کد خبر: ۳۵۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 17
یک کارشناس تغذیه گفت: غذا‌های پرچرب، سنگین و دارای مواد افزودنی اسباب اختلال خواب در کودکان می‌شود و مدت‌زمانی که کودک به خواب عمیق می‌رود زیاد می‌شود.

شفاآنلاین:سلامت> مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در سبک زندگی سالم غذا یکی از ارکان اصلی شیوه زندگی سالم و نیاز انسان است، در واقع این نیاز در تمام زمان‌ها و مکان‌ها ملزوم بوده و باید انسان از این نیاز بهره‌مند شود به همین منظور سازمان ملل غذا را به‌عنوان یک حق رسمی برای همه مردم دنیا شناخته و نهایتاً در سال ۱۹۷۹ تاریخ ۱۵ اکتبر را روز غذا نامیدند.

به گزارش شفا آنلاین:یک کارشناس تغذیه عنوان کرد: روز جهانی غذا به این سبب نامیده شد که تمام مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند و «حق داشتن غذا برای زندگی و آینده بهتر» را به‌عنوان شعار جهانی روز غذا در سال جاری اعلام کردند.

وی افزود: در بحث غذا و تغذیه تنوع، توجه و میانه‌روی در خوردن مطرح بوده و در بحث امنیت غذایی بحث استفاده عموم مردم جهان از غذای سالم و کافی است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: وقتی که تنوع غذایی و انواع غذا‌ها در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد و بدن از این طریق مواد مغذی را دریافت کند سالم خواهند بود، اما این باید به‌گونه‌ای باشد که تمام افراد در تمام زمان‌ها به غذا سالم دسترسی داشته باشند یعنی غذا باید به میزان کافی وجود داشته باشد و قیمت آن به‌گونه‌ای باشد که امکان تهیه آن برای همگان وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: در دنیا حدود ۸۰۰ میلیون نفر به دلایل مختلف به درجاتی از فقر و گرسنگی دچار هستند، گروه‌های فقیر و آسیب‌پذیر نمی‌توانند غذای موردنظر خود را دریافت کنند، از سوی دیگر افرادی وجود دارند که ضایعات غذایی بسیاری دارند و اگر شیوه و تدبیری لحاظ شود که میزان مصرف غذا به‌اندازه بوده و ضایعات غذا به حداقل برسد امکان بهره‌مندی افراد بیشتری از غذا ایجاد خواهد شد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: هدف از تعیین روز جهانی غذا این است که آنچه از طریق خاک به دست می‌آید و کلیه مراحل کاشت، داشت، برداشت و توزیع مواد غذایی را در بردارد به‌گونه‌ای باشد که دسترسی به غذای سالم برای تمام افراد تأمین شود و افراد بتوانند در یک فضای امن غذایی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است ما بتوانیم از فناوری و علم نوین برای بهبود و توسعه کشاورزی استفاده کنیم، در تمام دنیا در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری شده تا تولید مواد غذایی و بهره‌مندی از آب‌وخاک به‌گونه‌ای باشد که تمام مردم در دنیا بتوانند از غذای سالم و کافی استفاده کنند.

علت نام‌گذاری روز غذا در واقع از بین بردن فقر غذایی در سراسر دنیا است

جوادی مطرح کرد: توسعه کشاورزی پایدار، حساس سازی افراد و حمایت همه‌جانبه از کشاورزی، تولید و توزیع مواد غذایی برای تأمین امنیت غذایی لازم است و علت نام‌گذاری روز غذا در واقع از بین بردن فقر غذایی در سراسر دنیا است.

وی با اشاره به مضرات فست فود عنوان کرد: فست فود به غذا‌هایی گفته می‌شود که آماده‌سازی آن‌ها به‌سرعت انجام می‌شود که البته این موضوع شامل تمام غذا‌هایی است که به‌سرعت آماده می‌شود و دامنه آن از تخم‌مرغ تا پیتزا، انواع ساندویچ‌ها و غذا‌های رستورانی گسترده است.  فست‌فود‌ها عمدتاً انرژی بالایی داشته و دارای مواد افزودنی هستند و میزان قند، نمک یا چربی آن‌ها بسیار بالا است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بالا رفتن قند، چربی و نمک معمولاً عوارض بسیاری به همراه دارد، چنانچه در تمام دنیا مشکلات چاقی بسیار بوده و روند افزایش وزن در کل دنیا مشهود است همچنین مشکلات کلیوی، کبد چرب، افزایش بروز دیابت، مشکلات گوارشی، اختلالات قلبی و عروقی، اختلالات رشد در کودکان و مشکلات روحی روانی جزو عوارض غذا‌های پرچرب، پرنمک، فوق شیرین و غذا‌هایی که انرژی زیاد ایجاد می‌کنند است که در کنار این موارد مشکلات دیگری از قبیل پوکی استخوان و انواع سرطان نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بنابراین مضرات فست‌فود‌ها مربوط به ترکیباتی است که در آن‌ها به کار گرفته شده به‌طور مثال فست‌فودها، چون سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند می‌توانند اسباب مشکلات پوستی، چاقی و دیابت را برای افراد ایجاد کنند، چاقی و اضافه‌وزن بخصوص برای بانوان می‌تواند اسباب بروز، مشکلات پی سی یو اس یا سندرم تخمدان و ناباروری را به همراه داشته باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: همچنین غذا‌هایی که نمک بسیاری دارند یا نمک‌سود هستند، میزان اسید چربی‌های اشباع شده در آن‌ها بالا است و برای فرد مشکلات گوارشی را نیز به همراه دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه غذا وارد معده شده و به کمک اسید معده فرآیند هضم و جذب را طی می‌کند زمانی که غذا سرشار از اسید چرب اشباع شده باشد در ترشح قسمت‌های مختلف گوارش و هضم غذا اختلال ایجاد می‌شود بنابراین ممکن است برای افراد مشکلات بدهضمی غذایی، رفلکس معده، تورم مزمن معده، اختلال در جذب مواد مغزی و یبوست را به وجود بیاورد.

جوادی تأکید کرد: فست‌فود‌ها به علت داشتن چربی عموماً خوش‌طعم هستند و با مواد افزودنی که به آن‌ها افزوده می‌شود طعم خوشی دارند، محبوب‌ترین فست‌فود‌ها پیتزا‌ها و ساندویچ‌ها هستند و عموماً مردم در شرایطی که فرصت آشپزی و تهیه غذا ندارند یا کسانی که به غذا‌های پرچرب علاقه ندارد از غذای فوری استفاده می‌کنند، اما گزینه صحیح استفاده از غذا‌های سالم است.

وی ابراز کرد: از مشکلات عمده مصرف غذای فوری در سنین کودکی به‌ویژه سن رشد که غذا‌ها بسیار حائز اهمیت هستند استفاده از غذا‌های پرچرب، فوق شیرین و پرنمک باعث عدم جذب مواد مغزی می‌شود و با توجه به اینکه خود غذای فوری نیز مواد مغزی کمی دارند فرآیند رشد کودک دچار اختلال می‌شود.

جوادی تشریح کرد: غذا‌های پرچرب، سنگین و دارای مواد افزودنی اسباب اختلال خواب در کودکان می‌شود و مدت‌زمانی که کودک به خواب عمیق می‌رود زیاد می‌شود.

وی افزود: کودکان مستعدِ خوابِ خوب هستند و دوران کودکی دورانی است که نیاز خواب کودک باید تأمین شود و از ساعت ۹ یا ۱۰ شب کودک باید بخوابد تا فرصت برای ترشح هورمون رشد فراهم شود و اگر ساعت خواب تغییر پیدا کند فرآیند رشد دچار اختلال می‌شود و در نهایت کوتاهی قد اتفاق خواهد افتاد درنتیجه غذای فوری به‌طور غیرمستقیم سبب اختلال خواب و در نهایت رشد و کوتاه‌قدی می‌شود.

وی با تأکید براینکه از طرف دیگر خوردن غذا‌های پرچرب چاقی را به همراه دارد و اسباب چاقی خواهد شد بیان کرد: از سوی دیگر کاهش خواب سبب اختلال عملکرد و کاهش حافظه می‌شود، اما در عوض غذا‌هایی که سریع در خانه حاضر می‌شوند مانند املت و یا تخم‌مرغ که کالری مناسبی دارند گزینه بهتری هستند.

این مسئول مطرح کرد: در نهایت مصرف غذای فوری در تمام گروه سنی می‌تواند سبب بروز بیماری‌های غیر واگیردار شود و با توجه به اینکه سیستم ایمنی افراد ضعیف می‌شود افراد در معرض خطر بروز بیماری‌های واگیر نیز قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: در سبک زندگی سالم باید از غذا‌های مقوی، مغزی، کم‌چرب و کالری مناسب استفاده کنیم و انواع سبزی، میوه و آجیل را در برنامه غذایی قرار دهیم چرا که با صرف هزینه در این حوزه در واقع در سلامت خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: