کد خبر: ۳۵۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024October 26
برخی کلینیک‌های دندانپزشکی از پزشکان خود می‌خواهند برای بیمار خدمات گرانقیمت زیبایی انجام دهند تا به جای طبابت تجارت کنند
شفاآنلاین:سلامت>فضای تجاری حاکم بر درمان و ورود صنعت زیبایی به این حوزه وارد فاز تازه‌ای شده‌است. ماجرا به گونه‌ای پیش می‌رود که کلینیک‌های مرتبط با امور زیبایی مانند کلینیک‌های دندانپزشکی یا کلینیک‌های پوست و زیبایی در عمل به تجارتخانه تبدیل شده‌اند و در این مراکز به جای طبابت، تجارت می‌شود. مراکزی که گاهی وقت‌ها با پزشکان اجاره‌ای تأسیس و اداره می‌شود و به جای خود پزشک، فقط نامش به عنوان مسئول فنی در این مراکز وجود دارد و مهرش هم در دست پزشکان و افراد غیر‌مجازی است که در چنین مراکزی فعالیت دارند. مصداق عینی‌تر این ماجرا را می‌توان از زبان یک دندانپزشک شنید که خودش هم برای مدتی در یکی دو تا از این کلینیک‌ها کار می‌کرده، اما به واسطه اعتراض به تخلفاتی نظیر به کارگیری رزیدنت به جای پزشک یا اصرار بر درمان‌های گرانقیمتی همچون ایمپلنت برای مواردی که با روکش و درمان‌های ارزان‌تر قابل درمان بوده و اصلاً فرد مورد‌نظر شرایط انجام درمانی مانند ایمپلنت را نداشته، عذرش را می‌خواهند. جالب‌تر از همه اینکه پیگیری‌های حقوقی این پزشک برای احراز این تخلفات تاکنون به نتیجه نرسیده‌است!

به گزارش شفا آنلاین:تأسیس کلینیک‌های درمانی آنقدر درآمد دارد که به یک سرمایه‌گذاری تجاری سود ده تبدیل شود و برای خیلی‌ها جذابیت داشته‌باشد. به همین‌خاطر هم با رشد قارچ‌گونه کلینیک‌های مختلف در سطح شهر مواجهیم؛ کلینیک‌هایی که گاهی وقت‌ها از استاندارد‌های اولیه هم برخوردار نیستند. جالب اینجاست که هر از چند گاه هم صدای این تخلفات در می‌آید. همچنان که چند سال قبل بیمارستان رامتین در محله بالا شهری ولنجک به دلیل تخلفات گوناگون پلمب شد.  

ماجرای یک بیمارستان پر حاشیه 

طبق توضیحات مرتضی فرجی، رئیس وقت اداره نظارت و بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این بیمارستان به هیچ عنوان پرستار نداشت و متأسفانه در بخش آی‌سی‌یو هم که فعالیت عمده این بیمارستان است، در بازدید‌های مکرر بازرسان دانشگاه علوم پزشکی، پزشک بیهوشی نبود.  

فرجی به نامناسب بودن ساختار آی سی یو این بیمارستان اشاره کرد و افزود: «بیمارستان یاد شده سرپرستار و سوپروایزر نداشت و در بخش آزمایشگاه هم فاقد مسئول فنی بود، همچنین رشته‌های غیرمرتبط در آزمایشگاه و رادیولوژی مشغول کار بودند و اصلاً پزشک رادیولوژیست نبود، جالب اینکه در داروخانه هم یک فرد لیسانس ادبیات مشغول کار بود، بدون اینکه مسئول فنی داروخانه وجود داشته باشد.»

این بیمارستان اگر چه دوباره به چرخه فعالیت در حوزه درمان بازگشت، اما حکایت تخلفات در حوزه کلینیک‌های درمان و سلامت به خصوص کلینیک‌هایی که در حوزه پوست ومو و زیبایی یا دهان و دندان و خدمات زیبایی در این حوزه فعالیت دارند، تخلفات زیر‌پوستی متعددی دارند که گاهی اوقات از چشم بازرسان وزارت بهداشت هم پنهان می‌ماند و گاهی اوقات هم فرآیند رسیدگی به این تخلفات آنقدر طولانی می‌شود که در این فاصله ممکن است افراد زیادی آسیب ببینند.  

پزشک اجاره‌ای!

ماجرای بیمارستان رامتین و به کارگیری لیسانس ادبیات در داروخانه و فقدان پزشک رادیولوژیست و راه انداختن کار بیماران با افراد رشته‌های غیر‌مرتبط اگر چه بیشتر به یک فیلم طنز شباهت دارد، واقعیتی بود که سال ۹۵ رسانه‌ای شد و اخبار مرتبط با آن را هنوز هم می‌توان با یک جست‌وجوی اینترنتی در سایت‌ها و نشریات مختلف پیدا کرد. به همین‌خاطر هم وقتی آقای دکتر دندانپزشک برای گزارش برخی تخلفات حوزه سلامت با ما تماس گرفت، صحبت‌هایش برایم عجیب، ولی باور‌پذیر بود. پیش از این نیز اخباری مبنی بر اجاره مجوز طبابت پزشکانی که به هر دلیلی تمایل به کار ندارند، منتشر شده‌بود؛ مجوز‌هایی که به عنوان مسئول فنی کلینیک‌های زیبایی به کار گرفته می‌شود و پزشک مورد نظر هم یا در خانه نشسته یا مشغول کار خودش است و پول مجوزش را می‌گیرد و در عمل از سوی سرمایه‌دارانی که کلینیک تأسیس می‌کنند، اجاره می‌شود!  

تأسیس کلینیک با پزشکان بدون مجوز 

حالا هم آقایی که خودش را دکتر دندانپزشک معرفی می‌کند درباره تخلفاتی از این دست در حوزه کلینیک‌های دندانپزشکی به ما می‌گوید؛ کلینیک‌هایی که این روز‌ها در تلاشند به متقاضیان زیبایی اصلاح خط لبخند و لبخند‌های هالیوودی را هدیه کنند، اما در پشت‌پرده پول‌های کلانی به جیب‌زده و به طرز تفکر آن‌هایی که با لمینیت، کامپوزیت عمر دندان‌هایشان را کوتاه می‌کنند، نیشخند می‌زنند.  

به گفته این پزشک که نمی‌خواهد نامش فاش شود، سال ۱۴۰۰ کلینیکی در منطقه پاسداران تأسیس می‌شود و دندانپزشکانی که مجوز فعالیت در تهران ندارند، در آن مشغول به کار می‌شوند و کسی هم متوجه نمی‌شود! تا اینکه اوایل ۱۴۰۱ یکی از بیماران بعد از جراحی دچار عفونت می‌شود و شکایت می‌کند و این مسئله منجر به پلمب این مرکز می‌شود. از سوی دیگر سر در این کلینیک نام یک شرکت زده شده‌بود، نه کلینیک دندانپزشکی!

اما این پایان تخلفات کلینیک‌های دندانپزشکی در یکی از گران‌ترین مناطق پایتخت نیست. به گفته وی در کلینیکی دیگر در پاسداران هم چند دندانپزشک غیر مجاز بدون مجوز مطب کار می‌کنند، صاحبان این کلینیک سرمایه‌دارانی بودند که یکی بساز و بفروش و دیگری هم خانمی روانشناس بود. هر دو کلینیک دندانپزشکی اگرچه با شکایت‌هایی مواجه می‌شوند، اما در حال حاضر همچنان باز و مشغول به کارند. درست شبیه بیمارستان رامتین!

پول نیاوری خداحافظ!

آقای دکتر ما برای کار به کلینیک سومی در شرق تهران می‌رود، اما اینجا هم سرمایه‌گذاران کلینیک عذرش را می‌خواهند. وی درباره ماجرای بیرون آمدنش از کلینیک سوم اینگونه توضیح می‌دهد: «مدیریت کلینیک بعد از سه ماه بهانه آوردند که شما به جای ایمپلنت روکش می‌کنید و درمان‌های ارزان‌تری را انجام می‌دهید و نمی‌توانیم با شما کار را ادامه دهیم.» طبق توضیحات این دندانپزشک همه افراد کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نیستند، اما، چون ایمپلنت گرا‌ن‌تر است و سود بیشتری برای کلینیک دارد در عمل از پزشکان فعال در آنجا خواسته می‌شد درمان‌های گران‌تر را انجام دهند و اگر نمی‌توانند خداحافظی کنند!

وی با وجود شکایت از این کلینیک و گزارش تخلفاتشان به نتیجه نرسیده‌است.  

طبق توضیحات این دندانپزشک وجود لابراتور دندانسازی در کلینیک ممنوع است و بازرس معاونت درمان درباره این‌ها می‌نویسد دو دستگاه کپ کم‌رؤیت شد، در حالی که این دستگاه چند میلیارد قیمت دارد.  

وی تصریح می‌کند: «از سوی دیگر از اسم و مهر خانم دکتری استفاده می‌شود که تخلف بزرگی است. ظاهراً به ازای اجاره مهر و نام این خانم دکتر، ماهانه مبلغی هم به وی داده می‌شود و حتی صحبت از این بود که به ازای این کار یک ویلا به نام او زده‌اند.»‌

به گفته این دندانپزشک در کنار تمام این تخلفات، خانمی از اتباع در این کلینیک کار می‌کند و بر اساس برخی گزارش‌ها این خانم هم در کار درمان دخالت می‌کند! جالب اینجاست که بعد از پیگیری‌های این پزشک و شکایت از کلینیک مذکور هنوز هم این خانم در این کلینیک فعالیت دارد. علاوه بر این، چند رزیدنت دندانپزشکی هم در این کلینیک مشغول به کار بودند، در صورتی که این کار خلاف قانون است. از سوی دیگر هیچ دستمزدی به این افراد پرداخت‌نشده و آن‌ها به واسطه اینکه کارشان خلاف قانون بوده نمی‌توانند هیچ شکایتی از این کلینیک داشته باشند.  

این دندانپزشک می‌گوید برای تمام ادعاهایش سند دارد. از سوی دیگر تجربه تخلفات مشابه این موجب می‌شود باور کنیم این ماجرا می‌تواند صحت داشته‌باشد. همچنان که طبق قوانین موجود شما چه پزشک باشید، چه سرمایه‌گذار می‌توانید کلینیک زیبایی خود را راه‌اندازی کنید، فقط در صورتی که پزشک نیستید می‌توانید یک پزشک عمومی یا یک پزشک زیبایی را برای کلینیک زیبایی خود استخدام کنید تا تأسیس کلینیک شما به صورت قانونی باشد و بتوانید اقدام به گرفتن مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی کنید، اما در این میان معلوم نیست چند نفر از افرادی که به امید زیبایی یا درمان به چنین کلینیک‌هایی مراجعه می‌کنند، آسیب می‌بینند./جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: