حضور بیش از ۴۴۰ رسانه امسال در نمایشگاه مطبوعات قطعی شده است: روزنامهها با ۳۸ عنوان، خبرگزاریها با ۲۰ عنوان، موسسات آموزشی و تخصصی با ۱۱۶ عنوان، تشکلهای مطبوعاتی با ۴ عنوان، موسسات رسانهای و مطبوعاتی با ۲۴ عنوان، نشریات استانی با ۶۷ عنوان و نشریات ورزشی با ۱۳ عنوان.
معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، اما کار اطلاعرسانی درباره کم و کیف برگزاری این نمایشگاه را از خیلی پیشتر از اینها آغاز کرد.
۵ شهریور ۱۳۹۳ بود که شرایط و نحوه ثبتنام در بیستمین نمایشگاه مطبوعات از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام شد. مهران عباسی انارکی، مشاور معاون مطبوعاتی در این تاریخ اعلام کرد این ثبتنام اولیه به منظور برآورد تعداد متقاضیان و با هدف برنامهریزی و پیشبینی میزان تخصیص فضا، گروهبندی موضوعی رسانهها، تامین ملزومات و امکانات نمایشگاهی و ... صورت میگیرد.
بدین ترتیب معلوم شد که در نمایشگاه امسال قرار است رسانهها به چهار دسته اصلی تقسیم شوند: نخست، مطبوعات، دوم، خبرگزاریها و پایگاههای خبری و اطلاعرسانی، سوم، موسسات مطبوعاتی، انجمنها و تشکلهای صنفی و روابط عمومی دستگاهها و چهارم صنایع، خدمات و تجهیزات مرتبط با مطبوعات.
شفافسازی عملکرد معاونت مطبوعاتی دیگر نکتهای بود که در این دوره برگزاری نمایشگاه به چشم میخورد به طوری که از همان آغاز تعرفه واگذاری غرفهها در سایت این معاونت اعلام شد تا سیاست شفافسازی دولت و وزارت ارشاد در این عرصه هم شکل بگیرد.
یکی از مهمترین ویژگیهای نمایشگاه بیستم اما حضور روابط عمومی نهادها و دستگاههای دولتی است. دیده شدن روابط عمومی دستگاههای مختلف و تاثیرشان در جریان اطلاعرسانی، از جمله نکاتی بود که باعث حضور آنها در نمایشگاه بیستم شد.
در نمایشگاه امسال این روابط عمومیها میتوانند با ارائه نشریات، تولیدات رسانهای، برگزاری نشستهای خبری و ... ارتباط سازندهتری با مطبوعات و اهالی رسانه برقرار کنند.
جدای از این حضور روابط عمومی دستگاههای مختلف در نمایشگاه مطبوعات این امکان را برای مردم فراهم میآورد تا از نزدیک پیشنهادات و انتقادهای خود را با مدیران سطوح مختلف دولت مطرح کنند.
علاوه بر این اضافه شدن بخش ویژهای با عنوان «صنایع، خدمات و تجهیزات مرتبط مطبوعاتی» اعم از چاپ، کاغذ، توزیع، فناوری شبکه و اطلاعات، موسسات بازرگانی و دستاندرکار در زمینه آگهیهای رسانهای و ... یکی دیگر از خصوصیات نمایشگاه بیستم مطبوعات است.
از سوی دیگر امسال رسانهها از طریق سامانه مخصوصی که معاونت مطبوعاتی طراحی کرده بود به صورت الکترونیک در نمایشگاه ثبتنام کردند.
نکته دیگری که نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم را متفاوت میکند برگزاری این نمایشگاه توسط شورای هماهنگی تشکلهای مدیریتی رسانه است. خصوصیتی که حسین انتظامی آن را مقدمهای برای واگذاری نمایشگاه مطبوعات به صنف رسانه میداند. از سوی دیگر امسال بولتن هر روزه نمایشگاه را نه ارشاد، که هر روز یکی از روزنامهها بر عهده دارند.
در واقع امسال معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تلاش کرد که از تصدیگری دولت در برگزاری این نمایشگاه بکاهد. به همین دلیل از همان آغاز اگرچه قرار بود که برگزاری نمایشگاه بر عهده شورای تشکلهای صنفی باشد اما به دلیل عدم آمادگی این تشکل برای برگزاری نمایشگاه، معاونت مطبوعاتی پذیرفت در بخشی از امور به خصوص در ابعاد حاکمیتی در کنار این تشکل باشد.
یکی دیگر از نکاتی که در نمایشگاه امسال به چشم میخورد، بخش درستنویسی و تاکید بر این موضوع است. حسین انتظامی در نشست رسانهای نمایشگاه بیستم در اینباره گفته بود: «سال گذشته در بیستمین جشنواره مطبوعات بخش درستنویسی به این جشنواره اضافه شد و در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز با همت و کمک فرهنگستان زبان و ادب فارسی تغییراتی در نمایشگاه مطبوعات اتفاق میافتد.»
بدین ترتیب در نمایشگاه امسال فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمیتهای برای شاخصسازی در این زمینه تعیین کرده است که طبق اعلام این کمیته، رعایت درستنویسی در دو حوزه ویرایش فنی که شامل نشانهگذاری، دستور خط، املاء و ... است و همچنین حوزه ویرایش زبانی که دارای شاخصهایی چون کاربرد برابرهای فارسی مصوب فرهنگستان، کاربرد درست زبان فارسی معیار، رعایت کوتاهی جملهها و رسایی، سادگی و انسجام جملهها مورد داوری قرار گرفته و در نهایت رسانهای که بیشترین امتیاز را کسب کند طی مراسمی اعلام و مورد تجلیل قرار میگیرد.
حضور نشریات غیر فارسی زبان که دارای مجوز هستند و بخش رسانههای خارجی که در تهران دفتر دارند، از دیگر خصوصیات نمایشگاه بیستم است.
امسال همچنین رسانههای دولتی یا آنها که متکی بر درآمدهای عمومی هستند باید تقریبا دو برابر رسانههای بخش خصوصی اجاره غرفه پرداخت کنند که این حرکت، در راستای تقویت بخش خصوصی و سیاستی است که حسین انتظامی از زمان تصدی خود در معاونت مطبوعاتی پی گرفته است. سیاستی که بر مبنای آن نشریات دولتی و عمومی، یارانه و رانتهای کمتری نسبت نشریات خصوصی را به خود اختصاص میدهند.
با این حال باید منتظر ماند و دید که نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم امسال با چه کیفیتی برگزار میشود و در کنار تمام ویژگیهایی که آن را از سایر دورههای دیگر این نمایشگاه متمایز میکند چه تاثیری بر فضای رسانهای کشور خواهد گذاشت.
نمایشگاه بیستم مطبوعات ایران آزمونی است هم برای دولت و هم
برای رسانهها تا بتوانند در بستر آن ظرفیتها و تواناییهای خود را در
معرض دید مردم بگذارند.
خبرآنلاین