شفاآنلاین :خبر تاسفبار قتل يك معلم در بروجرد به وسيله يك دانش آموز، خبري نيست كه بتوان از كنار آن به سادگي گذشت، خصوصا اگر اين فاجعه در مدرسه و كلاس درس اتفاق افتاده باشد.
تاثير چنين حادثه يي روي ذهن و روان ساير محصلان چگونه
است؟ معلمان همكار آن مرحوم وقتي دست و پا زدنش را در حالي كه خون فوران مي
زده ديده اند، حالاكلاس و مدرسه و شاگرد برايشان چه معني دارد؟ و... ما
نياز داريم به تحليل همه جانبه اين مساله. ما نياز داريم بفهميم چه عواملي
دست به دست هم مي دهند كه چنين نمونه يي از خشونت در مدرسه اتفاق مي افتد؟
ما نياز داريم كه بدانيم با چه روش هايي مي شود از بروز چنين حوادثي
جلوگيري كرد؟مدارس ما از لحاظ وضعيت فيزيكي و ساختماني و امكانات و نوع
گردش روزانه امور آموزشي و حتي پرورشي و فوق برنامه يي دچار نواقص و كمبود
هايي است. بارها توسط كارشناسان گفته شده كه با توجه به حالات روحي، رواني و
جسماني اين نسل دانش آموز، امكانات جوابگو نيست. براي مثال سپري كردن هشت
ساعت در كلاس ها و روي اين ميز و نيمكت ها، محيطي پرتنش براي محصلان و
مربيان آنها فراهم مي كند. بچه ها از سيستم مبلمان كلاسي راحتي برخوردار
نيستند خصوصا با توجه به مساله چاقي بعضي از آنها و نيز فضاي يكنواخت مدرسه
و وجود دروس حافظه محور و شيوه تدريس منسوخ به سبك سخنراني و تكراري و
غيرجذاب بودن مطالب آن هم در يك كلاس ٩٠ دقيقه يي، روان آنها را بيشتر مي
فرسايد. علاوه بر اينها هنوز تحقيق ميداني موثري در نظام پاداش و تنبيه
انجام نپذيرفته و هر مدرسه يي با تكيه به تجارب كادر اجرايي و آموزشي خود
مسائل انضباطي خاصي را اِعمال مي كند. مدارس هنوز از يك سيستم متكي بر
دستاوردهاي علمي براي غربالگري افراد روان پريش برخوردار نيستند. كادر
اجرايي مدارس نياز دارند كه از آموزش هاي پيشگيرانه در زمينه تنش زدايي در
موارد بحراني بهره مند شوند. در حال حاضر بيشتر فعاليت ها در زمينه انضباطي
در مدارس، معطوف به واكنش منفعلانه است. ناظم مدرسه تبديل شده است به داور
خط نگه دار كه صرفا موارد خطا را رصد مي كند و پرچم مي زند! مشاوره ها در
مدارس بيشتر بر نظام تحصيلي متمركز است تا پيگيري نظام مشاوره يي سازشي و
پيشگيرانه در رصد موقعيت ها و وضعيت هايي كه ممكن است رخ بدهد. اين فاجعه
نه نخستين خواهد بود نه آخرين آنها مادامي كه نظام آموزشي ما تعامل و تعاون
با يكديگر را در سرلوحه آموزش خود قرار ندهد. ما نياز داريم به يك نظام
شفقت محور اخلاقي تا در آن به يكديگر نه به چشم يك تهديد و رقيب بلكه به
چشم يك دوست دلسوز و مشفق بنگريم. مدارس ما بايد از عوامل اجرايي خود به
شكل نيروهاي حرفه يي بهره مند شود هر مدرسه بايد از شناسنامه يي برخوردار
باشد تا تهديد ها و فرصت هايش پيشاپيش شناخته شده باشد. حالاكه با انواع
مدرسه: نمونه دولتي، هيات امنايي، استعدادهاي درخشان... و مدارس بخش خصوصي و
غيردولتي مواجه هستيم، مراقبت كنيم از مدارسي كه فقط نام مدرسه دولتي را
دارند و براي ثبت نام در آنها هيچ شرط و قيدي لحاظ نمي شود جز محصل بودن.
مواظبت كنيم از اين مدارس كه حالاديگر مي دانيم محروم ترين دانش آموزان در
آنها مشغول تحصيل هستند.
عزت الله مهدوي*
معلم