کد خبر: ۳۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 18
شفاآنلاین-مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز با بیان اینکه استان قم رکوردار تلفات گازگرفتگی در کشور است، گفت: در سال 92 به علت کاهش تبلیغات و کوتاهی نهادهای مسوول، میزان تلفات ناشی از گازگرفتگی نسبت به سال 91 بیش از 50 درصد رشد یافت.
به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا یوسفی اظهار داشت: براساس نسبت خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و سایر شاخص های مرتبط استان قم رکورددار حوادث مربوط به گاز بوده و پس از آن استان سمنان قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استان تهران با وجود تعداد فراوان خانوارها در رتبه 21 قرار گرفته و جزو استان های کم حادثه در این زمینه محسوب می شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز افزود: استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کمترین حوادث مربوط به گاز را داشته اند.

یوسفی گفت: البته از لحاظ تعداد خام حوادث و بدون در نظر گرفتن شاخص هایی مانند تعداد خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و عوامل آب و هوایی، استان های تهران و آذربایجان شرقی به ترتیب رکوردار حادثه های مربوط به گاز هستند.

وی افزود: برای بررسی واقع بینانه میزان وقوع حوادث باید شاخص هایی مانند تعداد خانوارها، میزان استفاده از بخاری های گازسوز و شدت سرما را در نظر گرفت که با محاسبه آنها قم بیشترین میزان تلفات را دارد.



** دودکش ها متهمان اصلی گازگرفتگی

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز با بیان اینکه بیش از 76 درصد حوادث گازگرفتگی مربوط به دودکش است، گفت: در برخی حوادث دودکش نصب نشده و در موارد دیگر دودکش به صورت ناقص و غیراستاندارد نصب شده است.

یوسفی تصریح کرد: 13.1 درصد حوادث گازگرفتگی نیز مربوط به عدم تهویه مناسب و 3.1 درصد تلفات نیز به علت استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط سربسته رخ می دهد.



** افزایش تلفات در سال 92

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز با بیان اینکه میزان تلفات گازگرفتگی با میزان تبلیغات و فرهنگ سازی نسبت معکوس دارد، گفت: متاسفانه در سال 92 میزان تلفات ناشی از گازگرفتگی نسبت به سال 91 بیش از 50 درصد رشد یافت.

یوسفی ادامه داد: افزایش میزان تلفات گازگرفتگی در سال 92 در حالی رخ می دهد که در سال پیش از آن به دنبال تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی فراوان شاهد کاهش قابل توجه حوادث مربوط به گاز گرفتگی بودیم.

وی گفت: در سال 1392 تعداد 1743، در سال 1391 تعداد 1375 و در سال 1390 تعداد 1522 حادثه گازی در کشور رخ داده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز افزود: در سال 1392 تعداد 390 نفر و در سال 91 تعداد 303 نفر به علت حوادث مربوط به گاز در کشور جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: در افزایش تلفات گازگرفتگی عوامل مختلفی سهیم هستند، اما علت اصلی به کوتاهی نهادهای مسوول در آگاه سازی و کاهش تبلیغات و فرهنگ سازی باز می گردد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: البته به دلیل رشد 8 درصدی خانوارهای تحت پوشش شبکه گازرسانی و پایداری گسترده جبهه هوای سرد در پاییز و زمستان سال گذشته که اکثر استان های کشور را در بر گرفت، میزان تلفات گازگرفتگی افزایش یافت، اما نقش کاهش تبلیغات در افزایش مرگ و میر قابل توجه است.

یوسفی با بیان اینکه مسوولیت فرهنگ سازی برای استفاده درست از گاز طبیعی در منازل برعهده سازمان نظام مهندسی است، گفت: متاسفانه این سازمان هیچ گونه تبلیغاتی را در این خصوص انجام نمی دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: