کد خبر: ۳۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفاآنلاين :خوشبختانه مصرف آبزیان در سال های اخیر در کشور ما در حال گسترش است، اما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم. به طورکلی میزان مصرف آبزیان با میزان توسعه یافتگی کشورها و افزایش دانش غذایی رابطه مستقیم دارد.
به گزارش شفاآنلاين ،دکتر عیسی گل چاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات ایران، با بیان اینکه در مورد گوشت مرغ و گوشت قرمز و حتی در مورد پروتئین های گیاهی عمده مسائلی که مطرح است تامین امنیت غذایی و تامین نیازهای ضروری بدن می باشد، اما آبزیان تنها بخش مواد پروتئینی گوشتیِ حیوانی هستند که خواص سه جانبه ای دارند، گفت: در بحث مربوط به آبزیان موضوعات مرتبط با پیشگیری از بیماری ها و مقاومت در مورد آنها و همچنین درمان بیماری ها مانند بیماری های قلبی و عروقی نیز مطرح است. همچنین می توان به خواص سلامت زایی مصرف آبزیان مانند افزایش ضریب هوشی کودکان در سنین رشد یا جنین در رحم مادر نیز اشاره کرد.
وی با بیان اینکه مصرف سرانه آبزیان در کشور ما تقریباً 5/8 کیلوگرم می باشد که این عدد در استاندارد جهانی 8/16 کیلوگرم به ازای هر نفر است، افزود: تا حدود پنج سال قبل میزان مصرف عددی آبزیان ( کیلوگرم به ازای هر فرد) به عنوان شاخص توسعه در نظر گرفته می شد، اما امروز تعریف آن تغییر کرده است. الان ترکیب مصرف مواد پروتئینی حیوانی مدنظر قرار می گیرد. بدین ترتیب که آبزیان باید 33 تا 35 درصد این ترکیب را شامل شوند تا تعادل مواد غذایی مصرفی رعایت شود.
گل چاهی در ادامه بیان کرد: مطابق بررسی های علمی، آنچه که از آن به عنوان آبزی تعریف می شود ارزش سلامت زایی آن مانند وجود گروه اسیدهای چرب غیر اشباع و اسیدهای آمینه ضروری که در گروه مواد پروتئینی قرار می گیرند می باشد و این در تمام گروه های آبزیان یکسان است. البته تحت تاثیر محیط رشد آبزیان، امکان اینکه مقدار اسیدهای غیر اشباع و آمینه ضروری و همچنین املاح موجود در آنها درصدی تفاوت داشته باشد وجود دارد. میزان املاح در آبهای شمال که جزء آبهای لب شور هستند، به طور میانگین 14 در 1000 می باشد که این مقدار در آبهای جنوب 30 تا 35 در 1000 می باشد. اما ممکن است میزان پروتئین در بعضی گونه های آبزیان آبهای شمال کشور بیشتر از آبزیان آبهای جنوب کشور باشد. مانند ماهی "کلیکا" که از لحاظ ارزش پروتئینی و غنای اسیدهای چرب غیر اشباع، خیلی غنی تر از انواع ماهی ها در آبهای جنوب است.
وی با بیان اینکه یکسری خصوصیات پایه در آبزیان وجود دارد که قابل تغییر نیستند و در هر محیطی که آبزی وجود داشته باشد خصوصیات ذاتی خودش را نمی تواند از دست دهد، گفت: البته بعضی از خواص آنها را می توان بر اساس استانداردهای طبیعی و نوع تغذیه تغییر داد تا ارزش غذایی بیشتری داشته باشند، بنابراین مردم می توانند با خیال راحت از انواع آبزیان، چه در گروه های پرورشی و چه در گروه های دریایی، استفاده کنند.
گل چاهی ادامه داد: با توجه به ارزش ارتقاء سلامت، تامین نیازهای اساسی بدن و خاصیت پیشگیری از بیماری ها، در برنامه های چهارم و پنجم توسعه و انشاا.. در برنامه ششم توسعه، تنها بخشی از پروتئین حیوانی که افزایش مصرف سرانه در آنها پیش بینی شده است، گروه آبزیان هستند که علت اصلی آن نیز کاهش هزینه های درمانی و بهداشتی جامعه و رشد نسل توانمندتر است.

اصل اساسی در مورد تمامی فعالیت ها در بحث توسعه شیلات، بر این است که ارزیابی اولیه زیست محیطی انجام می شود و برای ماهی "تیلاپیا" هم از چند سال قبل، سازمان شیلات ایران با همکاری موسسه تحقیقات، مزرعه آزمایشی در بافق یزد راه اندازی کرده است تا بتوان در آنجا آزمایشات مختلف را انجام داد.

ماهی تیلاپیا گونه ای است که می تواند برای تامین نیازهای رو به افزایش پروتئین حیوانی، در بحث امنیت غذایی جامعه تولیدات مناسبی داشته باشد. تیلاپیا جزء گونه های کم چرب آبزیان به شمار می رود که شامل 81 درصد گوشت و 16 درصد چربی می باشد، درحالیکه ماهی کپور شامل 69 درصد گوشت و 31 درصد چربی می باشد.


مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات ایران در پایان با بیان اینکه به طور اصولی و علمی، هر چقدر آبزی تازه تر مصرف شود، خواص آن بیشتر است، اظهارکرد: مردم در هنگام طبخ ماهی غزل آلا
، که البته عادت غلطی است، آن را با سطح پوستی در ماهی تابه قرار دهند تا چربی زیر پوستی ماهی خارج شود تا ماهی با چربی خودش سرخ شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: