کد خبر: ۴۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 22
رییس مجلس در بازدید از ناوشکن های ایرانی در خلیج عدن:
شفاآنلاین-رییس مجلس شورای اسلامی هنگام بازدید از ناوشکن های ایرانی مستقر در خلیج عدن گفت: امروز تمامی کشورهای دنیا به این نکته اذعان دارند که ایران صلح طلب و امنیت ساز برای منطقه است.
به گزارش شفا آنلاین،«علی لاریجانی» عصر جمعه در بازدید از دو ناوشکن جماران و ناو بالگردبر بوشهر که در جیبوتی پهلو گرفته اند، افزود: حضور دریادلان ارتش جمهوری اسلامی در خلیج عدن و آبهای منطقه برای مبارزه با دزدان دریایی و تسهیل تردد دریایی، امنیت را برای ما و منطقه تامین کرده که این برای ما افتخار آفرین است .

ناوچه جماران نخستین نمونه از کشتی های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک های ضدکشتی و سطح به هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

این کشتی با طول 94 متر، ظرفیت یک هزارو 420 تُن و سرعت 30 گره دریایی (56 کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل 140 ملوان و حمل بالگرد و سوخت گیری آن ها را نیز دارد.

لاریجانی گفت: در سالهای اخیر، ما شاهد نا امنی هایی در این منطقه بودیم که صدماتی را برای کشورهای مختلف در بر داشت اما حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امنیت را برای تردد کشتی ها ایجاد کرد.

رییس مجلس افزود: این اقدامات نشان دهنده سیاست ایران در ایجاد صلح و آرامش در این مناطق است، این در حالی است که برخی کشورها حضور ایران را عامل ناامنی می دانستند.

وی تصریح کرد: امروز همگان فهمیده اند که ایران صلح طلب و امنیت ساز برای منطقه است .

دکتر لاریجانی در جریان این بازدید، از امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و همکاران وی در این نیرو قدردانی کرد.

رییس مجلس ضمن بازدید از تمامی قسمت های ناوشکن جماران و بوشهر، از نزدیک در جریان اقدامات این ناوشکنها و ماموریتهای آنها قرار گرفت.

دزدی دریایی از سال 1387 وارد مرحله جدیدی شده است که در جریان آن، دزدان مجهز به تجهیزات نظامی پیشرفته، بارها تلاش کرده اند نفتکشها یا کشتی های تجاری کشورهای مختلف از جمله ایران را در خلیج عدن هدف حمله و گاه، غارت قرار دهند. این وضعیت موجب شد تا همان زمان، سازمان کشتی رانی بین المللی از تمامی کشورهایی که توانمندی دارند، بخواهد تا برای برقراری امنیت در منطقه مهم شمال اقیانوس هند و خلیج عدن وارد صحنه شوند.

با توجه به اهمیت موضوع و تدبیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش در آبهای آزاد و بین المللی، این نیرو از همان زمان ماموریت یافت تا امنیت کشتی های تجاری ایران را در محدوده وسیعی تا مدار ۱۰ درجه شمالی، شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تامین کند.

این نیرو از همان زمان با اعزام دهها ناوگروه، حضوری مستمر در آبهای آزاد داشته و با حضور و فعالیتش موجب شده است از آن زمان تاکنون نه تنها هیچ کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده نشود بلکه توانسته است از شماری از کشتی های تجاری کشورهای دیگر نیز دفاع کرده و جان ملوانان آنها را نجات دهد.

اهمیت این منطقه از آنجا بیشتر روشن می شود که بدانیم خلیج عدن یکی از آبراههای مهمی است که حجم زیادی از تجارت جهانی از آن عبور می کند.

در چنین شرایطی، بی ثباتی در کشورهایی نظیر سومالی و شاخ آفریقا که خلیج عدن در آن منطقه قرار دارد، موجب شده بود تا برای مدتی ، دزدان دریایی به راحتی با حمله به کشتی های تجاری و نفتکش، آنها را ربوده و به سومالی منتقل کنند و از این طریق مبالغ هنگفتی از کشورهای صاحب کالا بدست آورند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: