کد خبر: ۳۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 26
شفا آنلاين-سرانه مصرف نان در ايران 160 کيلوگرم در سال است و سرانه مصرف نان در جهان 25 کيلوگرم. اين يعني ايراني‌ها 6 برابر مردم ساير كشورها نان مي‌خورند. بيشتر افراد حداقل با يک يا دو وعده غذايي‌شان نان مصرف مي‌کنند اما چطور مي‌توان از انتقال آلودگي به نان پيشگيري کرد؟

به گزارششفا آنلاين،در این مطلب درباره بهداشت نان با دکتر غلامرضا جاهد، متخصص بهداشت مواد غذايي و دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي تهران گفت‌وگو کرده‌ايم.



از زماني که نان را مي‌خريم، چه عواملي مي‌تواند باعث انتقال آلودگي به آن شود؟

نان پخته آلودگي ميکروبي ندارد اما بعد از سرد شدن ممکن‌است آلودگي‌ها از طريق عوامل مختلف محيطي به 3 شکل فيزيکي، شيميايي و ميکروبي وارد آن و باعث انتقال عامل آلودگي به بدن و به خطر افتادن سلامت مصرف‌کننده شوند. نان بعد از پخت حرارت مجدد نمي‌بيند بنابراين آلودگي چه از طريق افراد و چه از طريق محيط مي‌تواند هنگام انتقال نان از نانوايي به منزل و داخل منزل به آن انتقال پيدا کند. عواملي مثل گرفتن نان با دست آلوده، ميزي که نان روي آن قرار مي‌گيرد، قرار دادن نان روي صندلي ماشين، برداشتن سنگ روي نان با کليد و... مي‌تواند باعث انتقال آلودگي به نان شود. قبل از رفتن به نانوايي دست‌ها بايد تميز شسته و خشک شود. در صورت خيس بودن دست هم احتمال انتقال آلودگي زياد است.

آيا قرار دادن نان روي توري‌هاي فلزي يا ميزهاي هوادهي نانوايي‌ها مي‌تواند باعث انتقال آلودگي‌اش شود؟

اگر نان از تنور خارج شده و حرارت زيادي داشته باشد، مي‌تواند باعث از بين رفتن عوامل ميکروبي شود اما بعد از خنک شدن، عوامل ميکروبي از بين نمي‌رود مگر اينکه نان قبل از مصرف در تستر گرم شود. سطح ميز فلزي بيرون نانوايي‌ها گرد و خاک دارد و ممکن است آلوده به فضولات پرندگان باشد يا وسايل آلوده‌ روي آن قرار بگيرد بنابراين مي‌تواند باعث انتقال آلودگي به نان شود. به همين دليل اين ميزها بايد روزانه به وسيله نانوايي‌ها تميز شوند.

برخي افراد نان را در کيسه پلاستيکي قرار مي‌دهند، برخي در روزنامه مي‌گذارند و برخي در پارچه نخي. شما کدام يک از اين روش‌ها را تاييد مي‌کنيد؟

قرار دادن نان در کاغذ روزنامه درست نيست. آلودگي‌هاي مختلف مي‌تواند از طريق کاغذ روزنامه به نان منتقل و با مصرف نان وارد بدن مصرف‌کننده شود. حمل و نقل کاغذ روزنامه به‌گونه‌اي است که احتمال آلودگي آن بسيار زياد است و ترکيب‌هاي شيميايي جوهر روزنامه هم مي‌تواند به نان منتقل شود که براي سلامت مصرف‌كننده مضر هستند. قرار دادن نان در کيسه پلاستيکي، به‌خصوص اگر خوب هوادهي و خشک نشده باشد، کيفيت نان را پايين مي‌آورد و احتمال کپک زدن آن را بيشتر مي‌کند. در کشورهاي پيشرفته، براي نان پلاستيک‌هاي خاصي توليد مي‌شود. اين پلاستيک‌ها شکاف‌ها و سوراخ‌هاي ريزي دارند که ضمن اينکه نان را از آلودگي حفظ مي‌کنند، رطوبت آن را از بين مي‌برند و از کپک زدنش پيشگيري مي‌کنند. در ايران اين پلاستيک‌ها وجود ندارد و حتي نان‌هاي کارخانه‌اي هم در پلاستيک معمولي قرار داده مي‌شوند. البته در پارچه نخي نان خنک و از رطوبت حفظ مي‌شود.

گاهي هنگام خريد روزانه، نان در مجاورت ساير مواد خوراکي مانند سبزي و ميوه خام قرار مي‌گيرد. اين کار هم باعث انتقال آلودگي به نان مي‌شود. درست است؟

بله، اگر نان هنگام انتقال با سبزي خام و سطح خارجي بسته‌بندي مواد غذايي تماس داشته باشد يا روي صندلي اتومبيل قرار داده شود، ممکن است آلوده شود به همين دليل بايد نان‌ها را داخل لفافه قرار داد. سبزي‌ها و موادي که با خاک و گل و لاي همراه هستند، بيشترين بار ميکروبي را دارند و نان نبايد با اين مواد در تماس باشد.

درباره نگهداري نان در خانه بيشتر توضيح مي‌دهيد؟ چطور از آلودگي نان در خانه پيشگيري کنيم؟

اگر سطح ميزي که نان روي آن قرار مي‌گيرد، آلودگي ميکروبي داشته يا با مواد شيميايي آغشته شده باشد، مي‌تواند باعث انتقال آلودگي ميکروبي و شيميايي به نان شود. برخي نان را در سفره‌هاي پلاستيکي نامرغوب نگهداري مي‌کنند، به اين ترتيب ترکيب‌هاي شيميايي زيان‌آور و سمي به آن منتقل مي‌شود بنابراين بايد از کيسه فريزرهاي استاندارد براي بسته‌بندي نان استفاده شود. چاقو و قيچي‌اي که نان با آن برش داده مي‌شود نيز فقط بايد مخصوص نان باشد.





سلامت





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: