کد خبر: ۳۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
شفا آنلاين-برای تامین انرژی لازم جهت فعالیت در طول روز، صبحانه باید کامل‌ترین وعده شبانه‌روز را شامل شود. از این رو، صبحانه معمولا باید حاوی مواد مغذی و غلات صبحانه شیرین باشد.
به گزارش شفا آنلاين،فصل مدارس از راه می‌رسید و دوباره کشمکش پدر و مادرها با فرزندان‌شان بر سر خوردن صبحانه آغاز می‌شود. از آنجایی که به گفته متخصصان، صبحانه مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده غذایی در طول روزه محسوب می‌شود، مصرف آن در ابتدای صبح از اهمیت بالایی برخوردار است و حذف آن در درازمدت تبعات جدی به جا می‌گذارد. در واقع، خوردن صبحانه علاوه‌بر اینکه انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزمره در اختیار کودک قرار می‌دهد، مواد مغذی ضروری برای بدن آنها را مانند پروتئین‌ها، فیبر، کلسیم و کربوهیدرات‌ها فراهم کرده و عملکرد دانش‌آموزان را در کلاس درس بالا می‌برد.به عبارتی، نقش محافظتی خوردن صبحانه‌ را در بدن و مغز نمی‌توان نادیده گرفت. متخصصان به والدین توصیه می‌کنند برای جلوگیری از خستگی فرزندان خود در طول روز حتما وعده صبحانه را در رژیم غذایی روزانه آنها بگنجانند.طبق آمارها، بین 8 تا 12 درصد کودکان در سنین مدرسه به‌طور کامل از خوردن صبحانه صرف نظر می‌کنند و این آمار در دوران نوجوانی به بیش از 30 درصد افزایش می‌یابد.

بهبود عملکرد مغزی
بررسی‌ها حاکی از آن است کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند نسبت به کودکانی که از خوردن آن صرف‌نظر می‌کنند، تمرکز بیشتری در ساعات حضور در مدرسه داشته است و موقع درس خواندن توجه بیشتری را اعمال می‌کنند. خوردن هر روزه صبحانه، عملکرد مغزی را تقویت کرده و باعث کسب نمرات بالاتر در دروس مختلف به‌ویژه ریاضیات می‌شود. طبق مطالعات صورت گرفته، این قبیل دانش‌آموزان در مباحث کلاسی حضور پررنگ‌تری داشته و به خوبی می‌توانند مشکلات خود را در کلاس درس مدیریت کرده و نمرات بیشتری کسب کنند. به‌طور کلی یک صبحانه خوب و کامل باید تعادل گروهی از انواع مواد مغذی از جمله پروتئین و کربوهیدرات‌ها را داشته باشد تا عملکرد دانش‌آموزان را در مدرسه بالا ببرد. همچنین، صبحانه حافظه و قدرت تفکر را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.

بدنی سالم
یکی از مزایایی که می‌توان برای صبحانه برشمرد، کمک به بالا بردن عملکرد دانش‌آموزان به دنبال افزایش انرژی است که با خوردن کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تامین می‌شود. انرژی به دست آمده از کربوهیدرات‌های موجود در صبحانه، کودک را سیر نگه می‌دارد و باعث مشارکت او در فعالیت‌های مدرسه می‌شود. همچنین کودکانی که صبحانه می‌خورند، کمتر از سایرین در معرض ابتلا به چاقی و انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و دوران بیماری را سریع‌تر سپری می‌کنند.

مواد لازم برای صبحانه‌ای مقوی
برای تامین انرژی لازم جهت فعالیت در طول روز، صبحانه باید کامل‌ترین وعده شبانه‌روز را شامل شود. از این رو، صبحانه معمولا باید حاوی مواد مغذی و غلات صبحانه شیرین باشد. ازجمله مواد مفید در این وعده می‌توان به نان تست‌های گندم و انواع کربوهیدرات‌ها اشاره کرد. تخم‌مرغ گزینه مناسبی به‌عنوان پروتئین محسوب می‌شود.افزودن سبزیجات و میوه‌ها به صبحانه می‌تواند مواد مغذی ضروری برای بدن را تامین کند.غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر عملکرد کودکان را در مدرسه بالا می‌برد. مطالعات بیانگر آن است که تاثیر مصرف صبحانه در کودکان متفاوت است به‌طوری که دختران نسبت به پسران بیشتر از مزایای این وعده مهم روزانه بهره‌مند می‌شوند و عملکرد مغزی بهتری را نسبت به پسرها نشان می‌‌دهند و تمرکز و حافظه بالاتری دارند. البته ترکیب پروتئین و کربوهیدرات‌ها عملکردها را در هر دو جنس بالا می‌برد.

وزن ایده‌آل
کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند، نسبت به کودکانی که صبحانه نمی‌خورند کمتر دچار چاقی و اضافه وزن شده و راحت‌تر می‌توانند وزن خود را در حد متعادل نگه دارند. به عبارتی، کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، در طول روز بیشتر تمایل به خرده‌خوری دارند و کیفیت خوراک آنها نسبت به سایر کودکان پایین‌تر است. این امر باعث بالا رفتن نمایه توده بدنی آنها می‌شود و در آینده روی سلامت قلب و عروق آنها اثر منفی می‌گذارد.

ترفندهایی برای خوردن صبحانه
با توجه به فوایدی که برای خوردن صبحانه و مضرات ناشی از عدم مصرف آن ذکر کردیم باز هم بسیاری از کودکان هستند که بدون صبحانه منزل را ترک کرده و به مدرسه می‌روند.متخصصان بر این باورند که می‌توان با راهکارهایی آنها را به خوردن صبحانه ترغیب کرد و باعث شد اشتهای‌شان برانگیخته شود.شیر ازجمله نوشیدنی‌های لذیذی است که خوردن آن به‌ویژه در وعده صبحانه بسیار توصیه می‌شود و علاوه‌بر ویتامین‌هایی که دارد، انرژی خوبی به کودک می‌دهد.اما برخی کودکان به دلیل مشکلی که در تحمل لاکتوز موجود در شیر دارند، هیچ میلی به خوردن آن ندارند ولی پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است شیر را طعم‌دار کرد؛ به‌گونه‌ای که با افزودن پودر کاکائو، قهوه یا اسانس‌های توت فرنگی یا هر طعمی که مورد علاقه کودک باشد، او را به خوردن شیر تشویق کرد. در کنار آن،‌ می‌توان غذاها، سبزیجات یا میوه‌هایی را در وعده صبحانه گنجاند که کودک علاقه زیادی به خوردن آنها دارد. با این ترفندهای به ظاهر ساده خیلی راحت می‌توان به مرور عادت نخوردن صبحانه را در آنها حذف کرد.
سلامت نیوز: مواد لازم برای صبحانه‌ای مقوی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: