کد خبر: ۳۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 29
شفاآنلاين :مشکلی که در مورد داروهای بیماری تالاسمی مطرح است، بیشتر مربوط به مسئله دسترسی به این داروهاست. در واقع تغییر چندانی در قیمت داروهای اصلی بیماری تالاسمی به وجود نیامده است.
به گزارش شفاآنلاين ،دکتر هادی پور، مشاور انجمن تالاسمی، ضمن اعلام اين خبر با بیان اینکه مسئله مهم در مورد این داروها این است که نحوه توزیع آنها منطبق با نیاز بیماران نیست، گفت: بخشی از این مشکل به تجویز پزشکان در مورد داروهای تزریقی برمی گردد که این با اصول علمی روز جهان مطابقت ندارد. در واقع داروهای تزریقی به میزان نیاز در دنیا تولید نمی شود و بیشتر تولید داروهای خوارکی مورد توجه می باشد.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در مورد بیماران تالاسمی وجود دارد این است که این بیماران گاهی اوقات، بیماری دیگری مانند دیابت نیز دارند که نیاز به داروهای جانبی را علاوه بر داروهای اصلی در این افراد به وجود می آورد. در این مورد، چون سیاست معاونت دارو در وزرات بهداشت و درمان بر حمایت و مصرف تولیدات داخلی است و محدودیت تولید داروهای جانبی در داخل وجود دارد و این داروها باید از خارج وارد شوند و از طرفی محدودیت در واردات این داروها وجود دارد، بنابراین بیماران با مشکل روبرو می شوند که البته این نمی تواند سیاست معقولی باشد.

هادی پور تاکید کرد: منظور از نحوه دسترسی به داروهای اصلی این است که بر اساس سیاست وزارت بهداشت و توافق وزارت رفاه، قرار شد داروهای خارجی و داخلی با اندکی تفاوت قیمت، توسط بیمه ها پوشش داده شوند. در این گونه موارد، بیمار حاضر است با پرداختن تفاوت قیمت، داروی خارجی را خریداری کند که با توجه به محدودیت واردات، همه بیماران متقاضی به داروهای خارجی در این زمینه به این داروها دسترسی ندارند.

مشاور انجمن تالاسمی در پایان اظهارکرد: مشکل دیگری که وجود دارد تفاوت قیمت در داروهای تولید داخل است؛ چون داروهای تولید داخل با یک قیمت عرضه نمی شوند و بعضی بیماران به دنبال داروهای ارزان قیمت تر می گردند که این حق انتخاب را از آنها سلب کرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: