کد خبر: ۳۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 01
شفاآنلاین-معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی، اعتبارات، وظایف، هیات امنا و کمیته‌های تخصصی این موسسه توضیحاتی داد.
به گزارش شفا آنلاین،رضا ملک زاده به تشریح اهداف و وظایف موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی پرداخت.

وی گفت: دستیابی به اهداف عالی چشم‌انداز 1404 کشور نیازمند رهبری، هماهنگی و سیاستگزاری مرکزی توسط دانشمندان و محققان عالی رتبه کشور است، به همین خاطر موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی با محوریت رهبری تحقیقات علمی کشور و همگرای مراکز و پژوهشکده‌های برتر در علوم پزشکی برای سیاستگزاری، اولویت‌شناسی، پشتیبانی مالی و معنوی از محققان تاسیس شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هدف از تاسیس «نیماد» را اینگونه بیان کرد: هدف از تاسیس این موسسه ایجاد یک نهاد عالی رتبه علمی برای رهبری، مدیریت، حمایت و توسعه تحقیقات علوم پزشکی در کشور شامل آموزش، توسعه، نوآوری، و فناوری در علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: در این راستا پیشرفت کمی و کیفی تحقیقات و آموزشی نیروی انسانی محقق جهت حل مشکلات اساسی بخش سلامت، و اشاعه فرهنگ تحقیق و در نتیجه توسعه پایدار علمی و اقتصادی کشور از اهداف اصلی است.

به گفته ملک‌زاده، رعایت حقوق مالکیت معنوی، راستی، صداقت و اخلاق محوری در پژوهش، پاسخگویی به مراجع بالا دستی و همچنین عموم مردم، خلاقیت محوری و شایسته سالاری، سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و حمایت از نسل جوان و نخبگان، انجام تحقیق با نیت حل مشکلات کشور با بهترین استانداردهای بین‌المللی و توجه به انتشار یافته‌های تحقیقات در مجامع بین‌المللی برای سربلندی کشور، و حمایت از دانشمندان برجسته، از ارزش‌ها و باورهای حاکم بر موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه این 18 وظیفه بر عهده خواهد داشت این وظایف را به شرح زیر عنوان کرد:

1- شناسایی، اکتساب، توسعه و بکارگیری دانش در علوم پزشکی در سطح کشور

2- تعیین اولویت‌های تحقیقات علوم پزشکی، شامل نوآوری‌ها و فناوری‌ها، و کمک به تدوین سیاست‌های کلی پژوهش در کشور

3- حمایت از انجام پروژه‌های پژوهشی، مخصوصاً طرح‌های کلان و استراتژیک، در زمینه‌های علوم پزشکی و ارتقاء سلامت

4- هدایت، نظارت و حمایت مادی و معنوی از پروژه‌های تحقیقاتی علوم پزشکی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اعم از دولتی و غیر دولتی

5- ارائه مشاوره علمی - پژوهشی به برنامه‌های اجرایی و طرح‌های ملی در علوم پزشکی

6- تبدیل نتایج تحقیقات به اقدامات عملی در بهینه‌سازی نظام نوین سلامت در کشور توسط بررسی کارشناسی نتایج تحقیقات و تهیه دستورالعمل‌ها و معیارهای پیشگیری، تشخیصی، و درمانی توسط کمیته‌های علمی و ارایه آن به مراجع ذیصلاح

7- حمایت از تربیت نیروی انسانی محقق و نخبه در زمینه علوم پزشکی کشور

8- حمایت از همکاریهای علمی هدفمند و پر بازده مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران

9- هماهنگی و کمک برای ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع در علوم پزشکی با هدف استفاده بهینه از امکانات موجود در کشور

10- ایجاد و حمایت از ایجاد شبکه‌های تحقیقاتی و بانک‌های اطلاعاتی ملی جهت تسهیل تحقیقات پزشکی

11- ایجاد ساز و کارهای زیرساختی برای تبدیل دانش به فناوری، تجاری سازی و افزایش ثروت ملی

12- حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک میان صنعت و دانشگاه‌ها

13- حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری‌های علوم پزشکی اعم از تولید ابزار و دستگاه‌های پزشکی، کشف و تولید داروها، ارایه خدمات پزشکی دانش‌ بنیان و غیره

14- حمایت از تاسیس و توسعه پارک‌ها فناوری و شهرک‌های دانش سلامت

15- پشتیبانی و استفاده بهینه از توان استعدادهای درخشان و نخبگان برای بهبود کیفیت تحقیقات علوم پزشکی

16- تحلیل و پایش دانش، فناوری و نوآوری در پژوهش‌های علوم پزشکی در کشور، و مقایسه آن با استاندارد‌های بین‌المللی و انعکاس آن به عموم

17- تلاش در جهت جذب محققین و دانشمندان برجسته علوم پزشکی ایرانی مقیم خارج از کشور جهت بازگشت به میهن و حمایت از آنان برای استقرار در دانش‌گاه‌های کشور

18- اشاعه فرهنگ حمایت از تحقیق در جامعه و تشویق احاد مردم مخصوصاً خیرین و بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در جهت ارتقای تحقیقات پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از اختصاص ردیف بودجه مشخص برای این موسسه در بودجه سالیانه خبر داد و گفت: بودجه موسسه از منابعی مانند ردیف مربوط در بودجه سالیانه کل کشور، کمک‌های مالی از نهادهای دولتی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهویر، کمک‌های مردمی و منابع خیریه و اخذ گرانت‌های تحقیقاتی از منابع خارج از کشور در چهارچوب قوانین تامین می‌شود.

وی در مورد اعضای هیات امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی یادآور شد: وزیر بهداشت به عنوان رئیس هیات امنا، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یا نماینده ایشان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا نماینده ایشان، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عنوان دبیر هیات امنا و 7 نفر از دانشمندان برجسته علوم پزشکی کشور به پیشنهاد معاونت تحقیقات و فناوری و حکم رئیس هیات امنا اعضای هیات امنا را تشکیل می‌دهند.

ملک‌زاده این موسسه را دارای 7 کمیته تخصصی دانست و در مورد آنها به شرح زیر توضیح داد:

1- بیماریهای غیر واگیر (مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک): شامل کلیه مطالعات کوهورت و اپیدمیولوژیک، بانکهای زیستی، سیاست‌های بهداشت جمعیت، به علاوه بیماری‌های سیستم قلب و عروق، گوارش و کبد، تنفس، غدد درون ریز، دیابت، تولید مثل، پیری، پزشکی اجتماعی، تروما، فوریت‌های پزشکی و حوادث (مدیریت و کاهش خطر بلایا) و کلیه رشته‌های جراحی و تصویربرداری از اعضای بدن، ارتباط سلامت و اقتصاد، تاثیر درمان در کیفیت زندگی.

2- بیماری‌های واگیر و اختلالات ایمنی: شامل کلیه بیماری‌های ویروسی، باکتری، قارچی، و انگلی به علاوه مطالعات ایمنی شناسی و کلیه اختلالات و بیماری‌های سیستم ایمنی، ایمنی درمانی، اثرات بیماری‌های واگیر در سلامت، جلوگیری از بیماری‌های عفونی.

3- آسیب‌شناسی، ژنتیک و سلول درمانی: شامل سلول درمانی مطالعات سلول‌های بنیادی، پزشکی ترمیمیف بیولوژی سلولی، ژنتیک و ژن درمانی، مطالعات ارتباط ژن و سلامت، اثرات محیط بر سلامت، مطالعات پاتولوژی، جنین شناسی، نازایی و سم‌شناسی.

4- علوم اعصاب و بهداشت روان: شامل کلیه مطالعات بر روی بیماری‌های نورولوژی، روانپزشکی، جراحی اعصاب، اعتیاد، تصویربرداری اعصاب، توانبخشی اعصاب و علوم پایه مربوط ببه سیستم عصبی، مطالعات آسیب‌شناسی اعصاب،و اثرات داروها بر اعصاب و کلیه تکنولوژی‌های مورد استفاده در علوم اعصاب.

5- خونشناسی و سرطان: شامل کلیه مطالعات مربوط به سرطان‌ها  از جمله روش‌های درمانی مربوطه همچون رادیوتراپی، شیمی درمانی، به علاوه مطالعات بیماری‌های خون و گردش آن در بدن، تصویربرداری سرطان.

6- کشف، تولید و ارزیابی داروها، شامل کلیه مطالعات شیمیایی و داروشناسی مرتبط با کشف، سنتز، آزمایشات پری کلینیک و همچنین فازهای چهارگانه آزمون‌های کلینیکی، و تحقیقات کنترل کیفی داروها.

7- فن‌آوری‌ها و نوآوری‌های علوم پزشکی: ارزیابی پروژه‌های مربوط به هرگونه ابزار و دستگاه در علوم پزشکی شامل مهندسی پزشکی، نرم‌افزارها، بیوفیزیک، مدل‌سازی، در پزشکی، مدل‌های ریاضی در علوم پزشکی، نانوتکنولوژی در پزشکی، مهندسی بافت، بیوتکنولوژی و غیره.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد وظایف این کمیته‌های تخصصی یادآور شد: ارزیابی علمی، اداری و مالی کلیه طرح‌های ارسالی به موسسه اهم از تحقیقاتی، آموزشی، و غیره و نظارت بر کیفیت انجام طرح‌های مصوب، کمک به اجرای بهینه دوره‌های آموزش محقق همچون دوره پزشک پژوهشگر - آموزشگر، دکترای تحقیقاتی، پسادکترا، PhD-MD و غیره، کمک به تنظیم کوریکولوم دوره‌های آموزش محقق و ارائه آن به شورای عالی موسسه.

همچنین کمک به تنظیم گزارش مالی و فعالیت‌های علمی سالانه کمیته و ارایه آن به شورای عالی موسسه، کمک به تهیه و تنظیم دوره‌های آموزش تحقیق و ارایه آن به شورایعالی موسسه، ارایه پیشنهادات تخصصی جهت بهبود کیفیت تشخیص درمان و پیشگیری بیماری‌ها در کشور، کمک به اشاعه فرهنگ تحقیق و استفاده از نتایج آن در میان جامعه پزشکی کشور، ارزیابی نتایج تحقیقات و تهیه دستورالعمل‌ها و معیارهای تشخیص، درمان و پیش‌گیری بیماری‌ها در کشور و ارائه آن به شورای عالی موسسه از وظایف این 7 کمیته به شمار می‌رود.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: