زیر 5 درصد رسیده اما این رقم هم زیاد است.

وی خاطر نشان کرد: به طور قطع این اقدام را انجام خواهیم داد یعنی تا سال 96 اسید چربی بالای 2 درصد برای هیچ نوع مصرفی تولید نخواهد شد.

وی با اشاره به این که ثابت شده این روغن ها در ابتلا به بیماری های قلب و عروق موثرند؛ تصریح کرد: در سال جاری 40 درصد واردات اسیدهای اشباع را کاهش داده ایم.

وی برنامه دیگر سازمان غذا و دارو را درج علامت راهنمای سلامت بر روی مواد غذایی دانست و ادامه داد: تاکنون حدود 100 عدد از فرآورده های غذایی سالم،مفید و فاقد مشکل این نشان را داده ایم تا به مردم برای انتخاب غذای سالم تر و بهتر نیز کمک کنیم.

دیناروند این اقدام را در راستای کمک به مردم برای انتخاب فرآورده غذایی سالم امری بسیار بزرگ دانست و گفت: تا پایان سال تمام بسته های غذایی شامل این علامت خواهند شد که به صورت برچسب چاپی است.

وی تأکید کرد: بر اساس این علامت راهنمای سلامت میزان مطلوب برای کل چربی ها، کالری، نمک، شکر و... فرآورده های غذایی درج می شود؛ حال آن که رنگ سبز یعنی برای تهییه آن مشکلی نیست؛ رنگ زرد یا نارنجی حد وسط و رنگ قرمز بالا بودن میزان کالری و... در واقع چراغ خطر است.

وی ادامه داد: حدود 10 سال اخیر تصور عموم بر این بود که بیماری های غیرواگیر مربوط به کشورهای پیشرفته است و کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته نباید نگران باشند. درحالی که الان متوجه شده اند که بیماری های غیرواگیر معضل تمام جوامع محسوب می شود.

معاون وزیر بهداشت بیماری های غیر واگیر را معضل اصلی ایران دانست و خاطرنشان کرد: این بیماری ها شامل سرطان، دیابت، آسم و بیماری های قلب و عروق است.

وی افزود: در برخی رسانه ها از سونامی سرطان در ایران خبر می دهند در حالی که درست نیست،اما به هر حال افزایش آن قابل کتمان هم نیست، بیماری های غیر واگیر روز به روز در حال افزایش است.

دیناروند بیان کرد: حال آن که معلوم نیست چه زمانی می توانیم این سیر صعودی را متوقف کنیم.البته در بسیاری از کشورهای پیشرفته این اتفاق افتاده و توانسته اند که مرگ و میر ناشی از آن را کنترل کنند.

وی با اشاره به این که هزینه های درمان بیماری های غیرواگیر برای مردم و دولت کمرشکن است؛ اظهار داشت: تعداد افراد درگیر هم با این بیماری ها کم نیست و هزینه های دارویی هم که روز به روز در حال افزایش است و بار درمان سرطان برای کشور هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: حال آن که در این میان درمان بیماران قبلی را نمی توانیم رها کنیم، بخشی از وظیفه وزارت بهداشت همین کارهای درمانی است و به این منظور باید خدمات را عادلانه و به تمام نقاط کشور ارتقاء دهیم، متخصص تربیت کنیم، شبکه بهداشتی درمانی؛ پرستاران، میزان تخت ها و.. را افزایش دهیم که همه این اقدامات در دست اجراست اما چاره اصلی این نیست.

دیناروند چاره اصلی را پیشگیری دانست و گفت: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی شیوه اصلاح زندگی و تغذیه در جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر مهم محسوب می شود؛ در این راستا حذف مصرف سیگار، الکل، زندگی در محیط زیست بهتر و تحرک بیشتر نیز حائز اهمیت است.

وی 50 درصد افراد کشوررا دارای اضافه وزن دانست و بیان کرد: این امر هم ناشی از دریافت کالری زیاد است، متأسفانه مردم ما نمک را 2 برابر بیشتر از حد توصیه شده مصرف می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: من فکر می کنم صدا و سیما به جای این که پزشکان را دعوت کند تا درباره روش های درمان توصیه کنند تا 90 درصد باید در مورد اصلاح تغذیه و غذا با دعوت از متخصصین تغذیه حرف بزنند.

وی افزود: در واقع برنامه های آشپزی را به برنامه غذایی که کالری کمتری دارد تبدیل کند؛ توجه اصلی باید به زون باشد؛ در حال حاضر کربوهیدارت ها برای سلامتی افراد بیشتر از چربی ها مضر شده است.

وی با اشاره به این که سرانه مصرف غلات در ایران 2 برابر میانگین کشورهای دیگر است، خاطرنشان کرد: البته همه شاخص ها ی ما بد نیست، گاهی از اوقات برای این که مردم را وادار به رعایت نکات تغذیه ای کنیم نباید در بیان اغراق کنیم.

وی افزود: برای نمونه ایران بیشترین مصرف کننده نوشابه نیست، نبادید این گونه ادعا کنیم، بلکه آمار آن یک چهارم کشور اول دنیاست،واقعیت امر را نباید انکار کنیم.

وی تصریح کرد: میزان مصرف سبزیجات و میوه در ایران 2 برابر کشورهای مطرح جهانی است که البته باید افزایش یابد چراکه مصرف بیشتر بهتر است.

گفتنی است این کنگره از امروز تا 12 آذر ماه سال جاری در پژوهشگاه نیرو به فعالیت خود ادامه می دهد.

گزارش:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: