کد خبر: ۴۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 15
شفاآنلاین-تجمل‌گرایی، پدیده نوظهور در جامعه اسلامی است که افراد با دچار شدن به این خصلت نازیبا موجب برهم زدن امنیت روانی جامعه می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،از میل به زیبایی و تجمل، در آیه‌ها و روایت‌های بسیاری یاد شده است. از جمله خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْق»؛ «بگو: چه کسی زینت‌های الهی را برای بندگان خود آفریده و روزی‌های پاکیزه را حرام کرده است؟»(سوره اعراف آیه 32)

البته امامان معصوم به امر تجمل و زیبایی در حد معمول اهمیت می‌دادند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّل وَ یُبْغِضُ الْبُؤُسَ وَ التَبَاؤُّسْ؛ همانا خداوند زیبایی و تجمل را دوست دارد و از فقر و فقرنمایی بدش می آید.» ( اصول کافی، شیخ کلینی، مکتب علمیه اسلامیه، تهران، بی جا، 1385 ق، ج‏6، ص‏440)

از پیامبر اکرم (ص) نقل است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ أَنْ یَرَی أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَیْه ؛ همانا وقتی خداوند نعمتی به بنده ای داد، دوست دارد اثر نعمتش را بر او ببیند.» (تحف العقول، ابن شعبه حرانی، دار الحدیث، قم، 1383ق، ص‏56) .

این، جنبۀ مثبت و معمول تجمل‌گرایی است که خداوند و ائمۀ اطهار بر آن تأکید کرده‌اند و باید به کنترل و مراقبت آدمی درآید؛ زیرا اگر از حد معمول فراتر رود و به افراط کشیده شود، به امری ناپسند و نامعقول تبدیل خواهد شد.

مریم سالاری یک دانشجو بیرجندی در بیان تعریفی از تجمل‌ گرایی گفت: معمولاً خرید‌های غیر ضروری و بیش از نیاز افراد را تجمل‌گرایی می‌گویند.

وی ضمن اینکه تجمل‌گرایی را یک صفت ناپسند دانست، ادامه داد: عامل اصلی گرفتار شدن فرد به این صفت ناپسند چشم هم­‌چشمی است.

سالاری افزود: تاثیر تجمل‌گرایی حسادت افراد و فروپاشی بنیان خانواده‌هاست و تنها کسانی که ضعف روحی و دید محدودی به زندگی دارند به سراغ تجمل‌گرایی می‌روند.

وی تصریح کرد: برای دور شدن از تجمل‌گرایی باید در مصرف زندگی خود ، میانه روی واعتدال را پیشه کنیم.

محمد محمدی یک شهروند گفت: اهمیت دادن به زرق و برق و خریدن کالاها و وسایل غیر ضروری برای نمایاندن خود به دیگران تجمل‌گرایی محسوب می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه تجمل‌گرایی صد‌درصد منفی است، افزود : تطبیق دادن زندگی خود به زندگی کسانی که مرفه‌اند سبب احساس حقارت در فرد می‌شود در نتیجه برای از بین بردن این احساس دست به خرید وسایل غیر ضروری زندگی می‌زند در حالی که این احساس به وجود آمده از بین نخواهد رفت و حتی فزون تر خواهد شد.

محمدی در مورد تاثیر تجمل‌گرایی گفت: کسانی که مطابق مد روز نیاز خود را برآورده کرده از بسیاری از مسائل مذهبی دور خواهد ماند و حتی مراسم و کارهای عبادی و مذهبی را خود را با تجمل همراه می‌کنند که از نفس و اصل آن باز می‌مانند.

وی ادامه کرد: تنها راه برای دور شدن از تجمل‌گرایی بسنده کردن و قانع بودن به داشته‌ها است.

زهرا رجبی یک شهروند بیرجندی  گفت: عامل اصلی تجمل‌گرایی در جامعه هم چشمی است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه بیشترین فشار تجمل‌گرایی روی قشر کم درآمد جامعه است اشاره کرد: مصرف‌ گرایی عاملی درجهت افزایش فاصله طبقاتی است.

رجبی ضمن مهم دانستن تاثیر رسانه‌ها در ترویج تجمل‌گرایی افزود: تبلیغ به مصرف­‌گرایی در رسانه‌ها خواه‌ناخواه مردم را جذب می‌کند ولی اگر رسانه‌ها تبلیغ به ساده زیستی کنند حتماً این مورد فراگیر می‌شود.

یک استاد و مشاوره حوزه در بیرجند تجمل­گرایی را نوعی زیاده خواهی دانست و گفت: تجمل­گرایی امنیت روانی جامعه ما را تهدید می­‌کند.

منصوره فرهانی، استاد حوزه علمیه بیرجند ، با تبیین موضوع تجمل­گرایی در جامعه اسلامی اظهار کرد: یکی از ناراحتی­‌ها و استرس­‌های مردم مشکلات اقتصادی است.

وی تجمل­گرایی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: قانع بودن در امنیت روانی جامعه بسیار موثر است.

فرهانی بر رعایت اصل قناعت در خانواده­‌ها تاکید کرد و یادآور شد: گرچه زنان بیشترین نقش را در تجمل­‌گرایی ایفا می­‌کنند اما مردان نیز بی­ تاثیر نیستند.

وقتی زیبایی طلبی از حد اعتدال خارج شد؛ صورت اسراف به خود می­‌گیرد

علی زنگویی یک استاد دانشگاه ،با بیان اینکه زیبایی در عین سادگی از موارد مورد تاکید در اسلام است، گفت: تجمل­گرایی از دو واژه تجمل یعنی خود را آراسته کردن و گرایی یعنی گرایش و رغبت به امر تجمل گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین واژه تجمل­‌گرایی به معنای خود را بیش از واقع زیبا نشان دادن و تلاش برای این که مردم فکر کنند او مشمول و مرفه است به کار می­‌رود.

استاد دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه وقتی زیبایی طلبی از حد اعتدال خارج شد؛ صورت اسراف به خود می­‌گیرد افزود: در این حالت، تجمل­گرایی به شدت مورد نهی و نقد اسلام قرار گرفته که در قرآن نیز بر دوری از آن تاکید شده است.

زنگویی، غرور، حسد و کینه توزی را از پیامدهای تجمل­گرایی برشمرد و افزود: در پی رواج تجمل­گرایی قشر متوسط و محروم جامعه دچار تشویش خاطر و افسردگی می­‌شوند.

وی با بیان اینکه تجمل­گرایی پشت کردن به ارزش­‌ها و امور معنوی و اخلاقی است یاد آور شد: راه درمان آفت تجمل­گرایی دل نبستن به دنیا و زهد پیشه­ کردن است.

امروزه ارزش‌­های کاری و تولیدی جای خود را به ارزش­‌های مصرفی داده‌­اند

مهدی قناد استاد دانشگاه بیرجند اظهارکرد: کمبود محبت، تزلزل شخصیت و هویت‌یابی و تبلیغات رسانه­‌ای از عوامل گرایش به مصرف­‌گرایی است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز معیارها گاهی صوری و ظاهری است نه باطنی و معنوی، بیان کرد: مهمترین علت آن فطرت و ذات انسان­‌ها و آن هم حس کمال جویی و زیبایی دوستی است.

وی افزود: صورت­‌های افراطی آن نتیجه ناآگاهی و ضعف ارزش­‌های معنوی و تبلیغات وسیع نظام سرمایه داری و سودجو و یا آلوده شدن فرد به رذایلی چون خودنمایی و فخر فروشی است.

قناد با تاکید بر اینکه ارزش­‌های کاری و تولیدی جای خود را به ارزش­‌های مصرفی داده­‌اند افزود: در جامعه امروزی مصرف کالا تلاشی برای نشان دادن تمایز و تشخص اجتماعی و راهی برای کسب منزلت و نشان دادن موقعیت اجتماعی است.

فناوری­‌های جدید عاملی موثر در در ترویج مصرف­‌گرایی

استاد دانشگاه بیرجند درباره­ نقش رسانه­‌ها در ترویج تجمل­گرایی گفت: با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری­‌های جدید رایانه‌ای، زرق و برق تبلیغات ماهواره‌ای و ... سعی در تحریک مردم به خرید­های غیر ضرور دارند.

وی با بیان اینکه نمادها و دگرگونی­­‌های مادی و معنوی پیرامون انسان، بر روح و روان او تاثیر مستقیم دارند ادامه داد : طراحان مد با بهره­‌گیری از این نکته­‌ها می­‌کوشند هدف­‌های مورد نظر را در بیننده اجرا و این افراد نیز با تاثیر پذیری روانی بنا بر خواسته­‌های آنان رفتار می­‌کنند.

قناد تاکید کرد: تجمل­گرایی موجب نفوذ روح اشراف­‌گری در جامعه و فاصله­‌گیری از ساده زیستی می­‌شود.

نقطه مقابل اسراف، مصرف بهینه است

این استاد جامعه شناس بالارفتن سطح توقعات را از دیگر اثرات منفی تجمل­گرایی عنوان کرد و گفت: مجموعه این عوامل باعث کم شدن آمار ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و در نهایت کاهش جمعیت می­‌شود.

وی بیان کرد : اسراف عاملی برای دور شدن دل­‌ها، زیادشدن فاصله طبقاتی و بی­ تفاوت شدن و ده­‌ها عارضه دیگر روحی – اجتماعی است که جامعه را از درون می­‌پوساند.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه نقطه مقابل اسراف، مصرف بهینه است گفت: زیاده­‌روی در لذت­‌های جسمانی، مجالی برای اندشه در کمالات معنوی و انسانی توجه به بعد روحانی باقی نمی­‌گذارد و راه را برای تهذیب اخلاقی می­‌بندد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: