کد خبر: ۳۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 29
شفاآنلاین-خداى مهربان در قرآن عظيم راه رشد و هدايت را براى همه روشن نموده‏است. راه رشد راه خداست، چون حضرت او عاشق انسان است و از باب عشق و محبت مى‏خواهد انسان به تمام كمالات آراسته شده و از رذايل پيراسته گردد، خداوند علاقه دارد انسان با تمام هستى و وجودش به سعادت دنيا و آخرت راه يابد.
به گزارش شفا آنلاین،ساختمان و سازمان عقل به صورتى است كه چون راه رشد را يافت به قبول آن تن مى‏دهد و از راه ضلالت روى برگردانده تنفر پيدا مى‏كند، اين انسان است كه بايد اراده خويش را به زلف عقل گره بزند، تا به آنچه خداوند مى‏خواهد برسد و به تعبير ديگر، اين انسان است كه بايد نيروى كار و عمل و فعاليت و كوشش خويش را در چارچوب راه رشد قرار دهد، تا به سلامت دنيا و آخرت دست يابد «1».مسلماً راه هدايت از گمراهى [ به وسيله قرآن، پيامبر و امامان معصوم‏] روشن و آشكار شده است. پس هر كه به طاغوت [كه شيطان، بت و هر طغيان‌گرى است‏] كفر ورزد و به خدا ايمان بياورد، بى‏ترديد به محكم‏ترين دستگيره كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است؛ و خدا شنوا و داناست.در اين آيه كفر به طاغوت كه در امان بودن از لوث كفر، شرك، فسق، فجور و قسمت اعظمى از رذايل درونى است- و اين واقعيت در حقيقت روح واقعى ايمان است؛ زيرا بدون كفر به طاغوت، ايمان و عشق به خدا ميسّر نيست- به عنوان يك اصل اصيل محورى مطرح است.تمام بدبختى‏هايى كه در طول تاريخ گريبانگير بشر بوده، علت العلل آن اتصال به طاغوت درون و برون و انفصالش از حضرت ربّ العزّه بوده و تمام دردهاى درونى، فردى، خانوادگى، اجتماعى، مادى و معنوى بشر و درمانش را بايد در همين دو زمينه جست‌وجو كرد. «2».اين قسمت از آيه در حقيقت كلمه طيّبه: «لاإله الّا اللّهُ» را كه بايد در تمام امور حيات درونى و برونى ظهور كند و بدون ظهورش به دست آوردن سعادت امكان‏ ندارد، مطرح مى‏كند، كلمه‏اى كه محور بعثت انبياى الهى و امامت امامان عليهم‌السلام و خير دنيا و آخرت است و چه سخن حقّى در تمام آفرينش پر منفعت‏تر از اين سخن است.آرى، خدا را در تمام امور محور قرار بدهيد كه محور قرار دادن خدا، انسان را از هر شرّى آزاد و بر هر خيرى متصل مى‏سازد.
 تبعيت از انبيا و امامان (ع)
خداوند مهربان از باب خير و مصلحت از انسان مى‏خواهد، به دامن انبيا و امامان عليهم السلام كه معلّمان واقعى و دلسوز بشر هستند چنگ بزند و از راه آنان منحرف نگردد كه انحراف از مسير آن بزرگواران علّت شقاوت دنيا و آخرت است. «3».گفت: اى قوم من! از اين فرستادگان [خدا] پيروى كنيد، از كسانى پيروى كنيد كه پاداشى از شما نمى‏خواهند و آنان راه يافته‏اند.
 آراستگى به تقوا
خداوند مهربان، مردم را به تقوا يعنى آراسته شدن به فضايل و انجام واجبات و ترك محرّمات امر فرموده؛ سه حقيقتى كه اگر انسان با آن‏ها شكل بگيرد آراسته به لباس خلافه اللّهى مى‏گردد و با اسلام كامل زندگى كرده و با اسلام حقيقى از دنيا مى‏رود: «4».اى اهل ايمان! از خدا آنگونه كه شايسته پروا از اوست، پروا كنيد و نميريد مگر در حالى كه [در برابر او و فرمان‏ها و احكامش‏] تسليم باشيد.
 امر به معروف و نهى از منكر
پروردگار مهربان براى اينكه صحنه حيات ملت اسلام صحنه معروف و پاك از منكرات باشد، در درجه اول معروف و منكر را شناسانده سپس امر به معروف و در حقيقت به‌پا كردن معروف و نهى از منكر و در حقيقت ريشه كن كردن منكر را وظيفه واجب فرد فرد امت اسلامى دانسته و به‌پا داشتن اين دو حقيقت را ضامن سلامت جامعه مى‏داند «5».و بايد از شما گروهى باشند كه [همه مردم را] به سوى خير [اتحاد، اتفاق، الفت، برادرى، مواسات و درستى‏] دعوت نمايند، و به كار شايسته و پسنديده وادارند و از كار ناپسند و زشت بازدارند؛ و اينانند كه يقيناً رستگارند.«6».شما بهترين امتى هستيد كه [براى اصلاح جوامع انسانى‏] پديدار شده‏ايد، به كار شايسته و پسنديده فرمان مى‏دهيد و از كار ناپسند و زشت بازمى‏داريد.
 احسان به پدر و مادر
خداوند مهربان مردم را تنها به پرستش و عبادت خودش دعوت مى‏كند و سفارش مى‏نمايد به پدر و مادر احسان كنيد و ذى القربى و ايتام و افتادگان را رعايت كرده و با گفتار حسن با مردم روبه‌رو شويد و نماز را به پا داشته و از اداى زكات كه بسيارى از خلأهاى اجتماعى را پر مى‏كند سر باز نزنيد.«7».و [ياد كنيد] زمانى كه از بنى‏اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد، و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان ومستمندان نيكى كنيد و با مردم با خوش زبانى سخن گوييد، و نماز را بر پا داريد.
 هجرت و جهاد
خداوند مهربان جهت حفظ دين و نشر اسلام، اين فرهنگ انسان‏ساز و سعادتبخش دستور به مهاجرت و جهاد مى‏دهد و هجرت و جهاد را دو عامل بسيار مهم و اساسى در حفظ قرآن و اسلام و نشر و تداوم آن مى‏داند و در كلام پربارش مجاهد و مهاجر را شايسته رحمت حضرت حق مى‏داند: «8».يقيناً كسانى كه ايمان آورده، و آنان كه هجرت كرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا اميد دارند؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
 صبر و نماز
خداوند سبحان به تمام بندگانش جهت پيشرفت در امور الهى و انسانى و براى به ثمر رسيدن حركات و افعال آدمى، دستور مى‏دهد از مقام صبر و استقامت و ذكر و نماز يارى بجويند كه صبر و ايستادگى و نماز باعث نظم و حساب در زندگى و رسيدن به اهداف عاليه الهيه است:«9».اى اهل ايمان از صبر و نماز [براى حل مشكلات خود و پاك ماندن از آلودگى‏ها و رسيدن به رحمت حق‏] كمك بخواهيد زيرا خدا با صابران است.
 تسليم فرهنگ حق‏
خداى عزيز براى آراسته شدن انسان به سلامت واقعى در تمام شؤون حيات اعم از شؤون مادى و معنوى، امر مى‏كند با تمام وجود تسليم فرهنگ حق شويد و از وساوس و تفرقه‏افكنى و دستورهاى شيطان پيروى ننماييد كه شيطان در هر شكلى كه هست، دشمن آشكار شماست:«10».اى اهل ايمان! همگى در عرصه تسليم و فرمانبرى [از خدا] درآييد و از گام‏هاى شيطان پيروى نكنيد.
 وسيله فلاح‏
خداوند مهربان در آيات قرآن مجيد به گناهان باطنى و ظاهرى اشاره مى‏فرمايد و هر گناهى را تيشه‏اى به ريشه انسانيت مى‏داند و معاصى و خطاها را علت خزى دنيا و عذاب آخرت معرفى مى‏كند و بدبختى انسان را در هر دو جهان معلول معصيت به حساب آورده، به طور قاطعانه از آدمى مى‏خواهد كه تقوا و خوددارى از هر گناهى را پيشه خود سازد و جز با آراسته بودن به اسلام حقيقى رخت از دنيا به آخرت نكشد. خداوند بزرگ، مسئله تقوا و توسل به عنايت حق و جهاد الهى را وسيله فلاح و رستگارى دانسته و از بندگانش مى‏خواهد در زندگى چنين مسيرى را انتخاب كنند.«11».اى اهل ايمان! از خدا پروا كنيد و دستاويز و وسيله‏اى [از ايمان، عمل صالح و آبروى مقرّبان درگاهش‏] براى تقرّب به سوى او بجوييد؛ و در راه او جهاد كنيد تا رستگار شويد.
 صداقت، عامل منفعت‏
خداوند كريم، صدق و صداقت را در همه امور زندگى عامل منفعت در دنيا و آخرت دانسته و آراستگان به اين حقيقت را اهل بهشت و رضوان الهى به حساب آورده و اين واقعيت را باعث فوز عظيم مى‏داند. «13».خدا فرمود: اين روزى است كه راستان را راستى و صدقشان سود دهد. براى آنان بهشت‏هايى است كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است، هميشه در آن جاودانه‏اند، خدا از آنان خشنود و آنان هم از خدا خشنودند؛ اين است رستگارى بزرگ.
 حيات دنيا و آخرت‏
خداوند عزيز، دنيا را جز گذرگاه چيزى نمى‏داند و از اينكه آن را هدف واقعى و اصلى بگيرند منع مى‏نمايد، آنان كه آن را هدف بگيرند جز بازيچه كودكانه و هوس‏رانى براى آنان چيزى نيست، آنچه حقيقت دارد و هميشگى و جاودانى است سراى آخرت است و آن هم جز براى اهل تقوا ميسّر نيست. «14».و زندگى دنيا [بدون ايمان و عمل صالح‏] بازى و سرگرمى است و يقيناً سراى آخرت براى آنان كه همواره پرهيزكارى مى‏كنند، بهتر است. آيا نمى‏انديشيد؟
 اعمال انسان در قيامت‏
آنان كه در اين دنيا حركات قلب و نفس و اعضاى بدن را هماهنگ دستورهاى حق قرار دادند، وزن اعمالشان در قيامت سنگين و به عبارت ديگر حركات و اعمالشان داراى ارزش واقعى است، به اندازه‏اى كه بهشت و رضايت حق مزد برنامه‏هاى آن‏هاست، ولى كسانى كه هماهنگ با آيات الهى عمل نكردند، زحماتشان بى‏ارزش و در جهان آخرت غرق در خسارتند، قرآن مجيد در اين زمينه مى‏فرمايد: «15» ميزان [سنجش اعمال‏] در آن روز حق است؛ پس كسانى كه اعمال وزن شده آنان سنگين و با ارزش باشد، رستگارند و كسانى كه اعمال وزن شده آنان سبك و بى‏ارزش باشد، به سبب اينكه همواره به آيات ما ستم مى‏ورزيدند، به خود زيان زده [و سرمايه وجودشان راتباه كرده‏] اند.تمام قرآن سخن حق است، بر شماست كه تا پايان عمر با قرآن مجيد انس داشته باشيد و در برابر قول حق تسليم و خاضع گشته تا در دنيا و آخرت به حظّ وافر و اجر عظيم و بهشت ابدى برسيد.
استاد حسین انصاریان
برچسب ها: کلام حق ، سعادت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: