کد خبر: ۴۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 23
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مطرح کرد:
شفاآنلاین-یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین،این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از گفت‌وگوی هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 بر روی توافق کلی وسیاسی و نه توافق جامع در مذاکرات وین خبر داد.

وی اظهار کرد که با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد: از این رو تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت ها، چگونگی لغو تحریم ها، فعالیت فردو، اراک وغیره به تفاهم برسیم.

وی در عین حال افزود: به جرأت می‌توان گفت که همه طرف ها برای رسیدن به توافق در حالی که دور روز تا پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع باقی مانده است جدی و مصمم هستند و هنوز هیچ مذاکره‌ای بر سر تمدید توافق یا مذاکرات صورت نگرفته است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده تصریح کرد که توافق سیاسی به معنای تمدید مذاکرات نیست بلکه به این معناست که تفاهمی سیاسی بر سر اصول توافق جامع به دست می‌آید. اما با توجه به محدودیت زمان و پیچیده و فنی بودن مسائل بعد از یک فاصله کوتاه مجددا باز می‌گردیم و متن تفاهم شده را به همراه جزئیات و ضمائم آن که بسیار زیاد هم هستند، مکتوب و نهایی می کنیم.

  مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از سه شنبه هفته گذشته در سطح وزیران خارجه، معاونان و کارشناسی آغاز شده و با وجود حضور وزیران خارجه هنوز تلاش‌ها برای رسیدن به یک تفاهم سیاسی، ناکام مانده است.

گفتنی است دست یافتن به یک راه حل جامع مشترک با عنوان توافق جامع گزینه‌ای است که به نظر از سوی طرف‌های مذاکره کننده در حال حاضر کنار گذاشته است اما هیات ها تلاش دارند تا با دست یافتن به یک تفاهم کلی و سیاسی، به مذاکرات جامع فرصتی طلایی دهند.

به احتمال زیاد در صورت دست یافتن طرف‌ها به یک تفاهم سیاسی در وین، هیأت‌ها بعد از مدت زمانی کوتاه مجددا برای بحث بر روی جزئیات و متن توافق جامع به میز مذاکره باز می‌گردند. به بیانی دیگر، مذاکره کنندگان در صورت رسیدن به تفاهم سیاسی زمان را در وین نگه می‌دادند تا دوباره بازگردند و متن توافق جامع را نهایی کنند.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی، دو طرف با جدیت و حساسیت بیشتری موضوعات را پیگری می‌کنند و به نوعی دو روز آتی (یک‌شنبه و دوشنبه) در سرنوشت مذاکرات بسیار کلیدی است.

هم‌چنین در صورت دست یافتن ایران و 1+5 به یک تفاهم سیاسی تا سوم آذر، این تفاهم شفاهی (non paper) خواهد بود و به نظر می‌رسد امضایی نیز در کار نیست.

برخی کارشناسان معتقدند، رسیدن به یک تفاهم سیاسی بسیار کم‌هزینه‌تر و موثرتر از تمدید توافق ژنو است چرا که بحث تمدید توافق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از این رو همه طرف‌ها در مذاکرات بر روی تفاهم سیاسی کار می کنند، نه گزینه‌های دیگر.
ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: