کد خبر: ۳۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 04
شفاآنلاین-«پدر و مادر عزیزم، کیف مدرسه مرا فقط با خوراکی های خوشمزه پر نکنید، گاهی دل من خالی است، آن را با مهربانی و دوست داشتن ها پر کنید.»
به گزارش شفا آنلاین،این در دل دانش آموزی است که می گوید، ارتباط عاطفی مناسب با والدین خود ندارد و سعی دارد به طرق مختلف از منزل فاصله گرفته و وقت خود را با دوستان سر کند.

متاسفانه باید گفت، گاهی وقت ها والدین تصور می کنند وظیفه آنها تنها تامین نیازهای مالی و مادی فرزندانشان است، از این رو تلاش می کنند تا بهترین خوراکی ها و پوشاک را برای فرزندان خود تهیه و بهترین مسافرت را برای آنها تدارک ببینند، اما دریغ از محبت و عاطفه ای که نیاز عاطفی فرزندان آنها را پاسخ دهد.

در حالیکه این، همه وظیفه پدران و مادران در قبال فرزندان نیست. خانواده برای تربیت فرزندان موفق وظایف تعریف شده ای دارد، خانواده به منزله ظرفی است که محتوای آن، نوع برخورد عاطفی والدین، نوع برخورد با فرزندان و نوع دوست داشتن و دوست داشته شدن است.

احساس امنیت روانی، نوع برخورد با فرزند در مراحل رشد، احترام متقابل میان زن و شوهر، ایجاد احساس خود ارزشمندی میان اعضای خانواده و فراهم کردن شرایط رشد و شکوفایی برای فرزندان از عوامل مهم محسوب می شوند.



** آشنایی والدین با ویژگی های روانی و شخصیتی فرزندان

کارشناس خانواده با بیان اینکه والدین باید با ویژگی های روانی و شخصیتی فرزندان خود آشنا باشند، در این بارهمی گوید: آشنایی والدین با مراحل رشد روانی و جسمانی فرزندان بسیار مهم است، کسب اطلاعات کافی درباره نوع احساسات، هیجانات و واکنش های فرزندان یک ضرورت است و با کمک آن می توان در مراحل مختلف رشد فرزندان، رفتارهای لازم و مناسب را از خود بروز داد.

«حسین علیزاده»(کوزه کنان) می افزاید: بر اساس آمارها، از آنجا که بسیاری از والدین با این خصوصیات فرزندان آشنا نیستند، در برخورد با فرزندان تیری در تاریکی می اندازند و نتیجه آن ایجاد فاصله و جدایی میان آنها و فرزندان است.

وی ادامه می دهد: یکی از دانش آموزان نوجوان در نامه ای به من نوشته بود که سیگارش را بیشتر از پدرش دوست دارد به دلیل اینکه سیگار به او آرامش می دهد اما پدرش آرامش را از او می گیرد و نوجوان دیگری می گفت، هرگز دستهای گرم پدرم ، حضور و محبت او را احساس نکرده ام.

این مدرس مهارت های زندگی، با طرح این سووال که چگونه می شود یک نوجوان در پارک به مدت 10 ساعت با دوستان خود می نشیند، حرف می زند و می خندد اما وقتی به خانه بازمی گردد به مادر می گوید، به بابا بگو من با تو کاری ندارم تو هم با من کاری نداشته باشد، می افزاید: این نشان می دهد آنها زبان یکدیگر را نمی فهمند.

وی تصریح می کند: آشنایی با مراحل رشد روانی فرزندان تا حدود زیادی راه را برای شناخت آنها باز می کند، ما می توانیم به رشد و شکوفایی آنها کمک کنیم، هر چند دانایی توانایی می آورد، یعنی هر اندازه والدین داناتر باشند و با راهکارهای سازنده دینی و تربیتی آشناتر شوند، راحت تر می توانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند.

علیزاده با بیان اینکه مراحل رشد روانی فرزندان سه مرحله است، (شش ساله اول، دوم و سوم) ادامه می دهد: آشنایی والدین با ویژگی های روانی شناختی و جسمانی فرزندان، شاه کلید تربیت آنهاست، در صورتیکه شش سال اول و دوم با سلامتی طی شود، در شش سال سوم، نوجوانی متعادل، سالم، خوباور، خود نظم ده و تلاشگر خواهیم داشت.

به گفته وی، درصورتیکه در دو دوره اول کوتاهی کنیم و جلوی آسیب ها را نگیریم، باید تاوان این بی توجهی را در دوره شش ساله سوم بپردازیم که از دو دوره قبلی هم حساس تر است.

علیزاده، نیاز به تعلق و دوست داشته شدن را یکی از خصوصیات روانی و رفتاری نوجوانان برشمرد و افزود: اولین آسیب در دوره نوجوانی این است که نوجوان احساس کند کسی او را دوست ندارد، نوجوان دوست دارد از او تعریف شود، والدین پشتوانه روانی او باشند تا اینچنین احساس امنیت کند.

وی خاطر نشان می کند: انسان فطرتا بنده نیکویی و احسان است و نوجوان هم در این دوره بیشتر به این احسان نیاز دارد، بنابراین گاهی نوجوان خود را بغل کنید و ببوسید، با او دست دهید و علاقه تان را ابراز کنید، بگذارید نوجوان احساس کند خانه و خانواده محل رسیدن به خوبی ها و مامن مطمئنی برای اوست.



** کمبود محبت و عاطفه ریشه اصلی اعتیاد

کارشناس حوزه اعتیاد و مددکار اجتماعی نیز می گوید: تحقیقات مختلف ثابت کرده که کمبود محبت و ضعف عاطفی ریشه اصلی اعتیاد است.

«لیلی متقی» می افزاید: تا زمانیکه نیازهای عاطفی فرد در خانواده برآورده نشود، او مجبور می شود دست نیاز به سوی دیگران دراز کند، در این زمان است که برخی از این موقعیت ها سوءاستفاده کرده و با ارتباط عاطفی، آنان را به سوی انحراف می کشانند.

به گفته وی، نیاز عاطفی از جمله نیازهای روانی است که ارتباط نزدیکی با شخصیت بیرونی انسان دارد و تأثیرات آن در رفتار افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان ملموس است.

متقی ادامه می دهد: نیازهای عاطفی و احساسی در رشد و تعالی جنبه های فیزیکی و روانی انسان بسیار موثر است و در صورتیکه به آن بی توجهی شود، ممکن است کودکان و نوجوانان به انواع ناهنجاری های اجتماعی نظیر خلاء شخصیت، اعتیاد، افسردگی و فرار از خانه دچار شوند.

کارشناس حوزه اعتیاد می گوید: از آنجا که چنین فرزندانی زمینه های تربیتی خود را از دست می دهند یا دچار نقصان شخصیت می شوند، آسیب هایی را نیز متوجه جامعه می کنند.

و کلام آخر، «آبراهام مازلو» روانشناس انسان گرایی آمریکایی در تبیین نظریات خود اشاره به «هرم نیازها» دارد و در این پیوند، سلسله مراتبی را قائل شده است.

نظریه «هرم نیازها» مشتمل بر پنج طبقه شامل نیازهای فیزیولوژیک، نیازهای امنیتی، نیازهای عاطفی، نیازهای اجتماعی - احترامی و نیازهای خودشکوفایی است.

مازلو در این نظریه، رشد و کمال انسان را منوط به تامین هریک از این نیازها دانسته و بروز هرگونه خلل در این مسیر را موجب توقف کامیابی انسان و در نهایت مانع رسیدن به خودشکوفایی که در راس هرم قرار دارد، می شود.

معطوف به نظریه آبراهم مازلو، نیازهای عاطفی در سومین طبقه از این هرم قرار دارد

و بر این مبنا ضروریست والدین ضمن تامین نیازهای مادی فرزندان، خلاءهای عاطفی و روانی آنها را برآورده کنند.

والدین به عنوان مرکز ثقل پیوستگی و انسجام خانواده، نقشی اساسی در تربیت فرزندان دارند و آنان بسیاری از ارزش ها، اصول و معیارهای زندگی را از پدر و مادر خود می آموزند.

از این رو والدین باید در انتقال ارزش ها، اصول و معیارهای زندگی، با اولویت بخشی به رفع نیازهای عاطفی و نثار عشق و محبت به فرزندان، آتیه روشنی را در مسیر زندگی برای آنان رقم بزنند.

یادمان باشد کودکان آینه زندگی والدین هستند، پس باید گوهر پاک و بکر وجود آنان را به محبت بیاراییم تا به نخل باسق با سایه ساری بلند از مهرورزی تبدیل شوند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: