کد خبر: ۳۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفا آنلاين-کارشناس فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا عید قربان وضعیت تنفسی حجاج مناسب بود اما در هفته پایانی مراسم ۵۰ نفر از حاجیان به بیماری تنفسی شدید مبتلا شده‌اند و بعید نیست حجاج ایرانی به کرونا مبتلا شده باشند.

به گزارششفا آنلاين، فرشید رضایی در همایش بررسی بیماری‌های ویروسی و نوپدید گفت: در 30 سال اخیر 40 نوع بیماری نوپدید عفونی شناخته شده است و 1400 میکروب وجود دارد که انسان را آلوده می‌کند که بیش از نیمی از بیماری‌های عفونی انسان از حیوان منتقل می‌شود.


وی افزود: طی 60 سال گذشته 1365 میکروب نوپدید شناسایی شده است و امروز تمام کادر بیمارستانی در تهدید ویروس ابولا هستند و بیماری‌های تنفسی نوپدید باعث طغیان‌های بیمارستانی خواهند شد که این مسئله برای کرونا ویروس هم مطرح است.

وی افزود: انتظار می‌رفت پرونده این ویروس در مصر در مدت یک سال بسته شود اما اینگونه نشد در کنار این بیماری آنفلوانزای پرندگان با 648 مورد و در 15 کشور شیوع یافت که بیشترین شیوع از کشورهای مصر و اندونزی بوده است همچنین ویروس ملکه در مالزی و پس از تماس با خفاش ایجاد شد.

رضایی ادامه داد: ویروس H7N9 که مرغ خانگی در انتقال این ویروس نقش اصلی داشته است از سال 2013 کماکان در حال گسترش است و این در حالی است که کشور چین از کانون‌های مهم بیماری‌های نوپدید تنفسی است که به علت تجارت بالای خوک و پرندگان، اکوسیستم بالایی را در انتقال بیماری ایجاد کرده است.

کارشناس فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد ویروس کرونا گفت: تاکنون تنها 6 مورد انسانی در ایران شناسایی شده است این بیماری 4 برابر سارس مرگ و میر در 2 سال گذشته داشته است، این ویروس از تابستان 2012 از عربستان و در تماس با شتر ایجاد شد و اگر اقدامات درستی برنامه‌ریزی نشود شاید به یک اپیدمی تبدیل شود.

رضایی افزود: ویروس کرونا معمولاً میانگین سنی 40 تا 50 سال و بیشتر مردان را گرفتار می‌کند که یک بیماری نوپدید است و در شترها و خفاش‌ها دیده شده است البته رده‌های این ویروس 40 سال پیش در جنوب آفریقا نیز دیده شده اما مورد انسانی نداشته است.

وی گفت: کشورهایی که زائر حج دارند مورد تهدید کرونا ویروس هستند این در حالی است که در حج امسال موارد مثبتی در کشورهای قطر و ترکیه دیده شده است و با اینکه تا عید قربان در ایران وضعیت تنفسی مساعدی وجود داشته اما در هفته پایانی 50 نفر از حاجی‌های کشورمان به بیماری تنفسی شدید مبتلا شده‌اند و به دلیل وجود موارد این ویروس در ترکیه و قطر شاید مورد مثبتی در حجاج ایرانی دیده شود.

کارشناس فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حج امسال و بعد از یک طغیان در فروردین ماه و کنترل نسبی در 2 ماه گذشته، 34 نفر در عربستان به این ویروس مبتلا شده‌اند که 26 مورد آن جدید است. نیمی از آن در شهر طائف و در نزدیکی مکه شناسایی شده است که 3 پرسنل پزشکی و یک نفر فوت شده است.

رضایی افزود: در روزهای گذشته و در شهر مدینه نیز موارد مثبتی از ابتلا به این ویروس دیده شده پس بعید نیست که در حجاج ایرانی نیز نمونه‌هایی از آن وجود داشته باشد.

وی گفت: به همین دلیل پس از پرواز حجاج و رسیدن آنها به کشور نمونه‌گیری از آنها انجام می‌شود و علت بستری و موارد بیماری آنها بررسی می‌شود. اگر بیماری تنفسی آنها خفیف باشد به آنها ماسک داده می‌شود و در فرودگاه از آنها مراقبت خواهد شد و به آنها شماره تماسی داده می‌شود که اگر بیماری‌شان حاد شد تماس بگیرند تاکنون چند مورد بستری در این زمینه داشته‌ایم.





فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: