کد خبر: ۳۹۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 04
شفا آنلاين-ماندگاری اثر برخی داروها در بدن، مدت زیادی به طول می انجامد و اگر خانمی قصد بارداری داشته باشد ضروری است که از این داروها و اثرات سوء آنها بر جنین آگاه باشد.

به گزارششفا آنلاين،دکتر فریده موحد،‌متخصص زنان گفت: گرفتن شرح حال کامل از خانم در هنگام مراجعه به متخصص زنان، قبل از شروع بارداری، نقش بسیار مهمی در ارائه راهنمایی مناسب از جانب پزشک دارد چرا که اگر خانمی با مصرف داروی خاصی باردار شود، شاید اثر ماندگار آن دارو در بدن اثرات غیر قابل جبرانی بر جنین بگذارد.

 
وی ادامه داد: یکی از داروهایی که ماندگاری طولانی در بدن دارد، داروی اترپینات است که برای درمان بیماری پسوریازیس که یک بیکاری جلدی خود ایمن است، تجویز می شود، ماندگاری این دارو در بدن خانمی که به این بیماری مبتلا است، 2 سال می باشد، بنابراین خانمی که مبتلا به پسوریازیس است و قصد بارداری دارد حداقل باید 2 سال قبل از بارداری مصرف این دارو را قطع کرده باشد.
 
دکتر موحد در ادامه گفت: یکی دیگر از داروهایی که منجر به ناهنجاری جنینی می شود داروی ضد انعقاد وارفارین است که بهتر است به جای آن از هپارین استفاده شود.
 
از دیگر داروهایی که حین و قبل از بارداری نباید مصرف شود، داروی آنالاپریل است که داروی ضد فشار خون می باشد.
 
این متخصص زنان ادامه داد: داروی لیتیم که برای مبتلایان به دو قطبی تجویز می شود همچنین داروی ضد افسردگی سرترالین، موجب بروز ناهنجاری در  جنین می شود که لازم است قبل شروع بارداری قطع شوند و داروی جایگزین استفاده شود.
 
وی ضمن اینکه آمار بالای زنان مبتلا به صرع خبر داد و گفت: خانمی که مصروع است، باید چند سال قبل از بارداری دچار تشنج جدید نشده باشد و صرع وی تحت کنترل باشد.
 
ضمن اینکه در حین بارداری برای کنترل صرع خانم مصروع باید از یک نوع دارو استفاده شود و تعداد دارویی، برای جنین مضر است و این نکته کلیدی برای خانم وجود دارد که قبل از شروع بارداری و 3 ماهه اول بارداری باید 5 برابر خانم های عادی اسیدفولیک مصرف کند نیمی نیاز به مصرف روزانه 5 میلی گرم اسید فولیک دارد.
 
دکتر موحد در پایان تاکید کرد: مصرف مواد مخدر  چون هروئین و تریاک و کوکائین منجر به ناهنجاری هایی جنینی می شود، ضمن اینکه مصرف الکل، سندروم الکل جنینی را در جنین ایجاد می کند.




باشگاه خبرنگاران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: