کد خبر: ۴۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 12
شفا آنلاين-ییس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا گفت: جایگزینی رحمی زمانی ضرورت می یابد که زوجین تمام شرایط لازم برای شکل گیری جنین را دارا هستند اما به دلیل فقدان رحم یا رحم سالم، امکان داشتن فرزند از آنها سلب شده است.

به گزارش شفا آنلاين،از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، دکتر محمد مهدی آخوندی، ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین در رحم را یکی از اصلی ترین عوامل ناباروری عنوان کرد.


این متخصص جنین شناسی به استفاده از رحم جایگزین برای مادرانی که در حمل و پرورش جنین در رحم خود با ناتوانی روبرو هستند اشاره کرد و گفت: تکنولوژی لقاح خارج رحمی این امکان را برای جنین زوج هایی فراهم کرده که جنین حاصل از لقاح تخمک و اسپرم پدر و مادر نامزد درمان با روش رحم جایگزین در آزمایشگاه جنین شناسی در موقعیتی مناسب به رحم شخص ثالث انتقال یابد.

وی خاطرنشان کرد: روش درمانی رحم جایگزین از نظر پزشکی، حقوقی و روانی - اجتماعی یک روش پیچیده است که نیازمند بررسی های دقیق و تخصصی پزشکی، ارزیابی های سلامت و ارزیابی های روانی زوجین صاحب جنین و خانم صاحب رحم و پیگیری های قانونی، جهت دستیابی به حداکثر موفقیت است.

رییس مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: زوج هایی نامزد این درمان هستند که ضرورت درمان با رحم جایگزین، توسط تیم تخصصی مرکز و با یکی از اندیکاسیون های موجود احراز می شود.

وی توضیح داد: برخی از این اندیکاسیون ها عبارتند از عدم وجود رحم در زن که ممکن است به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشد، وجود رحم با ساختمان غیرطبیعی که مجدداً ممکن است مادرزادی و یا اکتسابی باشد، سقط های مکرر در خانم هایی که باردار می شوند ولی مکرراً سقط می کنند و هیچ علت خاصی برای سقط آنها یافت نمی شود.

آخوندی ادامه داد: خانم هایی که بیماری مزمن دارند و به دلیل خطر وخیم شدن بیماری آنها در هنگام بارداری و یا به دلیل احتمال عوارض جانبی داروهای مصرفی آنها روی جنین، حاملگی در آنها منع شده است و شکست مکرر در لقاح آزمایشگاهی نیز می تواند منجر به استفاده از رحم جایگزین شود.

این متخصص جنین شناسی با بیان اینکه زوج های متقاضی رحم جایگزین پیش از استفاده از این روش باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرند، افزود: این زوج ها در خصوص مراحل و شرایط درمان، قوانین و ابعاد حقوقی، اجتماعی و روانی آن راهنمایی می شوند و مدت و دفعات این مشاوره که ترجیحاً توسط متخصص پزشکی اجتماعی ارائه می شود بر حسب نیاز زوجین متفاوت خواهد بود و در این مشاوره آشنایی اولیه با زوجین متقاضی درمان صورت پذیرفته و ضمن ارائه آگاهی های لازم، زوجین برای درمان آماده می شوند.

در درمان ناباروری با استفاده از روش رحم جایگزین، برخلاف درمان به روش اهدا همچون اهدای گامت و یا جنین، مسأله محرمانگی وجود ندارد و یکی از مهم ترین مباحث شناخت کامل زوج های متقاضی رحم جایگزین و بانوی صاحب رحم از یکدیگر است.

در برنامه تلویزیونی 'پایان ناباروری' که با همکاری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ساعت 19 شنبه هر هفته از شبکه چهار سیما پخش می شود مباحث تخصصی در مورد درمان های جایگزین، چگونگی و روند بررسی اهدا کنندگان و دریافت کنندگان مطرح می شود که زوجین جهت مشاهده این برنامه می توانند به سایت مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به نشانی www.avicennaclinic.ir مراجعه کنند.

افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیرتخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهم ترین اهداف مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا است





سلامت نیوز



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: