کد خبر: ۴۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 17
زالی خبرداد:
شفاآنلاین :سامانه ١٦٩٠ که راه‌اندازی شد همه انتظار داشتند مردم تماس بگیرند و شکایتشان از پزشکانی که تعرفه‌های نامتعارف یا همان به قول وزیر بهداشت، زیر میزی را اعلام کنند.
به گزارش شفاآنلاین، این اتفاق هم افتاد. حالا ١٠ روز از پانزدهم آبان‌ماه که این سامانه رونمایی شد، می‌گذرد. به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی تهران، از هفدهم آبان‌ماه که تماس‌ها رصد شد، تاکنون، ٥٠٠ شکایت تعرفه‌ای در این سامانه به ثبت رسیده ‌است. علی اصغر پیوندی می‌گوید: «حدود ٦٠ تا ٦٥‌درصد شکایات واصله مربوط به استان تهران و بقیه مربوط به دیگر استان‌های کشور بوده است.» براساس اعلام این مسئول در سازمان نظام پزشکی تهران، تمام شکایت‌ها درحال کارشناسی است و در مدت ١٠ روز رسیدگی می‌شود. پیوندی تأکید می‌کند: «در صورتی که این افراد خارج از چارچوب تعیین‌شده حرکت کنند، با برخوردهای قهرآمیزی که قانون مشخص کرده است، مواجه می‌شوند.» علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی اما نظر دیگری دارد. او معتقد است که تمام پزشکان برای رعایت تعرفه‌ها همکاری می‌کنند. زالی در گفت‌وگو با «شهروند» توضیحات بیشتری می‌دهد:   
  از زمانی‌که وزارت بهداشت سامانه ١٦٩٠ را راه‌اندازی کرد، چند روزی می‌گذرد. در این مدت چه تعداد تماس با این سامانه برقرار شد؟ چه تعداد به شکایت از پزشکان مربوط می‌شود؟
تماس‌گیرنده‌ها سه گروه هستند؛ یک گروه تماس می‌گیرند و قطع می‌کنند. در روز اول ٣٥‌هزار تماس با این سامانه گرفته شد که ٢‌هزار مورد آن افرادی بودند که ارتباط را قطع می‌کردند.  گروه دوم کسانی بودند که برای اطلاع از تعرفه‌ها تماس گرفته بودند که این موارد، یک‌هزارم تماس‌ها را تشکیل می‌داد، بیشتر سوال‌ها هم درباره آشنایی با تعرفه‌های خدمات بیمارستانی بود که این سامانه تا حدودی پاسخگوی آنهاست. البته افراد برای اطلاع بهتر از تعرفه‌ها بهتر است به خود بیمارستان‌ها مراجعه کرده و از بخش حسابرسی این مراکز از تعرفه‌ها باخبر شوند.  گروه سومی که با سامانه ١٦٩٠ تماس گرفتند هم سوالاتی داشتند که ارتباطی با ماهیت سامانه نداشت.
   از این تماس‌ها مواردی هم بود که بخواهند زیرمیزی گرفتن پزشکان را اطلاع دهند؟
در روزهای اول این اتفاق نیفتاد، بیشتر سوال‌ها درباره نرخ خدمات بود. البته هنوز آخرین خبر را از نوع تماس‌ها نداریم و باید بررسی شود. در مدت‌زمان کمی که از راه‌اندازی این سامانه گذشته هم نمی‌توان وضع را ارزیابی کرد.
  ارزیابی شما از راه‌اندازی این سامانه چیست؟ به اعتقاد شما راهکار خوبی برای گزارش تخلفات پزشکی می‌تواند باشد؟
بله، البته پیش‌بینی ما این است که پزشکان همکاری لازم را در رعایت تعرفه‌ها داشته باشند، البته باید زمان بیشتری بگذرد تا بتوان یک تحلیل منطقی ارایه کرد.  
   چند روز پیش خبری منتشر شد که در آن به روش‌های جدید زیر میزی گرفتن پزشکان اشاره شده بود، به نظر شما چقدر این احتمال وجود دارد که پزشکان متخلف، از راه‌های دیگری برای گرفتن زیر میزی استفاده کنند؟
 بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد، آن خبر هم جدید نبود و قبلا اتفاق افتاده بود. با این حال تا الان ما خبری درباره این موضوع دریافت نکرده‌ایم.
   پیش از این‌که طرح تحول نظام سلامت اجرا شود، درباره ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی اعلام نگرانی شده بود. حالا اجرای این طرح، چقدر توانسته بیمارستان‌های دولتی را از حالت ورشکستگی بیرون آورد؟
ببینید، مشکل مزمن بیمارستان‌های دولتی خیلی عمیق است. مطالبات فراوانی که در سال‌های گذشته داشتند، کسری اعتبارات، اشکالات در بحث‌های هتلینگ، مشکلات در تأمین نیروی انسانی، اشکالات فراوان در پرداخت کارانه و مزایا و... ازجمله این مشکلات است. بیمارستان‌های دولتی، یک دهه با بحران‌های مختلف اقتصادی روبه‌رو بودند. خوشبختانه در اجرای طرح تحول نظام سلامت، بارقه‌های امیدی ایجاد شد و گشایشی صورت گرفت.  برخی از ترازها درحال بازگشت به نقطه مطلوب هستند، اما چون حجم مشکل بیمارستان‌های دولتی خیلی زیاد است، فاصله زمانی زیادی لازم است تا به نقطه مطلوب رسید.  البته بخشی از آن در گرو تأمین اعتبارات است، بنابراین مجلس باید با نگاه عمیق به اعتبارات حوزه سلامت، به آنها پایداری دهد تا با کمک آنها بیمارستان‌های دولتی حرکت‌های جدیدی را آغاز کنند.
  حالا بیمارستان‌های دولتی با چه مشکل عمده‌ای مواجه هستند؟
الان یک مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از این پولی که به تحول نظام سلامت اختصاص یافت، به‌دلیل بدهی زیاد بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی و شرکت‌های دارویی و خدماتی... و همچنین بدهکاری آنها به پرسنل و نیروی انسانی برای پرداخت کارانه به این بخش تعلق گرفت. البته بیشتر تخت‌های بیمارستان‌های دولتی فرسوده و قدیمی هستند و نیاز به یک بازسازی دارند. ناوگان تجهیزات بیمارستانی در بخش‌های دولتی، مدت زیادی است که تغییری نکرده. بسیاری از فناوری‌های نوین به این بیمارستان‌ها راه پیدا نکرده، همه اینها باعث شده تا بیمارستان‌های دولتی با چالش مواجه شوند، اما همین که این حرکت شروع شده و نگاه جدیدی به اعتبارات حوزه سلامت شده، اقدام خوبی است اما نیاز به زمان دارد.
   اجرای طرح تحول نظام سلامت به وضع مالی بیمارستان‌های دولتی کمکی کرده؟
قطعا کمک کرده. این طرح با اصلاح تعرفه هتلینگ بیمارستان‌های دولتی و افزایش رشد تعرفه K و تأثیر بر درآمد اقتصادی بیمارستان‌های دولتی توانسته تغییرات زیادی ایجاد کند، در کنار آن هم این بیمارستان‌ها با اعتبارات عمومی دولت، می‌توانند مشکلات مزمن خودشان را حل کنند، یعنی می‌شود گفت که بیمارستان‌ها از وضع قبلی خارج شده‌اند. به نظر من اگر منابع مالی نظام سلامت پایدار شود، مشکلات این بخش کمتر هم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: