کد خبر: ۴۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 18
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان زودرنجی را نوعی حالت تحریک پذیری دانست که فرد بر اثر آن در برابر محرک های جزئی واکنش شدید نشان می دهد.

دکتر فربد فدائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: برای نمونه کم توجهی دیگران و یا نرسیدن به خواسته خود موجب احساس رنجش شدید در فرد می شود.

وی ادامه داد: همچنین فرد گمان می کند که به صورت عمدی مورد توهین قرار گرفته است، عمومأ این وضعیت در افرادی که اعتماد بنفس کافی ندارند و حالت های هیجانی آنان وابسته به تشویق و تأیید دیگران است نیز دیده می شود.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: یعنی افراد زود رنج بی اعتنایی عمدی یا سهوی فردی دیگر را علامتی مبنی بر بی ارزشی خود می پندارند و در نتیجه برافروخته و خشمگین می شوند و می کوشند که در اولین فرصت انتقام بگیرند.

وی با اشاره به این که زندگی افراد زودرنج پر از تنش و احساس بی ارزشی و تنفر است؛ افزود: در واقع این افراد باید به توانایی های خود بیاندیشند و از سوی دیگر با نمایش مهر و محبت واقعی به دیگران آنان را به سوی خود جلب کنند و در وجود افراد دیگر نیز به صورت بالقوه یک دوست را ببینند نه یک دشمن را !

دکتر فدائی تصریح کرد: افزایش توانایی ها و دستاوردها می تواند سبب اعتماد بنفس شخص و در نتیجه احساس درونی قدرت شود که طبعأ موجب عدم رنجش از رفتار دیگران خواهد شد. زیرا فرد می داند که عیب و ایرادی در او نیست و کم توجهی دیگران را نشانه ای از بی ارزشی خود فرض نمی کند.

به گفته وی زودرنجی هم در زنان و هم در مردان دیده می شود حال از آنجا که برای زنان روابط اجتماعی و عاطفی اهمیت بیشتری دارد احساس بی وفایی از سوی دوستان و خویشاوندان نیز بر روی آنها تأثیر بیشتری دارد.

زودرنجی عامل دوری از شریک زندگی

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به این که زودرنجی موجب دور شدن شریک زندگی می شود، اظهار داشت: زیرا یکی از طرفین با خود می گوید به رغم اقدامات من برای جلب رضایت همسرم باز هم او ناراضی است؛ از این رو گفتگوهای آنان به صورت رشته های بی پایانی می شود که به شکل یادآوری های رفتارهای گذشته نیز در خواهد آمد.

وی توصیه کرد: افراد ضمن توجه به فضائل و امتیازهای خود، دیگران را دوستان خود بدانند و رفتار و اشارات آنان را حمل بر طعنه، کنایه، توهین و بی توجهی نشمارند.

زودرنجی بیماری روانی است؟

دکتر فدائی در پاسخ به این که آیا زودرنجی یک بیماری روانی تلقی می شود، خاطرنشان کرد: زودرنجی یک صفت رفتاریست و در برخی از بیماری های اعصاب و روان هم دیده می شود اما علامت بیماری نیست.

وی در ادامه افزود: برای نمونه افراد دچار افسردگی زودتر از افراد دیگر از رفتار اطرافیان خود نیز می رنجند.

این روانپزشک یادآور شد: یا در بیماری دو قطبی در حالت شیدایی اگر خواسته های فرد مورد کم توجهی قرار گیرد به شدت بر آشفته و پرخاشگر خواهد شد.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: