کد خبر: ۳۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 10
شفا آنلاین:دکتر ناصر کلانتری گفت: تحول نظام سلامت در حوزه خانه‌های بهداشت شهری و روستایی از سطح خدمات‌دهی در حیطه بیماری‌های واگیر تغییر کرده و در حوزه اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی در حوزه بیماری‌های غیرواگیر فعال شده است.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر ناصر کلانتری، ‌ رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور و قائم مقام معاون بهداشت گفت: قبل از شروع طرح تحول نظام سلامت، خدمات‌دهی خانه‌های بهداشت در ۳ حوزه اصلی خلاصه می‌شد. در درجه اول مربوط به مادران شیرده و باردار و آموزش به خانم‌ها در سنین باروری بود. حیطه دوم در مورد بهداشت و سلامت کودکان زیر ۵ سال و سومین حوزه در ارتباط با سالمندان و همچنین بهداشت محیط و حرفه‌ای و خدمات‌رسانی بهداشت عمومی بود که خدمات‌رسانی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیر و واکسیناسیون صورت می‌گرفت.

دکتر کلانتری افزود: با توجه به تغییر سبک و الگوی زندگی، ‌ کاهش تحرک مردم، مصرف بالای غذاهای آماده و چربی، مصرف دخانیات و... که همه از عواقب توسعه‌یافتگی و شهرنشینی است، لازم بود که خدمات‌رسانی نظام سلامت در حوزه خانه‌های بهداشت هم دچار تحول شود که در دولت یازدهم با تخصیص بیش از ۲ برابری منابع مالی در حوزه بهداشت و درمان به این مبحث به خوبی پرداخته شده است.

وی افزود: در طرح نظام سلامت در حوزهٔ بهداشت، ‌ علاوه بر خدمات‌رسانی در زمینه بیماری‌های واگیر که سابقاً اجرا می‌شد، خدمات‌رسانی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، اختلالات رفتاری و مشاوره و حضور کار‌شناسان تغذیه انجام خواهد گرفت.

دکتر کلانتری در خصوص زمان اجرایی شدن این طرح گفت: ۲ نیاز اساسی برای شروع وجود دارد که یکی نیاز به بسته خدمات‌رسانی که شامل مکمل‌های دارویی، داروهای مورد نیاز بیماری‌های غیرواگیر، ‌ واکسن‌های جدید و... است و این‌ها در حال ورود به سیستم هستند و از طرف دیگر نیاز به آموزش نیروی انسانی در زمینه خدمات جدید است که تمام این اقدامات در حال انجام است و امیدواریم تا پایان آبان ماه امسال طرح جدید تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اجرایی شود.
برچسب ها: مدیریت ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: