کد خبر: ۳۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 22
شفا آنلاين-وزارت بهداشت از احتمال ابتلاي 50حاجي ايراني به كرونا خبر مي دهد و مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر بر سلامت زايران خانه خدا اصرار دارد.

به گزارششفا آنلاين،دو نهادي كه هر دو طبق قوانين مصوب، دخيل در امر بهداشت و درمان هستند در حالي بر سر احتمال ورود يكي از خطرناك ترين ويروس هاي تنفسي رودرروي هم قرار گرفته اند كه يكي، صرفا متولي كنترل سلامت جمعيتي بسيار محدود (كمتر از 70 هزار نفر) و در دوره يي محدود (حداكثر يك ماه) است اما ديگري بايد سلامت و بهداشت 78 ميليون ايراني را از هنگام بسته شدن نطفه تا زمان مرگ تحت بررسي و مراقبت داشته باشد.

روز گذشته، عادل مقصودي نژاد: معاون حج عمره مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر گفت: «خوشبختانه هيچگونه ابتلاي به كرونا در ميان زايران ايراني مشاهده نشده است.»اما محمود سروش: رييس اداره مراقبت هاي مرزي مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاري ها از بررسي 1600 مورد مشكوك ابتلابه كرونا در كشور و شناسايي قطعي پنج بيمار در كرمان در خرداد ماه خبر داد و فرشيد رضايي: كارشناس فني بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، ضمن اعلام بازگشت 50 حاجي با علايم شديد بيماري هاي تنفسي به كشور افزود: «از آنجا كه در روزهاي گذشته و در شهر مدينه موارد مثبتي از ابتلابه اين ويروس ديده شده، بعيد نيست كه در حجاج ايراني نيز نمونه هايي از آن وجود داشته باشد. در واقع، تا عيد قربان وضعيت تنفسي حجاج مناسب بود اما در هفته پاياني مراسم ؟نفر از حاجيان به بيماري تنفسي شديد مبتلاشده اند و بعيد نيست حجاج ايراني به كرونا مبتلاشده باشند.»


در حالي كه جمعيت هدف كرونا، افراد با ميانه سني 40 تا 50 سال و عمدتا مردان هستند، بنا بر گزارش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر، از بين 64 هزار زايري كه امسال عازم حج تمتع شدند، 7500 تن مبتلابه ديابت، 12 هزار نفر مبتلابه فشارخون و 2400 نفر مبتلابه بيماري هاي قلبي و عروقي بوده اند ضمن آنكه 61درصد زايران ايراني در ميانه سني 40 تا 60 سال قرار داشته اند و بنابراين، شرايط عمومي زايران ايراني، فرصت مناسبي براي لانه گزيني ويروسي را به دست مي داده كه مي تواند چهار برابر سارس مرگبار بوده و تبديل به يك اپيدمي خطرناك شود.

بنا بر اعلام مركز بيماري هاي واگير، 170 پايگاه مراقبت پزشكي در فرودگاه ها و پايگاه هاي دريايي و زميني مستقر شده و پس از پرواز حجاج و رسيدن آنها به كشور نمونه گيري از آنها انجام شده و علت بستري و موارد بيماري آنها بررسي مي شود. اگر بيماري تنفسي آنها خفيف باشد به آنها ماسك داده مي شود و در فرودگاه از آنها مراقبت خواهد شد و به آنها شماره تماسي داده مي شود كه اگر بيماري شان حاد شد تماس بگيرند كه به گفته رضايي، تاكنون چند مورد بستري از بيماران تنفسي هم انجام شده است.

دوره پنهان ابتلابه كرونا پنج تا 12 روز است كه بعد از اين دوره، 98 درصد مبتلايان تب دار هستند و همراه با آن ممكن است علايم تنفسي مانند گلودرد، سرفه و غيره نيز وجود داشته باشد. در گروهي ديگر نيز ممكن است علايم گوارشي مانند اسهال و استفراغ، درد شكم و غيره همراه با علايم تنفسي به وجود بيايد و عمده علائم، تنفسي، گوارشي و كليوي است.



اعتماد





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: