کد خبر: ۳۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 06
شفاآنلاین-سخنگوی قوه قضاییه گفت: لغو تحریم بابک زنجانی از سوی دولت انگلیس زمانی موثر واقع می شود که پول هایی که اعلام کرده در خارج از کشور موجود است، اثبات شود.
به گزارش شفا آنلاین،حجت الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» روز دوشنبه در هفتادمین نشست خبری خود درمورد اینکه آیا رفع تحریم بابک زنجانی از سوی دولت انگلیس بر بازگردان اموال وی تاثیری دارد یا نه، افزود: بابک زنجانی اعلام کرده بود در دو بانک در کشورهای تاجیکستان و مالزی موجودی دارد که متاسفانه چیزی اثبات نشده و مبلغ ناچیزی در این دو شعبه داشته که قابل توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته بابک زنجانی اموال غیرمنقول و سهام شرکت هایی در برخی کشورهای همسایه و منطقه دارد که مورد شناسایی قرار گرفته اند.

محسنی اژه ای با بیان اینکه این اموال شناسایی شده، اموالی است که من از آن اطلاع دارم، گفت: اقداماتی روی این اموال انجام شده و وکلای متهم نیز در جریان هستند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در حال حاضر این تحریم یا رفع تحریم تاثیر چندانی بر موضوع ندارد و اگر پول هایی که خودش اعلام کرده در بانک های خارج کشور دارد، اثبات شود، آنگاه رفع تحریم موثر واقع خواهد شد.



** خبر برداشت وجه از حساب بابک زنجانی غلط است

محسنی اژه ای در مورد برداشتن وجه از حساب بابک زنجانی گفت: این خبر غلط است چونکه پولی نیست تا برداشت شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در ابتدای امر اصلا شکایت نکرد و فقط خواست تا وی ممنوع المعامله یا ممنوع الخروج شود، افزود: قوه قضاییه بر اساس خبر دریافتی مبنی بر احتمال خروج او از کشور، این فرد را ممنوع المعامله، ممنوع الخروج و بازداشت کرد.



** کمک خوب دولت در مورد پرونده بابک زنجانی

محسنی اژه ای با بیان اینکه دولت در این زمینه کمک خوبی با قوه قضاییه دارد، گفت: با همکاری دولت توانستیم هم در جهت شناسایی و هم در جهت نظارت و حفظ اموال او کارهای خوبی انجام دهیم و اکنون با کمک وکلای متهم در حال استیفای اموال هستیم.



** اطلاعی از تحت تعقیب بودن دو فعال رسانه ای ندارم

وی در مورد اینکه به دستور نیروی انتظامی دو تن از فعالان رسانه ای تحت تعقیب قرار گرفته اند، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و این نمی تواند دستور باشد مگر اینکه شکایت کرده باشند.



** پیگیری بازداشت 400 ایرانی در ترکمنستان

بازداشت 400 ایرانی در ترکمنستان موضوع دیگری بود که یکی از خبرنگاران به آن اشاره کرد و سخنگوی دستگاه قضا چنین پاسخ داد: متاسفانه آمار دقیق را نمی دانم و متولی این امور وزارت امور خارجه است، گرچه روابط بین الملل قوه قضاییه نیز موضوع را پیگیری می کند.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: اینکه در هر کشور چه تعداد زندانی داریم و وضعیت آنها در آنجا چطور است، وزارت امور خارجه پیگیری می کند.



** هیچ اعتصابی در بازداشتگاه ها نداریم

آخرین وضعیت «غنچه قوامی» و اعتصاب غذای او یکی دیگر از سووالات خبرنگاران بود که محسنی اژه ای در این زمینه گفت: شخص وی را نپرسیدم، اما جویای وضعیت بازداشتی ها که شدم، گفتند در حال حاضر هیچ اعتصابی نداریم.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: پرونده این فرد در حال رسیدگی است و چیز زیادی برای گفتن ندارم و اگر هم مطلبی برای گفتن باشد نمی توانم جزییات را بیان کنم.



** بازداشت دو نفر در پرونده خروج اسناد تاریخی

سخنگوی دستگاه قضا در مورد خروج اسناد تاریخی که وزارت اطلاعات آن را اعلام کرده بود، گفت: در این خصوص افرادی دستگیر شدند و متاسفانه «بی.بی.سی» و یا افراد وابسته تلاش می کنند به هر طریقی به اسناد تاریخی کشور دسترسی پیدا کنند.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: دو نفر در این راستا بازداشت هستند و طبیعی است این اقدامات به همین مقدار اکتفا نمی شود و این حق برای جمهوری اسلامی است تا از طریق مراجع بین المللی موضوع را پیگیری کند.



** آیین جدید دادرسی کیفری بدنبال ساده تر کردن فرآیند اجراست

معاون قوه قضاییه درخصوص آیین دادرسی کیفری جدید که 30 تیر سال 94 اجرایی می شود، گفت: یکی از سیاست های کلی نظام و قوه قضاییه این بود که تا آنجا که می توانیم قضا زدایی کرده و از مجازات های بدل از حبس استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آیین نامه های متعددی طبق قانون باید نوشته شود و وقتی که به مرحله اجرا نزدیک شدیم در مورد این قانون صحبت می کنم.



** درباره شهرک زیتون

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد شهرک زیتون توضیح داد: دادگاه اگر بخواهد حکم تخریب صادر کند، حتما به رای دیوان عدالت اداری توجه می کند.

وی ادامه داد: دیوان مجوز صادر نمی کند، بلکه می گوید رایی که فلان دستگاه صادر کرده است باطل است یا نه.

محسنی اژه ای در مورد تشکیل کارگروه در دبیرخانه شورای فناوری اطلاعات و اینکه آیا این مورد موازی کاری با شورای عالی فضای مجازی است، گفت: ممکن است برخی قوانین با هم تعارض پیدا کنند و تصمیمی که شورای عالی فضای مجازی گرفته در این مورد حاکم است.



** اظهارات محسنی اژه ای در مورد گذاشتن جدول ها از سوی شهرداری

محسنی اژه ای در مورد موانعی که شهرداری ایجاد می کند، افزود: این موضوع متفاوت است و در دستگاه قضا بدنبال کسی بودم تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از اوقات برج یا ساختمانی پنج طبقه در حال ساخت کل پیاده رو را در اختیار می گیرد و نمی دانم شهرداری نسبت به این موضوع چقدر حساسیت دارد و چگونه آن را بررسی می کند.

به گفته معاون اول قوه قضاییه اگر گذاشتن مانع و جدول به این دلیل باشد هم برای شهرداری و هم صاحب ملک مشکل ایجاد می کند و اگر شهرداری بر اساس اختیارات و طبق قانون گاهی موانعی ایجاد می کند، هیچ اشکالی ندارد.



** گزارش مجلس در مورد رانت 7 هزار میلیاردی به قوه قضاییه نیامده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ سووال خبرنگاری مبنی اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رانت هفت هزار میلیاردی در دولت قبل درباره نوسانات ارزی خبر داده اند، گفت: گزارش مجلس در این باره هنوز به قوه قضاییه نیامده و باید ببینیم عنوان اتهامی و مجرمانه در این قضیه چیست؟



** پرونده معاون اول دولت سابق در حال ارسال به دیوان عالی کشور است

وی در پاسخ به این سووال که با اعتراض معاون اول دولت سابق به حکم خود، روند رسیدگی به این پرونده چگونه خواهد بود، افزود: وکلای مدافع آن فرد و کسان دیگری که در این پرونده حضور دارند، لوایح اعتراضی خود را ارائه کردند و پرونده در حال ارسال به دیوان عالی کشور به عنوان مرجع تجدید نظر است



** قوه قضاییه به پرونده تخریب های بدون مجوز باغات ورود می کند

محسنی اژه ای درمورد سووالی مبنی بر تخریب باغات و فضای سبز در تهران گفت: در مواردی که مجوز وجود ندارد، طبیعی است که قوه قضاییه ورود می کند و تا کنون در موارد بسیاری ورود کرده است.

سخنگوی قوه گفت: در مواردی که مجوز دارد اما غیرقانونی است، قوه قضاییه ورود کرده و موارد بسیاری از ساختمان ها تخریب شده است. در برخی مواردی اختلاف وجود دارد که ابتدا باید به آن اختلاف رسیدگی شود و تا زمانیکه به اختلاف رسیدگی نشود، تخریب امکانپذیر نیست.



** اراده برای رسیدگی به پرونده دادستان سابق تهران وجود دارد

وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده دادستان سابق تهران و اینکه متهم این پرونده مدعی شده اتهاماتش صحت ندارد، گفت: اینکه تاخیر در رسیدگی موجب می شود متهم پرونده در رسانه ها از خود دفاع کند درست است، اما اینکه اراده برای رسیدگی وجود ندارد درست نیست، زیرا اراده وجود دارد و از ابتدا برای رسیدگی اراده بوده و هست.

محسنی اژه ای گفت: درخصوص یک بخش از این پرونده حکم صادر شده و به دیوان عالی کشور ارسال شده و بخش دیگری در حال رسیدگی در دادسرا است و تا زمانی حکم صادر نشود نمی توان گفت، چه مطلبی درست و یا نادرست است.



** درباره علل سقوط آنتونف 140

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای آنتونف 140 گفت: گزارش سازمان بازرسی و دادسرای تهران هنوز نهایی نشده و نمی توانم بگوییم گزارش قوه قضاییه با سازمان هواپیمایی متفاوت خواهد بود یا نه؟



** اهتمام به پرونده هایی که از مجلس می آید

وی درباره گلایه برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه دستگاه قضایی به پرونده ها تحقیق و تفحص مجلس اهتمامی ندارد، گفت: پرونده هایی که از مجلس می آیند مورد اهتمام هستند، اما رسیدگی به برخی پرونده ها زمان می برد و باید اسناد و مدارک موجود در گزارش های تحقیق و تفحص، مورد بررسی قرار گیرد و از متهم و مطلع تحقیق شود.



** تحقیق از سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت قبل در پرونده بابک زنجانی

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می شود در پرونده بابک زنجانی نام چهار وزیر دولت قبل مطرح است، گفت: در این پرونده از سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت قبل تحقیق شده است.



** قوه قضاییه با نمایندگان مجلس همکاری بسیار خوبی دارد

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران درباره گلایه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همکاری نامطلوب قوه قضاییه با نمایندگان گفت: قوه قضاییه درخصوص لوایحی که از ناحیه این قوه به مجلس ارسال می شود، همکاری بسیار خوبی با نمایندگان دارد.

وی ادامه داد: بخشی از همکاری ها نیز مربوط به طرح های مجلس است که دستگاه قضا درخصوص طرح های مربوط به قوه قضاییه همکاری مناسبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برقرار کرده است.

به گفته محسنی اژه ای، سازمان بازرسی کل کشور نیز در ارتباط با پرونده های تحقیق و تفحص مجلس ارتباط خوبی با کمیسیون اصل 90 دارد و در مجموع دستگاه قضا تعامل مناسبی با نمایندگان مجلس در بعد نظارتی و تقنینی دارد.



** باشگاه راه آهن هنوز تعیین تکلیف نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت تعیین تکلیف باشگاه فرهنگی ورزشی راه آهن که از دارایی های بابک زنجانی محسوب می شود، گفت: این باشگاه هنوز تعیین تکلیف نشده، البته در ابتدا یک توافق اولیه نسبت به قیمت ایجاد شده بود که بعدها اختلاف پیدا کرده بودند.



** بورسیه های غیرقانونی با شکایت شاکی خصوصی پیگیری می شود

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه انتشار اسامی برخی افراد درمورد بورسیه های غیرقانونی که بعدها مشخص شد بورسیه آنها مشکلی نداشته آیا جرم است و دستگاه قضایی در این زمینه وارد خواهد شد یا نه افزود: در همان مقطع وزارت علوم اعلام کرد انتشار این اسامی از ناحیه آنها نبوده و تا زمانیکه شکایت خصوصی نشود، دستگاه قضایی موضوع را دنبال نمی کند.

وی ادامه داد: البته اگر نامه منتشر شده جز اسناد طبقه بندی شده باشد، دستگاه قضایی ورود می کند، اما در غیر این صورت پیگیری فقط منوط به شکایت شاکی خصوصی است.



** مردم به شرکت های لیزینگ توجه بیشتری داشته باشند

کلاهبرداری شرکت های لیزینگ خودرو و اقدام دستگاه قضایی در این خصوص از دیگر سووالات خبرنگاران در این نشست بود که محسنی اژه ای در این باره گفت: بارها از مردم تقاضا کرده ایم در این گونه موارد از جمله شرکت های لیزینگ، توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در موارد اینچنینی هرچند شکایت صورت می گیرد، اما شرکتی که کلاهبرداری کرده، به میزان تعهدی که به مردم داده موجودی ندارد و به همین دلیل مردم گرفتار می شوند و فشار می آوردند که چرا به پول مان نمی رسیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: درمورد شرکت های لیزینگ نیز پرونده ای در قوه قضاییه مطرح است و همانطور که گفتم مشکل این گونه پرونده ها تعهد ایجاد شده برای مردم است زیرا فرد متعهد یا موجودی ندارد و یا موجودیش قابل شناسایی نیست.



** آخرین وضعیت پرونده بیمه توسعه

نامه رییس کل بیمه مرکزی به سران سه قوه از جمله رییس قوه قضاییه و محتوای این نامه سووال یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی قوه قضاییه در این باره افزود: محتوای آن نامه را نمی توانم مطرح کنم اما درمورد پرونده بیمه توسعه دو بخش وجود دارد که یک بخش در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال بررسی و بخش دیگر نیز با عنوان اتهامی در دستور بررسی شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار دارد.



** جلسه با برخی وزرا درباره فیلترینگ مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری جلسه دستگاه قضا با برخی وزرا درمورد پالایش و فیلترینگ مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی خبر داد.

محسنی اژه ای گفت: اخیرا جلسه ای با برخی وزرا تشکیل شد که آنها در این جلسه اعلام کردند نهایت تلاش خود را برای پالایش و فیلترینگ مصادیق مجرمانه شبکه های اجتماعی کرده و نیز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در این جلسه، وزرای حاضر عنوان کردند که در این مورد محدودیتی برای هزینه کردن و بستن قراردادها ندارند.

محسنی اژه ای ادامه داد: همه قائل به استفاده از فناوری های نوین هستیم و باید بیشترین بهره را از این فناوری ها برد.

وی ادامه داد: در شبکه های اجتماعی هم مسایل خوب و هم مجرمانه پخش می شود و قوه قضاییه وظیفه دارد از وقوع جرم جلوگیری کند که این مساله خاص به حق مردم نیز است.



** آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران واشنگتن پست

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران واشنگتن پست و اینکه گفته می شود یکی از این متهمان این پرونده امروز(دوشنبه) آزاد شده، افزود: از اینکه یکی از متهمان پرونده امروز آزاد شده باشد، اطلاع ندارم، اما یکی از متهمان همان اوایل آزاد شد و یکی نیز بعدتر که اگر با آن متهم اولی حساب کنیم تا کنون دو نفر آزاد شده اند و اکنون دو نفر در این پرونده در بازداشت بر سر می برند.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، این پرونده هنوز منجر به صدور کیفر خواست نشده است.



** درباره پرونده ریحانه جباری

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی اجرای حکم قصاص ریحانه جباری و اینکه برخی مراجع تقلید بر این باورند که او از خود دفاع کرده و اجرای حکم قصاص صحیح نیست، گفت: اگر همه ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است و قانون قصاص نیز یکی از قوانین اسلام و حق شخصی برای اولیای دم است.

محسنی اژه ای ادامه داد: اگر اولیای دم تقاضای قصاص نکنند موضوع با این عنوان بررسی نمی شود ولی اگر اولیای دم تقاضای قصاص داشته باشند و جرم قاتل هم عمد تشخیص داده شود و با پا درمیانی، اولیا دم رضایت ندهند طبیعی است که حکم اجرا می شود.

به گفته وی، مرجع تقلید حکم های پرونده را تعیین نمی کند و این پرونده مانند سایر پرونده های قضایی به دقت رسیدگی شد که اولیای دم نیز در آن تقاضای قصاص دارند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: چندین بار برای گرفتن رضایت، وقت داده شده که این دفعه نیز برای آخرین مرتبه 10 روز فرصت برای گرفتن رضایت از صاحبان دم داده شده است که اگر توافق حاصل شد قصاص نفس انجام نخواهد شد و در غیر اینصورت انجام خواهد شد.

محسنی اژه ای افزود: متاسفانه در برخی رسانه ها و فضای مجازی با این عنوان که از جانب ما فشاری وجود داشته مطالبی در خصوص پرونده ریحانه جباری عنوان شده در حالیکه چنین نیست و این فرصت برای گرفتن رضایت از صاحبان دم داده شده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه نیز به نقل از اژه ای اعلام کرد که پرونده ریحانه جباری در مرحله مصالحه است.



** پرونده بیمه توسعه در حال رسیدگی است

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده بیمه توسعه و پرداخت نکردن خسارات مردم گفت: پرونده بیمه توسعه در دادگاه مطرح است و در شعبه 15 در حال رسیدگی است.

محسنی اژه ای ادامه داد: این پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که هر سه قوه حضور دارند، نیز در حال رسیدگی است.

وی ابراز امیدواری کرد، اقدامات لازم در این ستاد انجام و تصمیمات مقتضی گرفته شود.



** پرونده های زمین خواری و گلایه های ابتکار

انتقاد مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست درمورد مبارزه با پرونده های زمین خواری موضوع دیگری بود که یکی از خبرنگاران به آن اشاره کرد و معاون اول قوه قضاییه درباره آن گفت: ناچارم که تکرار کنم زمین خواری چند نوع است؛ یکی از آنها اختلاسی است که بین دستگاه دولتی و احیانا شهرداری ها وجود دارد و این امر موجب طولانی شدن رسیدگی می شود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: بطور مثال اینکه این ساخت وساز داخل یا خارج حریم است و چه کسی باید مجوز دهد، یکی از این موضوعات است و تا دعوای قبلی حل نشود قوه قضاییه نمی تواند رسیدگی کند.

محسنی اژه ای با اشاره به تماس تلفنی هفته گذشته معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: خانم ابتکار در تماس تلفنی با من گلایه مند بود که حکم های زیادی داشتیم که قاضی صادر کرده اما در مجموعه ما اجرا نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: طبیعی است که قول دادم موضوع را پیگیری می کنم و از دادستان تهران خواستم تا آن را رسیدگی کند.

به گفته وی، گاهی چهار سال از یک موضوع می گذرد، تغییر کاربری اعمال و ساخت و ساز انجام می شود و بعد از آن گزارش می دهند که این مورد باید تخریب شود که برای همین تخریب، مسوولان استانی می گویند نباید انجام شود زیرا آثاری بر منطقه دارد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: