کد خبر: ۳۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 03
شفاآنلاین :همه ارزش زیادی برای دانش قـائلیم، زیرا دانش را سنگ بـنـــای پیشرفت بشر می دانیم؛ به ویژه در جوامع امروزی که دانش کارآمدترین ابزار برای رفع مشکلات و ساختن آرمان شهرهایی است که انسان برای زندگی سالم تر به آنها نیاز دارد.
از همین رو معلمان، مدرسان و در یک کلام، جامعه آموزش و پرورش را ارج می نهیم. جامعه ای که همه ما به نوعی دست پرورده آن محسوب می شویم.

اطمینان دارم، همکاران آموزش و پرورش از فداکارترین و اخلاق مدارترین انسان های این مرز و بوم هستند و ما باید از این ظرفیت حداکثر بهره را ببریم.

هم اکنون ١٣ میلیون دانش آموز در حال تحصیل داریم که با احتساب خانواده های شان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. ما می توانیم و باید با آموزش آنها در حوزه پیشگیری، بسیار اثربخش عمل کنیم.

آمار ١٥ درصدی چاقی در بین دانش آموزان آماری نگران کننده است که در آینده گرفتاری های زیادی را برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد خواهد کرد. پس باید از هم اکنون در پیشگیری از شیوع بیماری های غیر واگیر ناشی از چاقی و اضافه وزن در جامعه دانش آموزی اقدام کنیم.

در این راه و برای عملیاتی کردن برنامه هایی که تعریف و طراحی می شود نیز نیاز به جدیت، استمرار و تلاشی خستگی ناپذیر داریم تا همکاری میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش گستره تر و وسیع ترشود. خروجی این فعالیت هم باید فراتر از صدور یک کارت سلامت الکترونیک باشد.

یکی از اهداف مهم ما تغییر در الگوی غذاهای ارائه شده در بوفه های مدارس مانند حذف سوسیس، کالباس، نوشابه، سرخ کردنی ها، چیپس و پفک است. در مورد حذف این کالاهای زیانبخش در رسانه ها مصاحبه های زیادی پخش و چاپ می شود اما متاسفانه در عمل اتفاقی نمی افتد و بوفه مدارس با همان شیوه گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند.

بسیاری از بیماری ها مثل پوکی استخوان، از دست دادن دندان ها و گرفتگی عروق قلب نیز ریشه در دوران کودکی دارند، بنابر این فرهنگ تغذیه را از همین دوران باید نهادینه کنیم.

در خصوص مباحثی چون معضلات اجتماعی، اعتیاد، مصرف دخانیات، الگوی تغذیه و کم تحرکی نیز می توانیم به طور مشترک در دو وزارتخانه مشکلات را پیگیری کنیم و گرفتار بخشی نگری به ویژه در حوزه اعتبارات نشویم.

همه این موارد نشان از ضرورت عملیاتی شدن طرح «همیار سلامت» دارد. بر اساس این طرح هر خانه ای باید یک همیار سلامت داشته باشد و در این خصوص باید مشوق هایی را نیز تعریف کنیم. به همین دلیل نشست امروز و امضای تفاهم نامه با وزیر آموزش و پرورش را یکی از بهترین و باارزش ترین جلسات وزارت بهداشت می دانم و اعتقاد دارم در جهان امروز باید تمام تلاش ها بر نهادینه کردن بحث پیشگیری و ارتقاء بهداشت باشد.

دکتر سیدحسن هاشمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: