کد خبر: ۳۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 26
فوق تخصص شبکیه در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- فوق تخصص شبکیه پوسیدگی مرکز بینایی چشم(A.M.D) در اصطلاح لک پیری را شایع ترین عامل نابینایی در افراد بالای 50 سال و بیماران دیابتی زیر 50 سال اعلام کرد.

دکتر هوشنگ فقیهی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: افزایش سن به عنوان مهم ترین فاکتورابتلا به این بیماری محسوب می شود. اما سابقه فامیلی، فشارخون، بالابودن کلسترول خون، در معرض اشعه آفتاب بودن، سوء تغذیه و بیماری های قلب و عروق نیز به عنوان عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می روند.

وی با تأکید بر این که استعمال دخانیات عامل مهم دیگری برای افزایش شانس ابتلا به این بیماری محسوب می شود خاطرنشان کرد: بیماری لک پیری به 2 قسمت خشک و مرطوب تقسیم می شود.

این چشم پزشک مهم ترین علائم بیماری لک پیری از نوع خشک و مرطوب را تاری دید، پیدایش لک سیاه در مرکز بینایی و کج و موج دار دیدن اشیاء برشمرد که جزء بیشترین شکایات مبتلایان به شمار می رود.

وی تأکید کرد: در لک پیری نوع خشک دید بیمار بهتر است در حالی که در نوع مرطوب وقوع تاری دید زودتر رخ می دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به شفا آنلاین گفت: استفاده از  ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها با تجویز و صلاح دید پزشک معالج؛ استفاده از عینک های آفتابی و عدم استعمال دخانیات برای درمان نوع خشک بسیار مهم است.

وی با اشاره به این که کج دیدن اشیاء و کاهش دید ناگهانی در بیماران مبتلا به نوع مرطوب بیشتر دیده می شود؛ اظهار داشت: برای درمان نوع مرطوب باید به محل درگیر شده در چشم توجه کرد.اگر خارج از مرکز بینایی باشد از لیزر،و اگر نزدیک یا زیر مرکز بینایی باشد از آمپول داخل چشمی آواستین و فتودینامیک تراپی استفاده می شود.

فقیهی با تأکید بر این که درمان در مراحل اولیه اهمیت بسزایی دارد؛ اظهار داشت: در صورت ابتلا به این بیماری مراجعه سریع به چشم پزشک ضروری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: