کد خبر: ۳۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 17
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی در گفتگو با شفا آنلاین تشريح كرد:
شفا آنلاین- پوست چرب و به دنبال آن جوش زدن به عنوان یک معضل جدی بسیاری از افراد را در طیف سنی گوناگون درگیر می کند؛ درهمين رابطه رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی به بیان علل وشيوه هاي درمان اين بيماري پرداخت.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین،افزایش ترشح غده های چربی پوست، اختلال در تکثیر و نوسازی سلول های سطحی پوست، باکتری پروپیوم آکنه و التهاب ناشی از پاسخ سیستم ایمنی، جزء عوامل ایجاد آکنه برشمرد.

وی تصریح کرد: از طرفی در برخی افراد پوسته ریزی پوست به علتبعضی نقص ها در آنزیم های لازمه برای پوسته ریزی طبیعی، به طور کامل انجام نمی گیرد و پوستههای روی هم انباشته، در منافذ مجاریچربی باعث بسته شدن این مجاری نیز می شوند.

فوق تخصص پوست، مو و زیبایی افزود: با بسته شدن این مجاری به هر وسیله، چربی در مجاری انباشته شده و باکتری هایموجود در این مجاری رشد زیادی کرده و این چربی ها را تخمیر می کنند. مواد شیمیائی تولید شده در اثر تخمیر و ترشح بعضی فاکتورها از باکتری های موجود و همچنین انباشتگی چربی در مجاری باعث صدمه بیشتر به دیواره مجاری شده و آن رابه طور کامل از بین می برند.

وی افزود: با ورود چربی، سلول های مرده دیواره، باکتری ها و مواد تخمیری و آنزیمی به داخل پوست، فرآیند التهاب فعال شده و سبب قرمزی و چرکی شدن جوش می شود.

چرا برخی از خانم ها حتی بعد از سن بلوغ باز هم جوش می زنند؟

نیلفروش زاده در پاسخ به این سوال گفت: به طور معمول جوش های بالای 25 سالگی دلایل هورمونی دارد،بنابراین بررسی هورمونی و درمان آن لازم است،البته مصرف درمان های موضعی باید ادامه پیدا کند.

راه های درمان جوش؟

به گفته وی آكنه بر اساس شدت به انواع زير طبقه بندي مي شود:

آكنه خفيف: با ضايعات كمدوني يا پاپولوپوسچولار خفيف و وجود چند ضايعه واضح مشخص مي شود.

آكنه متوسط: با تعداد بيشتر كمدون ها، پوسچول هاي متعدد، چند ندول كوچك و بدون اثري از اسكار مشخص مي شود.

آكنه شديد: با ضايعات پاپولوپوسچول، با تعداد زياد، ندول هاي بيشتر و التهاب و اسكار مشخص مي شود.

آكنه خيلي شديد: با كمدون هاي گروهي و تجمع يافته، ندول هاي خيلي عمقي و التهاب و اسكار شديد مشخص مي شود.

وی بیان کرد: گرچه آكنه اثري بر سلامتي انسان ندارد ولي آثار آن بر چهره، در زندگي و فعاليت فرد اثر گذاشته و باعث افسردگي، اضطراب و حتي عدم كارآئي در زندگي فرد مي شود و نتايج درماني آن بر كيفيت زندگي افراد تأثير گذار است.

نیلفروش زاده به شفا آنلاین گفت: جهت تعيين نوع درمان آكنه، بايد تاريخچه مصرف دارو و تاريخچه خانوادگي بيمار را دانست. چرا كه داروهاي مصرفي بيمار، ممكن است با داروهاي موثر در درمان آكنه تداخل دارویی داشته و يا سابقه فاميلي از آكنه شديد باعث طولاني تر شدن درمان آكنه شود.

وی یادآور شد: در طي بيماري، پاسخ درماني گذشته و حال و نوع پوست (افرادي كه پوست تيره تر دارند، بيشتر مستعد لك تيره مي شوند) فاكتورهاي موثر در كمك به نوع درمان اند.

وی با بیان این که درمان آكنه خفیف، رتينوئيدهاي موضعي درماني انتخابي است، اظهار داشت: با مصرف اين تركيبات از پيدايش كومدون هاي جديد جلوگيري مي شود. به علاوه به عنوان تركيب ضد التهاب عمل مي كنند (خصوصاً انواع جديد آن) و براي آكنه هاي التهابي هم بسيار مناسبند.

وی گفت: در آكنه پاپولو پوسچولار معمولاً تركيب يك رتينوئيد موضعي و يك آنتي باكتريال موضعي روزانه 2 بار پاسخ مي دهد. استفاده از تركيبات لايه بردار و ضد التهابي به همراه آنتي باكتريال نفوذ دارو را بهتر مي كند.

به گفته نیلفروش زاده عوامل آنتي باكتريال شامل: بنزوئيل پراكسيد، آزلائيك اسيد و آنتي بيوتيكهاي موضعي مثل كليندامايسين و اريترومايسين هستند.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی خاطرنشان کرد: آكنه هاي با شدت متوسط درمان با داروهاي خوراكي به كار مي رود. اين نوع درمان خصوصاً در بيماراني كه جوشگاه هايي دارند كه از نظر ظاهري تأثير رواني بر فرد مي گذارد و يا دچار لك هاي تيره در محل جوش مي شوند و همچنين در گرفتاري شانه، پشت و سينه كه به درمان هاي موضعي مقاوم هستند، به كار مي رود.

وی افزود: اين داروها شامل آنتي بيوتيك هاي خوراكي، درمان هاي هورموني و رتينوئيدهاي خوراكي هستند و در بيماران دارای آكنه شديد يا بسيار شديد درمان با ايزوترتينوئين توصيه مي شود و دربيماراني كه دچار اختلالات رواني، سبوره شديد، اسكارهاي قابل رويت و فوليكوليت با باكتري گرم منفي هستند نيز ايزوترتينوئين كاربرد دارد.

آیا جوش زدن درمان قطعی دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: آكنه به عنوان يك بيماري التهابي مزمن، نیازمند نهايت همكاري بيمار با پزشك در بدست آمدن بهترين نتيجه، صبور بودن و توجه به توصيه هاي پزشك است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: