کد خبر: ۳۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 09
مدیرعامل انجمن دیابت ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: تعداد مبتلایان به دیابت در همه کشورها در حال افزایش است که البته 80 درصد مبتلایان درکشورهای توسعه نیافته یا درحال توسعه هستند.
دکتر امیرکامران نیکوسخن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: در حال حاضر 400میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند که پیش بینی می شود تا سال 2035 این تعداد به 592 میلیون نفر خواهد رسید.

وی بیشترین افراد مبتلا به دیابت را در رده های سنی 40 تا 59 سال دانست و ادامه داد: در حالی که افراد در این سن باید برای جامعه کارآمد باشند اما به دلیل درگیری آنها با این بیماری جامعه باید در خدمت آنها باشد.

عضو شورای منطقه ای فدراسیون بین المللی دیابت خاطرنشان کرد: 175 میلیون نفر در جهان از ابتلا به دیابت بی خبرند(در دنیا از هر 2 نفر یکی از ابتلا به دیابت بی خبر است) و در سال گذشته 5/1 میلیون نفر به دلیل دیابت و عوارض ناشی از آن جان سپردند در واقع هر 6 ثانیه یکبار 1 نفر بر اثرابتلابه دیابت می میرد.

وی تأکید کرد: سال گذشته در دنیا حدود 548 میلیارد دلار صرف درمان و عوارض ناشی از دیابت شد در حالی که این رقم معادل 11 درصد کل هزینه بهداشت و درمان در دنیا محسوب می شود.

نیکوسخن افزود: در سال گذشته 79 هزار کودک به دیابت نوع 1 مبتلا شدند و بیش از 21 میلیون کودک از مادران مبتلا به دیابت متولد شدند؛ در حالی که متأسفانه تولد کودک از مادر دیابتی که قندش تحت کنترل نباشد مشکلات زیادی را به همراه دارد.

وی به شفا آنلاین گفت: زیرا در این صورت ممکن است که جنین داخل شکم مادر دیابتی رشد کافی نداشته باشد؛ دچار نقایص مادرزادی یا حتی سقط شود و یا بعد از تولد امکان ابتلا به مشکلاتی وجود دارد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران یادآور شد: همچنین چنین کودکانی امکان دارد در دروان بزرگسالی به دیابت نوع 2 هم مبتلا شوند.

وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان دیابت در کشور؛بیان کرد: در حال حاضر میزان شیوع در ایران 11/3 درصد در جمیعت بالغ است که در مقایسه با آمارهای قبلی نیز بالاتر رفته.

نیکوسخن اظهار داشت: متأسفانه سال گذشته 367 هزار نفر در منطقه ما به دلیل دیابت جان خود را از دست دادند که 50 درصد آنها زیر 60 سال بودند.

وی افزود: در منطقه ما کشورهای قطر، عربستان سعودی و کویت آمار بالایی ازشیوع دیابت را به خود اختصاص داده اند، البته آمارهای ما تفاوت زیادی با آنها دارد اما در هر صورت نباید خیلی خوش بینانه نگاه کرد.

عضو شورای منطقه ای فدراسیون بین المللی دیابت تأکید کرد: تمامی آمار و ارقام مذکور حاکی از لزوم اهمیت و توجه جدی به دیابت است تا با ایجاد کنترل مناسب برای آن از عوارضش نیز جلوگیری به عمل آید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: