کد خبر: ۴۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 25
شفاآنلاین :اتوبوس از میان کوه‌های سر بر آسمان دوخته به پیش می‌رفت و انعکاس نور چراغ‌هایش بر خطوط و علائم جاده ضیافت رنگینی را تداعی می‌کرد.
کمی دورتر و از میان پهنه بیکران آسمان، ماه نیز مترصد رساندن پرتوی درخشان خود بر مزارع و کوه‌های اطراف بود.
از این داد و دهش نورانی زمین بیشترین بهره را به دست می‌آورد. درخشش شبنم‌های سحرگاهی و انعکاس مهتاب بر برگ‌های صیقلی حصارهای تبریزی و چنار خبر از گردهمایی میلیون‌ها ستاره بر سطح کره خاکی داشت.
اتوبوس با گذر از میان سایه روشن‌های روستا به تنها میدان اصلی ده نزدیکتر می‌شد.
هوا هنوز تاریک بود اما می‌شد تلاش آفتاب را از پشت کوه‌های بلند البرز مرکزی دید که چگونه قصد بالا آمدن از میان صفوف مستحکم‌شان را دارد.
درون اتوبوس همهمه‌ای آرام در جریان بود. بر خلاف روستاییانی که خسته از فعالیت‌های روز گذشته به خوابی عمیق فرو رفته بودند، اینان در تکاپو، جنب و جوش و کنجکاوی دائمی به‌سر می‌بردند.
به محض نزدیکتر شدن به محل استقرار، راهنما رو به سوی سرنشینان کرد و با لحنی معتمدانه توجه ایشان را به حفظ آرامش روستا و مراقبت از محیط زیست منطقه جلب نمود و با اشاراتی کوتاه از آنان خواست که به توصیه‌های هنگام سفر با دقت گوش داده و از هرگونه اقدامی که سلامت گروه را به مخاطره بیندازد جداً خودداری کنند.
با ایستادن اتوبوس و فرو افتادن صدای اصطکاک قطعات خشک و آهنین موتور آرامشی لطیف و مخملین پیرامون افراد را فرا گرفت. ‌تک تک اعضا به همراه کوله و وسایل جانبی شان پیاده شده و در کنار خودرو به شکل دایره‌ای بزرگ گرد آمدند.
آفتاب شعاع تابشش را به نوک کوه‌ها رسانده و نسیمی فرح بخش شروع به وزیدن می‌کند. کمی آن‌سوتر جویباری کوچک و زلال در جریان است که از قلب روستا شریان یافته و موجبات سرسبزی و حیاتش را مهیا می‌سازد.
به محض استقرار کامل گروه فردی که مشاور و روانشناس خوانده می‌شود از حلقه جدا شده و در مرکزجمع قرار می‌گیرد.
پس از اظهار تعارفات معمول، از تک تک افراد می‌خواهد برای آشنایی بیشتر به ترتیب خود را معرفی کنند. به محض اتمام معارفه مشاور از اینکه گروه در این سفر یک روزه آمادگی خود را برای همراهی اعلام و از پیشنهاد وی استقبال کرده‌اند، کمال تشکر را داشته و اضافه می‌کند: شما عزیزان از بین خیل مراجعین آگاهانه انتخاب شده اید و امید است در ساعات پیش رو به یک تجربه متفاوت دست یابید.
حضور شما در این گروه به دلیل اظهارات و تجارب مشترکتان بوده است، بنابراین انتظار می‌رود به طور ضمنی از اشتراکات قابل توجهی برخوردار باشید. هدف بنده و کارگزاران مرکز از تشکیل این گردهمایی و حرکت جمعی دست یافتن به موارد چندی است، از جمله:
- تسهیل پویایی گروه به منظور ارتقای سلامت روان
- ایجاد فضای مناسب جهت آموزش تعاملات گروهی و مسئولیت پذیری
- استفاده از قابلیت‌های طبیعی جهت بالا بردن ضریب درمان
- برپایی جلسات گروه درمانی و نشست‌های هم اندیشی در پهنه طبیعت
- مواجهه با چالشهای طبیعی به منظور افزایش اعتماد به نفس
- افزایش قابلیت‌های جسمی و حرکتی
- بالا بردن حس تعلق و دوستی با طبیعت
- کمک به روند خودشناسی و خود باوری و... .
پس از سخنان مشاور تعدادی از حاضرین پرسشهایی را مطرح کردند و وی به آنها پاسخ می‌دهد.
او در ادامه می‌افزاید:
هنری که ما قائل به آنیم آموختن یک زندگی جمعی در سایه یک هدف جمعی است. به یاد داشته باشید اراده فردی هر چقدر هم مهم باشد بدون همیاری گروهی برد چندانی نخواهد داشت.
ما در این سفر یاد می‌گیریم با هم حرکت کرده و آهنگ گامهایمان را یکسان کنیم، به درک متقابل دست بیابیم و در سختی‌های مسیر یار و یاور یکدیگر باشیم تا در نهایت همه از طعم شیرین یک موفقیت بهرمند شویم.
با پایان حرف‌های مشاور، راهنمای گروه به او ملحق شده و توضیحاتی را درباره موقعیت جغرافیایی و انواع گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه ارائه می‌دهد و قویأ تأکید می‌کند که مراقب محیط زیست بوده و در نظافت و پاکیزگی آن کوشا باشند.
با اشاره وی گروه مهیای حرکت می‌شود. اما پیش از حرکت مشاور با اشاره به نکته‌ای کوتاه گروه را به تأمل درباره طبیعت دعوت کرده و می‌افزاید:
انسان زمانی که به یک بیماری مزمن مبتلا می‌شود مترصد یاری گرفتن از هر فرد خبره‌ای است تا شاید از آلام بیماری‌اش اندکی کاسته شده و رهایی یابد. فراموش نکنید ما اکنون در درمانگاهی به غایت مجهز هستیم که از حضور متخصصان برجسته‌ای بهره می‌گیرد که در نوع خود بی‌نظیرند. آب، هوا، خاک و حرارت دست در دست یکدیگر شما را به تعادلی خواهند رساند که ما امروزه آن را شفا می‌نامیم. حال با نظمی فراخور شأن این مکان به‌دنبال راهنما حرکت می‌کنیم. گروه آهسته و به‌دنبال یکدیگر از پل چوبی که بر مسیر جویبار ساخته شده می‌گذرد و به آرامی پشت تپه‌های جنوبی روستا ناپدید می‌گردد.

  دکتر مهدی کرمی
روانشناس و مدرس دانشگاه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: