کد خبر: ۴۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 21
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بیشترین پرونده های ارجاع داده شده به پزشکی قانونی را مربوط به نزاع ها دانست و گفت: حدودأ در 6 ماه اول سال جاری بیش از 60 هزار مراجعه نزاع داشته ایم.
دکتر بشیرنازپرور در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در مراحل بعدی پرونده های مربوط به تصافات از بیشترین آمار برخوردار است و در بحث متوفیان که تعداد مراجعین آن هم کم نیست بیشتر فوتی ها ناشی از تصادفات است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن بحث مرگ های غیرطبیعی یا مرگ های طبیعی دراماکن غیرطبیعی و حوادث ناشی از کار؛ مصدومیت ها و بعد مرگ های ناشی از قتل و خودکشی( البته با آمار پائین تر) نیز مطرح است.

وی با اشاره به این که رسیدگی به یک پرونده شرایطی دارد، تصریح کرد: برای نمونه سیر طبیعی رسیدگی به پرونده های بخش متوفیان به این بستگی دارد که آیا علت فوت با یک کالبد شکافی قابل تشخیص است یه نه؟

نازپرور ادامه داد: حال اگر علت فوت همان روز مشخص شود؛ همزمان با معاینه جسد، امکان دارد از نظر مکاتبات اداری زمان 2 یا 3 روزه طی شود که در مواقع خاص همان روز گزارش برای قاضی پرونده قابل ارایه است.

وی افزود: در بسیاری از مواقع تعیین علت مرگ شرایط کاملأ علمی دارد که جز کالبدشکافی نیازمند نمونه برداری، بررسی های سم شناسی، آسیب شناسی و بافت شناسی نیز در بسیاری از موارد ضرورت می یابد تا از پرونده کیفری اطلاعات کسب شود که فوت در چه شرایطی اتفاق افتاده یا پرونده بالینی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهار داشت:به همین خاطر این قبیل مسائل باعث می شود که زمان رسیدگی به پرونده ها و اظهار نظر نهایی مقدار بیشتری زمان ببرد.حال آنکه به طور کلی متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها حدود 2 ماه است اما نه به این معنا که جسد معطل شود؛ بلکه بعد از انجام کارهای مربوطه همان روز به بستگانش تحویل داده خواهد شد.

وی در خصوص پرونده های جنایی نیز به شفا آنلاین گفت: روند رسیدگی به پرونده های جنایی هم به این ترتیب است؛ اگر با همان معاینه اولیه علت وزمان مرگ قابل تشخیص باشد همان روز جواب داده می شود و در صورت نیاز به بررسی های بیشتر و علمی قدر مسلم زمان بیشتری صرف خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: