کد خبر: ۴۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 17
شفاآنلاین-یک استاد دانشگاه علوم بهزیستی گفت: در سال 85 استان تهران 973 هزار نفر سالمند داشت که فقط 385 هزار نفر از آنها از منبع درآمد برخوردار بود.
به گزارش شفاآنلاین،رضا فدایی وطن شامگاه یکشنبه در تداوم سلسله نشست های رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه که توسط معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت موضوع سالمندی برگزار شد، افزود: این در حالی است که دو سوم سالمندان به لحاظ مالی نیازمند دیگران بودند.

به گفته وی، 90 هزار نفر از سالمندان یادشده در استان تهران تنها زندگی می کردند و 34هزار نفر بیش از 75 سال داشتند.

وی اظهار داشت: 151 هزار نفر از سالمندان دچار معلولیت هستند و یکهزار و 891 نفر بیش از 100 سال سن دارند.

به گفته فدایی وطن، در سال 92 معادل 8.2 درصد از جمعیت کشور سالمند بودند که این میزان در استان تهران معادل 9.5 درصد است.

وی معتقد است: سالمندان به حق و حقوق خود آگاه نیستند لذا نمی توان تدوین برنامه توسعه را بدون در نظر گرفتن جمعیت سالمند تنظیم کرد.



** رشد جمعیت سالمند به 3.7 درصد رسیده

احمد دلبری عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز گفت: رشد جمعیت سالمند در ایران پیشتر 2.7 درصد بود اما اکنون این میزان به 3.2 درصد رسیده است.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه بحث های اجتماعی در خصوص موضوع سالمندی کمتر دیده و بیشتر به سلامت جسمی و روانی توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت سالمندان در هر استانی متفاوت است، گفت: در برخی از استانها بیش از 10درصد جمعیت استان سالخورده است.

دلبری گفت: هم اکنون 30 درصد سالمندان تنها زندگی می کنند، تمایز جنسیتی به دلیل آنکه متوسط عمر زنان بیش از مردان است در سالمندی مشاهده می شود.

وی تاکید کرد: حمایت از سالمندی باید به یک رویه ملی تبدیل شود بنابر این ضروری است هم اکنون به دنبال افزایش کارایی سالمندان در جامعه باشیم تا سالمندان بیشتر و بهتر بتوانند خدمات دریافت کنند. سالمند نیاز به حمایت طولانی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: نباید وقتی فرد به سن بازنشستگی برسد مورد غفلت قرار گیرد، هرچند زنان سالمند بیش از مردان سالمند بیسواد هستند.

به گفته وی، ایجاد مجتمع های سالمندی، دهکده سالمندی و نهادهایی این چنینی که می توانند در ارائه خدمات به سالمندان نقش موثری ایفا کنند باید در جامعه توسعه یابند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: