کد خبر: ۳۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 24
شفاآنلاین-بالاخره روز گذشته، نخستین جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،اساسنامه شورای عالی جوانان در سال 71 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و وظیفه‌اش بررسی نقش و عملکرد نهادها و سازمان‌هایی است که در امور جوانان مسئولیت دارند و نیز ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌هایی است که وظایف آنها به نحوی با‌ مسائل جوانان مربوط می‌شود. حال پس از 19 ماه تاخیر، اولین جلسه این شورا در دولت یازدهم برگزار شد.
 سالمندی جمعیت
توجه به امور جوانان از سوی مسئولان مربوطه در حالی صورت می‌گیرد که با توجه به شواهد، هرم سنی کشور در حال گذر از یک ساختار سنی کاملاً جوان به ساختاری سالخورده است. بر این اساس، نرخ رشد جمعیت از 1/6 درصد در سال 85 به 3/1 درصد در سال جاری كاهش پیدا کرده است. با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، می‌توان گفت که وضعیت جمعیتی ایران در 50 سال آینده در وضعیت مطلوبی نخواهد بود و به سمت کاهش جمعیت پیش خواهیم‌رفت. ضمن آنکه جمعیت جوان و فعال کشور نیز به شدت کاهش خواهد یافت. افزایش جمعیت سالمند نیز ضمن عدم توانمندی اقتصادی، نیازمند خدمات بیشتر بخش جوان جمعیت خواهد بود. علاوه بر این، کشور ما همچنان در زمره کشورهای جوان به حساب می‌آید. از آنجا که نداشتن برنامه جامع در بحث جوانان یکی از آسیب‌های این حوزه است، ضرورت برنامه‌ریزی برای این قشر کشورمان از سوی مسئولان بیش از پیش آشکار می‌شود.
 پنجره طلایی جمعیت
چندی پیش، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران با عنوان این مطلب که کشور ما در پنجره جمعیتی و فرصت طلایی قرار دارد، گفته بود: بیش از 70 درصد جمعیت کشور بین 15 تا 64  سال قرار دارند و نزدیک به یک سوم جمعیت نیز افراد 25 تا 40 ساله هستند. محمد میرزایی گفته بود: خیل عظیمی از جوانان اگر توانمند شوند، تحصیلات، شغل و مسکن داشته باشند و ازدواج کنند، می‌توانند یک جهش اقتصادی در ایران ایجاد کنند و همان اتفاقی که در ژاپن، چین و کره افتاد را شکل دهند. شاید مصداقی از تاثیر پنجره جمعیتی موفقیت‌های چشمگیر جوانان ورزشکار در سال‌های اخیر باشد. شاید به دلیل اهمیت پنجره طلایی جمعیت کشورمان بود که روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در نخستین جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم با تاکید بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه جوانان گفت: اعتیاد، طلاق و خشونت سه آسیب جدی قشر جوانان است. اسحاق جهانگیری موضوع جوانان را از اصلی‌ترین مسائل کشور برشمرد و گفت: موضوعات مهمی همچون اشتغال، مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیش‌روی جوانان کشور قرار دارد و لازم است به شکلی جدی به دغدغه‌ها و نیازهای جوانان پرداخته شود. او با تاکید بر اینکه دستگاه اصلی متولی رسیدگی به امور جوانان باید به گونه‌ای باشد که بتواند نتایج و دستاوردهای مناسبی برای قشر جوان کشور داشته باشد، از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خواست زمان ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص دهند و این مسئله را بررسی کنند که آیا لازم است سازمان پیگیر امور جوانان همانند گذشته مستقل شود یا تصمیم اتخاذ شده برای ادغام آن با وزارت ورزش درست بوده است. به گزارش مهر، در این جلسه که وزرای ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای سازمان تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال‌احمر و جهاد دانشگاهی نیز حضور داشتند، گزارشی از وضعیت جوانان کشور ارائه شد و ضمن اشاره به اعتیاد، طلاق و خشونت به‌عنوان سه آسیب جدی قشر جوانان، موضوعاتی همچون تحصیل، اشتغال و ازدواج به‌عنوان سه نیاز مهم جوانان مورد تاکید قرار گرفت و در ادامه توضیحاتی پیرامون اقدامات صورت گرفته در وزارت ورزش و جوانان در راستای ساماندهی وضعیت جوانان کشور ارائه شد.
 توجه به آمار آسیب‌های اجتماعی
به نظر می‌رسد سه آسیب اجتماعی یاد شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور با هم ارتباط دارند و به بیان دیگر علت و معلول یکدیگرند. چنانکه پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که امروزه بیشترین آمار اعتیاد در جوانان در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی اتفاق می‌افتد و عده قابل توجهی از معتادان نیز بیشتر از ۲۵ سال سن دارند. علاوه بر این طبق آمارهای موجود، طی ۱۰ سال گذشته مصرف سیگار در بین جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال و بزرگسالان از ۱۰ درصد به ۱۷ درصد افزایش یافته و همچنین، 49 درصد از دانشجویان به مواد دخانی اعتیاد دارند. درباره وجود رابطه علت و معلولی در بین آسیب‌های اجتماعی نیز می‌توان گفت، در حال حاضر اعتیاد عامل ۴۰ درصد سرقت‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد کودک آزاری و همسرآزاری شناخته شده است و بیش از ۷۰ درصد مبتلایان به ایدز، درصد بالایی از خودکشی و دیگرکشی، خشونت و همچنین ۶۵ درصد بزهکاری کودکان و ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها از سوی افراد معتاد به انواع موادمخدر رخ می‌دهد. 
 دستاورد جلسه شورای عالی جوانان
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نتیجه جلسه شورای عالی جوانان گفت: در این جلسه مقرر شد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ظرف دوماه تمامی ایده‌های مطرح شده در حوزه ساختار جوانان را بررسی کند و نتیجه در دستور جلسه شورای عالی جوانان قرار گیرد. محمود گلزاری افزود: در این جلسه بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی جامع جوانان که یکی از نیازهای ضروری انجام فعالیت در این حوزه است تاکید شد تا دستگاه‌های متولی امور جوانان بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. او تاکید کرد: کلیات این طرح‌ها مورد موافقت اعضای شورای عالی جوانان قرار گرفت. اما، با توجه به نظرات گوناگون مطرح شده در جلسه مقرر شد جزییات این طرح‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن در کمیته تخصصی شورای عالی جوانان بررسی و مورد مطالعه قرار گیرد. به گزارش ایسنا گلزاری درباره تشکیل کمیته تخصصی شورای عالی جوانان نیز گفت: دکتر جهانگیری در این جلسه مقرر کردند یک کمیته تخصصی برای بررسی این طرح متشکل از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان هلال احمر، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و به دبیری اینجانب تشکیل شود تا بررسی جامعی در خصوص این طرح صورت گیرد و جزییات آن در آینده جلسه شورای عالی جوانان مطرح شود. 
 لزوم اجرای مصوبات
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: برگزاری این جلسات از سوی مسئولان دولتی را باید به فال نیک گرفت چراکه برگزاری جلسات به این معنی است که مسئولان باور به حل مشکلات جوانان دارند. سالار مرادی می‌افزاید: اما ماهیت وجودی چنین شوراهایی باید این باشد که در حوزه جوانان به معنای واقعی کلمه شاهد تغییر باشیم و اینگونه نباشد که مصوبات این شورا فقط در حد حرف باشد. او ادامه می‌دهد: مواجهه با آسیب‌های حوزه جوانان به دلیل دامنه گسترده‌ای که دارند نیازمند صرف انرژی و هزینه زیاد است و دولت باید علاوه بر تصویب مصوبات به اجرای آنها که همانا رسالت اصلی دولت است هم توجه کند و گرنه، عملکرد این شورا هم مانند بسیاری از اقدامات دیگر دولت بی‌نتیجه مانده و منجر به بروز اتفاق مثبتی در حوزه جوانان نخواهد شد.
 توجه به اولویت‌های حوزه جوانان
یک خانواده درمانگر و مدرس دانشگاه شهید بهشتی نیز می‌گوید: اگر مسئولان به موضوعات حوزه جوانان توجه نشان داده و مشکلات آنها را مرتفع کنند، طبیعتا بسیاری از آسیب‌های این قشر کمرنگ‌تر خواهد شد. آناهیتا خدابخشی کولایی تصریح می‌کند: اولین اولویت شورای عالی جوانان باید موضوع اشتغال آنان باشد چراکه، اگر موضوع اشتغال جوانان در جامعه تامین شود بسیاری از مشکلات و آسیب‌هایی که ناشی از بیکاری است در بین جوانان برطرف می‌شود. او ادامه می‌دهد: دومین موضوع بحث ازدواج و تسهیل آن از سوی دولت است چراکه، بنیان خانواده موجب کاهش بسیاری از آسیب‌ها و جرائم می‌شود. همچنین توجه به اوقات فراغت و بیکاری جوانان و آموزش و ارتقای سطح دانایی افراد می‌تواند بسیاری از آسیب‌های حوزه جوانان را کاهش دهد.
آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: