کد خبر: ۳۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 29
رییس سازمان پدافند غیر عامل بیان کرد:
شفاآنلاین-رییس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه پدافند غیر عامل همواره در حال ترمیم شدن است،گفت: در بسیاری از حوزه ها مصونیت را ایجاد کرده و تهدیدها را پاسخ داده ایم.
به گزارش شفا آنلاین،«غلامرضا جلالی » که سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما سخن می گفت، به تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای غربی به شبکه های ماهواره ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در این رابطه با اجرایی کردن فیبرنوری، تحریم ها را بی اثر کردیم.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته، محتوای زیادی در زمینه پدافند غیر عامل تولید کرده اند، افزود: کشور ما نیز بعد از جنگ تحمیلی تلاش کرد ادبیات مهندسی را به عنوان زیر ساخت کار پدافند غیر عامل قرار دهد به طوری که آیین نامه های جدید ساخت و ساز در کشور شامل پدافند غیرعامل شدند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل همچنین آیین نامه رعایت الزامات الکترومغناطیس در الکترونیک، مقاوم سازی ساختمان های بیش از سه طبقه و مقاوم سازی بخش های مختلف در برابر تهدیدها را به عنوان اقدامات سازمان پدافند غیر عامل اعلام کرد و گفت: 5 رشته دانشگاهی در مورد پدافند غیر عامل ایجاد شده است.

جلالی از برنامه سازمان پدافند غیر عامل در طول سه سال گذشته برای اجرای طرح پدافند غیر عامل برای تمامی پروژه های دارای اهمیت بالا خبرداد و گفت: در صورتی که افرادی نسبت به اجرای عوامل موثر پدافند غیرعامل بی توجهی کنند به قوه قضاییه معرفی می شوند.

وی فرهنگ سازی در نهادینه سازی پدافند غیر عامل را حائز اهمیت دانست و گفت: به طور مثال در ساختمان سازی با جمعیت بالا و یا فروشگاه های با نمای شیشه ای این تهدید وجود دارد که در صورت وقوع حادثه هر کدام از این شیشه ها به ترکش تبدیل شده و جان مردم را تهدید کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در فضای سایبری سه دسته تهدید داریم که شامل تهدید فردی ،گروهی و کشوری می شود.

وی در تشریح این تهدیدات افزود: در تهدید فردی سطح ایمنی ،در تهدید گروه سطح امنیت سایبری و در تهدید کشوری سطح ارتش سایبری است که نمونه آن را می توان به حمله به تاسیسات هسته ای کشورمان به وسیله ویروس استاکس نت اشاره کرد.

جلالی به وجود 21 ارتش سایبری در دنیا اشاره کرد و گفت : 21 کشور با تشکیل ارتش سایبری در زمینه های رایانه ای اقدام به حملات هدف دار می کنند.

وی نخستین حمله هدف دار سایبری به کشورمان را حمله آمریکا به تاسیسات هسته ای با ویروس استاکس نت اعلام کرد و افزود: اثرات حمله ویروسی در برخی اوقات بیشتر از حمله فیزیکی خواهد بود.

جلالی با بیان اینکه تفکیک ادبیات را در این رابطه مشخص کرده ایم، گفت: راهبردها، رویکردها و اهداف را مشخص کرده و نیاز به یک برنامه نظام مند سایبری را مورد برنامه ریز قرار دادیم .

وی با تاکید بر اینکه نیازمند بومی و امن سازی فضای سایبر در حوزه پدافند غیر عامل هستیم، گفت: یکی از مهمترین موانع پیش روی صنعت پدافند غیر عامل عدم استقبال از محصولات داخلی در این زمینه است.

جلالی نبود تجهیرات آزمایشگاهی مناسب در بخش پزشکی را یکی از معضلات در بخش بهداشت و درمان خواند و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اهمیت ویژه ای که دولت یازدهم به این بخش قائل است به دنبال رفع کاستی ها و ایجاد آزمایشگاه های متناسب با تشخیص انواع ویروسها است.



** لزوم ایجاد پدافند غیر عامل بیش از پیش احساس می شود

در ادامه «مهدی کریمی نیستانی» معاون طرح و توسعه فناری های نوین شرکت ارتباطات زیر ساخت حوزه فناوری اطلاعات را در زمینه پدافند غیر عامل دارای نقش کلیدی دانست وگفت: امکان دفاع می تواند ما را در محفوظ نگهداشتن حوزه ارتباطات یاری دهد.

وی به گسترده شدن حوزه ارتباطات اشاره کرد و افزود: با توجه به گستره علوم ارتباطات و فناوریهای دیجیتالی میزان وابستگی به فضای مجازی رو به گسترش است که این مورد نیاز به فضای سایبری را بیشتر می کند.

کریمی نیستانی ادامه داد: با وجود تمامی این موارد لزوم ایجاد پدافند غیرعامل بیش از پیش احساس می شود.

وی وضعیت کشورمان در حوزه زیر ساخت های ارتباطی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: زیر ساخت های کشور دارای جایگاهی مطلوب است که شاهد این مدعا دفع حملات سایبری به کشورمان بود.



**در زمینه مقابله با بیماریها آمادگی داریم

همچنین صابری نیا رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در ادامه این بخش خبری گفت: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مواردی که ممکن است از لحاظ بهداشتی به کشور آسیب برساند برنامه ریزیهایی انجام شده است.

وی افزود: در این ارتباط برنامه عملیاتی خود را طراحی کرده ایم که از آن جمله می توان به آمادگی تیم های پزشکی در نقاط مرزی در قبال ورود هر گونه بیماری و ویروس های جدید اشاره کرد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: