کد خبر: ۴۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 18
شفا آنلاین:یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از ورزشکاران، این است که آیا برای تأمین انرژی کافی بدن و شکل گرفتن عضلاتشان، پیروی از رژیم غذایی خاصی لازم است یا آن‌ها باید از انواع مکمل‌ها و هورمون‌های مختلف استفاده کنند؟
به گزارش شفا آنلاین - دکتر پیام فرح‌بخش گفت: «بهترین کمک به ورزشکاران، استفاده از تغذیه صحیح و گنجاندن میان وعده‌های کربوهیدراتی و پروتئینی قبل و پس از تمرین، در کنار مصرف نوشیدنی‌های ورزشی استاندارد و مجاز، حین تمرین است».

وی تأکید کرد که ورزشکاران گاهی می‌توانند در کنار این موارد از مکمل‌های ویتامینی هم در حد متعادل و با تجویز پزشک، استفاده نمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ادامه داد: «ورزشکاران و افرادی که از چاقی شکمی رنج می‌برند، می‌توانند با کاهش دریافت مواد غذایی و افزایش زمان ورزش، این مشکل را از بین ببرند اما استفاده از آمپول سوما (سوماتروپین یا هورمون رشد) و داروهای استروئیدی، برای رفع چاقی یا افزایش حجم و بافت عضلات،‌ ضررهای بسیار زیادی دارد».

فرح‌بخش افزود: «استفاده از هورمون رشد در ورزشکاران بالغ منجر به پهن و دفورمه شدن استخوان‌های کوتاه و پهن اسکلت می‌شود که این مسئله می‌تواند به اعصاب و عروق عبوری از سوراخ‌های جمجمه هم‌فشار وارد کند و منجر به ایجاد اختلالات متعددی شود».

وی با اصرار بر پرهیز از مصرف هورمون‌های رشد به‌صورت خودسرانه، یادآور شد که مصرف آستروئیدهای آنابولیک در سیستم قلبی عروقی موجب افزایش فشارخون و کاهش کلسترول خوب خون (HDL)، در سیستم غدد درون‌ریز، باعث اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید و نقص ایمنی، در سیستم کبد و صفرا موجب افزایش آنزیم‌های کبدی، هپاتیت، یرقان و سرطان، در سیستم عصبی-روانی منجر به افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز، اختلالات خلقی مانند افسردگی، سرخوشی، هذیان و جنون، در سیستم اسکلتی موجب کوتاهی قد و آسیب تاندونی و در پوست هم موجب آکنه، ترشح چربی بیش‌ازحد در پوست و کیست‌های پوستی می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: