کد خبر: ۴۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 25
شفاآنلاین-رییس مجلس سنگاپور در دیدار اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور خواستار گسترش همکاری های دو جانبه شد و بر توافق ایران و گروه پنج بعلاوه و رفع کامل تحریم ها تاکید کرد.
به گزارش شفا آنلاین،گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور روز یکشنبه به ریاست 'غلامرضا مصباحی مقدم' به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات سیاسی و پارلمانی سنگاپور وارد این کشور شد.

'حلیمه یعقوب' رییس پارلمان سنگاپور روز گذشته در دیدار با هیات پارلمانی ایران با اشاره به نتایج مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک و ایران اظهار امیدواری کرد که نتیجه ادامه مذاکرات توافق دو طرف برای پایان کامل تحریم ها باشد .

وی به اشتیاق تجار و بازرگانان سنگاپوری برای تجارت با ایران اشاره کرد و برداشتن تحریم ها را گشوده شدن راه برای همکاری وسیع و همه جانبه دو کشور دانست.

وی که نخستین بانوی مسلمان سنگاپوری است که به ریاست مجلس این کشور برگزیده شده است با توجه به سهم صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع و فرصت های ارزشمند فرهنگی و اقتصادی، آمادگی کشورش برای فعالیت در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار که با حضور دکتر 'لیم وی کیانک' رییس کمیسیون سیاست خارجی و 'زین الدین نورالدین' رئیس گروه دوستی پارلمانی سنگاپور و ایران برگزار شد، راه های گسترش مناسبات دوجانبه به ویژه همکاری های پارلمانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مجلس سنگاپور دارای 87 کرسی است که نمایندگان از احزاب مختلف در آن حضور دارند. حلیمه یعقوب از حزب اقدام خلق نیز 14 ژانویه سال 2013 به عنوان رییس مجلس سنگاپور انتخاب شد.

رییس مجلس سنگاپور با اشاره به سفر اخیر خود به ایران و دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان و همچنین سفر به اصفهان، بر حسن روابط دوجانبه تاکید کرد.

وی خرداد ماه امسال به ایران سفر کرد و در دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به رایزنی پرداخت.

حلیمه یعقوب با اشاره به علاقه دولت و مردم سنگاپور برای شناخت هرچه بیشتر فرهنگ و تمدن ایران و یادداشت تفاهم امضاء شده بین موزه ملی ایران و موزه تمدن های آسیایی سنگاپور، خواستار اجرایی شدن این یادداشت تفاهم شد.

موزه ملی ایران و موزه تمدن های آسیائی سنگاپور از اردیبهشت ماه سال گذشته پس از امضای یادداشت تفاهم، همکاری های خود را آغاز کردند.

براساس این یادداشت تفاهم آثار باستانی و نمادهای تمدن کهن ایران در سنگاپور به نمایش در می آید.

مصباحی مقدم رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور نیز در این دیدار با اشاره به سفر سه سال پیش 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی به این دولت شهر، این سفر را نقطه عطف در تاریخ روابط دو کشور به ویژه روابط پارلمانی دانست.

وی در این دیدار برخی مبانی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید را تشریح و با اشاره به دستاوردهای مثبت این دولت، افزایش سفر گروه های تجاری، سیاسی و گردشگری به ایران را نمونه هایی از این دستاوردها ذکر کرد.

مصباحی مقدم در بخشی از سخنان خود به مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک پرداخت و مقاومت سترگ دولت و حمایت قاطع مقام معظم رهبری و ملت ایران از مذاکره کنندگان را تشریح کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تحریم های سه گانه سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا را غیرمنطقی، غیرمنصفانه و ظالمانه خواند و آن ها را نه تنها به ضرر ملت بزرگ ایران، بلکه به ضرر بسیاری از مردم جهان و حتی بسیاری از شرکت های غربی دانست.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و سنگاپور با توصیف جاذبه های دیدنی و میراث فرهنگی کشورمان و با اشاره به افزایش سفر گروه های گردشگری و قطارهای گردشگران غربی به ایران، رونق این صنعت و ایجاد همکاری های دو کشور را برای دوطرف بسیار سودمند خواند.

وی در ادامه به حضور شماری از دانشجویان ایرانی در مقطع تحصیلی دکترا در دانشگاه های سنگاپور اشاره کرد و خواستار توسعه روابط علمی و آموزشی و تبادل بیشتر استاد و دانشجو شد.

اعضای گروه دوستی ایران – سنگاپور پس از این دیدار در نشستی با اعضای گروه دوستی ایران در مجلس سنگاپور، زمینه های ممکن برای توسعه روابط را بررسی کردند.

گروه دوستی پارلمانی سنگاپور – ایران به ریاست 'زین الدین نورالدین' و شماری از نمایندگان این دولت شهر همکاری با ایران را خواسته قلبی خود دانسته وبر توافق در مذاکرات هسته ای تاکید کردند.

ابراهیم آقامحمدی، حسین گروسی، ناصر صالحی نسب، نبی الله احمدی و فاطمه رهبر نمایندگان مردم خرم آباد، شهریار، دشت آزادگان، داراب و زرین دشت و تهران در مجلس شورای اسلامی اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و سنگاپور را تشکیل می دهند که به ریاست غلامرضا مصباحی مقدم به این دولت – شهر سفر کرده است.

این گروه پارلمانی ایران قرار است با 'کی شانموگام' وزیر امور خارجه سنگاپور نیز دیدار و گفت وگو کند.

گروه دوستی پارلمانی ایران همچنین ضمن بازدید از برخی موسسات و نهادهای فرهنگی - اجتماعی سنگاپور با جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در این کشور نیز دیدار و گفت وگو می کنند.

مصباحی مقدم نماینده مردم تهران و رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور خرداد ماه امسال نیز با حلیمه یعقوب رییس مجلس سنگاپور در تهران دیدار و گفت وگو کرد.

مبادلات تجاری ایران و سنگاپور در سال 2011 میلادی بیش از پنج میلیارد و 600 میلیون دلار بود که به دلیل برخی تحریم های یک جانبه غرب و مشکلات بانکی در سال 2012 میلادی به دو میلیارد و 100 میلیون دلار کاهش یافت.

ارزش کل تجارت سنگاپور 712 کیلومتر مربعی در سال گذشته میلادی 777 میلیارد و 899 میلیون دلار آمریکا بوده که از این میزان 407 میلیارد و 453 میلیون دلار سهم صادرات و بیش از 376 میلیارد و 441 میلیون دلار سهم واردات بوده است.
برچسب ها: سنگاپور ، تحریم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: