کد خبر: ۳۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 04
شفاآنلاین-«...خدایا در عین دانایی نادانم، پس چگونه در عین نادانی نادان‏ نباشم. خدایا همانا اختلاف تدبیرت و سرعت تغییر تقدیراتت، بندگان عارف به تو را، از اطمینان به بخشش و ناامیدی از تو در گرفتاری باز داشته است. خدایا از من است آنچه سزاوار پستی من است و از توست‏ آنچه شایسته بزرگواری توست...»(فرازهایی از دعای عرفه)
به گزارش شفا آنلاین،نهم ذی الحجه روز عرفه است، روزی که حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات می روند و در آنجا به راز و نیاز با معبود می پردازند و پس از آن به طرف سرزمین مشعرالحرام حرکت می کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

سرزمین عرفات جلگه ای وسیع، خشک و مواج از ماسه های نرم ساحلی که در دامنه ی کوه جبل الرحمه، در 24 کیلومتری جنوب شرق مکه، در فاصله ی میان «ثَویَه»، «عُرَنَه»، «نَمِرَه» تا ذی المجاز و به طول 12 کیلومتر و عرض 6.5 کیلومتر واقع شده است.

وقوف یکی از رکن های اصلی حج به شمار می رود. توقف در صحرای عرفه فرصت شناخت خود و یافتن معرفت نسبت به پروردگار است، توقفی که آغاز حرکتی بزرگ در مسیر زندگی انسان محسوب می شود. آنگاه که بشر با نجواهای عارفانه ی خود و توبه های عاجزانه اش به پیشگاه الهی، زنگارهای گناه و آلودگی را از قلبش می زداید تا به معبودش نزدیک تر شود.

هنگامه ای که مسلمانان به دور از هر آلایشی و با لباس هایی سفید و ساده راهی سرزمین وحی می شوند، با امید به بخشش خالق بی همتا، بر این صحرای سوزان گام می نهند و نادم و پشیمان، با اعتراف به گناهان خود در پیشگاه احدیت، تقاضای توبه می کنند و این اشک ها سبب مباهات خداوند نزد فرشتگان می شود.

امام سجاد(ع) در این باره می فرمایند: خداوند، تبارک و تعالی، به سبب انسان هایی که در عرفات وقوف کرده اند بر فرشتگان مباهات می کند.

روز عرفه پروردگار جهانیان درهای رحمت و بخشش خویش را مانند همیشه بر بندگانش می گشاید تا آنها با بازگشت به فطرت و ذات پاکشان، شیطان نفس را از خود برانند و در دریای بیکران رحمت پروردگار، غباری را که در مرور زمان بر اثر غفلت بر قلبشان نشسته، بشویند و پاک و سبکبال به طرف کعبه الهی پرواز کنند و چون کبوتران عاشق بر گرد حرم دوست، طواف عشق به جای آورند.

اعمال و عبادت هایی که در روز عرفه به انجام آنها سفارش شده است عبارتند از: غسل، احیا، نماز، عبادت، خواندن زیارت و دعای عرفه امام حسین (ع)، اعتراف و اقرار به گناهان و دعا.

از دیگر اعمال این روز خواندن 2 رکعت نماز است که در رکعت نخست حمد و سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده و چهار رکعت نماز که در هر رکعت پس از حمد، 50 مرتبه سوره توحید قرائت می شود.

روز عرفه؛ فقط ویژه ی حجاج و مسافران کعبه دوست نیست بلکه همه ی مومنان و پارسایان در سراسر این گیتی پهناور در این روز دست به دعا بر می دارند و از یگانه هستی طلب بخشش می کنند.

در پایان به فرازهایی از دعای عرفه اشاره می کنیم:

** خدایا تو خود را با لطف و مهربانی به من توصیف کرده‏ای پیش از پیدایش ناتوانی من، آیا آن 2 را از من دریغ ورزی پس از پدید آمدن ناتوانی‏ام، خدایا اگر زیبایی‏هایی از من نمایان شود، به فضل توست و تو را بر من منت بسیار است و اگر زشتی هایی از من ظاهر گردد، به عدل توست و تو را بر من حجت کامل است. خدایا چگونه مرا وا می‏نهی در صورتی که عهده‏دار من شده‏ای؟ چگونه مورد ستم واقع شوم و حال آنکه تو یار منی؟ یا چگونه ناامید گردم، درحالی‏که نسبت به من سخت مهربانی‏ اینک به نیازم به تو، متوسل به توام و چگونه متوسل به تو شوم به آنچه که محال است به تو برسد، یا چگونه از حالم به تو شکایت کنم و حال آنکه بر تو پوشیده نیست؟

** یا چگونه با گفتارم ترجمه حال نمایم، درحالی‏که از تو برای تو واضح است؟یا چگونه آرزوهایم را به عرصه نومیدی بری، در صورتی‏که به آستان تو وارد گشته؟ یا چگونه احوالم را نیکو نگردانی، درحالی‏که احوال من استوار به توست؟ خدایا چه اندازه به من لطف داری. با این نادانی فوق العاده من و چه‏قدر به من مهربانی، با این عمل زشت من؟ خدایا چقدر به من نزدیکی و من چقدر از تو دورم و چه اندازه به من مهر می‏ورزی پس چیست.آنچه مرا از تو در پرده می‏کند؟ خدایا از اختلاف آثار و تغییرات احوال دانستم که خواسته‏ات از من این است که خود را در هرچیز به من بشناسانی‏ تا در هیچ‏چیز نسبت به تو جاهل نباشم، خدایا هر زمان فرومایگی‏ام از سخن مرا بازداشت، کرم تو گویایم نمود.



برگرفته از: کتاب آداب المریدین
برچسب ها: عرفه ، عارف ، حجاج ، مکه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: