کد خبر: ۳۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 28
شفاآنلاين- رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد:طرح پوشش بیمه ای خدمات تعذیه ای به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه و مورد استقبال قرار گرفت و در صورت تایید اجرایی می شود.

به گزارش شفاآنلاين، دکتر مجید حاجی فرجی در نشست خبری نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران در جمع خبرنگاران افزود: طرح پوشش بیمه ای خدمات تغذیه ای در کشور حدود دو ماه است که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شده و قرار است در دو استان کشور به صورت پایلوت به اجرا درآید.

وی ادامه داد: این پیشنهاد به عنوان اولین مرحله پوشش بیمه ای درسطح بهداشت، سلامت و پیشگیری و درمان ارایه می شود.

وی اضافه کرد: با مساعدت وزارت بهداشت، این طرح در آینده اجرایی خواهد شد تا ویزیت بیماران در زمینه تغذیه و خدمات تغذیه ای تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

به گفته وی طرح پوشش بیمه ای خدمات تعذیه ای در کشور چند سالی است که شروع شده است تا خدماتی در حوزه تغذیه به بیماران ارایه شود.

حاجی فرجی یاد آور شد:در این طرح متخصصان تغذیه و کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی که در مراکز درمانی و کلینیک ها مشغول ویزیت بیماران هستند می توانند از خدمات بیمه تغذیه ای استفاده کنند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: میزگردی اختصاصی در این قالب در نخستین کنگره بین المللی تغذیه برگزار خواهد شد و تمامی جوانب این طرح برای بیماران و متخصصان تغذیه پیشنهاد می شود.

حاجی فرجی اضافه کرد:تغذیه کار بین رشته ای است و سلامت مردم بستگی به تغذیه سالم و سیاست ها و الگو های تغذیه ای و برنامه زیری درست دارد.

وی همچنین به موضوع تبلیغات مواد غذایی آسیب رسان در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: ابتدا طبق قانون فهرستی از این مواد تهیه و در اختیار صدا و سیما قرار گرفت تا تبلیغات این مواد ممنوع شود اما وقتی که دغدغه های تولیدکنندگان را شنیدیم و کارهای کارشناسی انجام شد متوجه شدیم که نمی توان مواد زیان آور را به یکباره از مواد غذایی حذف کرد.

حاجی فرجی گفت:به طور مثال کشور دانمارک که پیشرفته ترین کشور در اتحادیه اروپا از لحاظ تغذیه است 30 سال برای حذف نمک از مواد غذایی خود تلاش کرد تا به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد تا تولیدکننده ها به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی مواد زیان آور را از محصولات خود حذف کنند و دستگاه های مربوطه نیز با اعطای نشان مخصوص و اعلام حمایت از این محصولات آنها را به عنوان محصولی که ضرر کمتری دارد به مردم معرفی کند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، در پاسخ به این سؤال که آیا لیست این مواد غذایی تهیه شده است یا خیر، گفت: لیست این مواد آماده و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داده شده است.

حاجی فرجی با بیان اینکه بحث غذای سالم و دسترسی به مواد غذایی از دیگر مقوله هایی است که در جامعه باید به آن توجه ویژه کرد گفت:پیشنهادی در سال گذشته به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ارایه شده است که هر ساله این وزارتخانه کالاهای آسیب رسان به سلامت مردم را معرفی کنند و حتی حق تبلیغ نیز نداشته باشند.

وی اضافه کرد:با این پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اسامی کالاهای آسیب رسان را اعلام خواهد کرد.

به گفته وی این مهم زمان بسیار زیادی می طلبد که البته در طی دو ماه اخیر محصولات برخی از کارخانجات با کاهش مواد مضر و افزایش مواد سودمند ترغیب به این اقدام شده اند.

به گفته وی باید سازمان های نظارتی بر روند فعالیت های محصولات غذایی و کار خانجات نظارت دقیق داشته باشد و سال به سال کالاهای آسیب رسان از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شود.

وی همچنین ادامه داد:طبق آخرین آمار حدود 55 تا 70 درصد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این خطر بزرگی برای جامعه محسوب می شود.

به گفته وی دیابت حاصل چاقی و اضافه وزن است که در سمپوزیومی در نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران به آن پرداخته می شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشوردر باره تبلیغ ابزارهای کمک لاغری در ماهواره ها و پیامک های ارسالی گفت:تبلیغ ابزارهای کمک لاغری در ایران بیش از سایر کشورهای منطقه گسترش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد:استفاده از برخی از این دستگاه های کمک لاغری عوارض خطرناکی را به همراه دارد و هزینه زیادی را بر بیمار تحمیل می کند.

به گفته وی استفاده از این دستگاه ها در کنار رژیم درمانی موفقیت خواهد داشت.

نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران با حضور چهره های شاخص تغذیه از امریکا و اروپا از نهم تا 12 آذر ماه در محل پژوهشگاه نیروی تهران برگزار می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: